• nelle87

Vidöppen hjässbjudning..HUR jobbigt?

Pratade med en sjuksköterska och vi kom in lite på min förlossning och jag berättade att dottern kom i vidöppen hjässbjudning (med ansiktet uppåt alltså). Hon hade varit med om samma sak med sitt första barn. Så sa hon att det var lika jobbigt att föda så, som att föda barn i säte...Jag tyckte det lät lite konstigt.

Nu är det ju väldigt svårt att jämföra, även om man nu skulle ha fött barn i både säte och vidöppen hjässbjudning..

Men vad tror ni? Nån mer som har hört det här?

• Svar på tråden Vidöppen hjässbjudning..HUR jobbigt?
  • AnnaLotta74

Det är två helt olika saker! Jobbiga båda två men på helt olika sätt.

• nelle87

Ja jag tycker ju det..men samtidigt så låter det ju faktiskt som att föda i säte ska va lite "värre"..
    Men men..tydligen bara jag som hört det där...

• Maybeth

Har aldrig hört jämförelsen med sätesförlossning, men helt klart är det svårare att föda ett barn som ligger vidöppet än ett barn som ligger rätt (dvs framstupa kronbjudning). Många upplever det som mer smärtsamt också.

• Radix Lecti

Jag undrar också. Födde min dotter i vidöppen hjässbjudning. Det är första barnet så man har ju inget att jämföra med. Krystningen tog väldigt lång tid, 1½ timme och det berodde delvis på det sa barnmorskan.

Jag har inte hört jämförelsen mellan säte och hjässbjudning förut och ont gör det säkert hur som helst. Men det skulle vara intressant att få veta...

• Caro Lin e

Aldrig hört just den jämförelsen... Men min dotter låg såg och det var absolut vidrigt. Konstant smärta, även mellan värkarna eftersom hon låg med huvudet så att det tryckte på ryggen, sjönk inte ner som hon skulle, jag fick krysta i flera timmar och när de försökte med sugklocka fastnade hon - katastrofsnitt.
    När barnet ligger i vidöppen hjässbjudning kan, efter vad jag fått höra/läst mig till, dels förlossningen bli mer långdragen och smärtsam eftersom barnet ligger på ett sätt som göra att det inte kan trycka på och få verkarna optimalt effektiva. Och dels blir huvudet i den vinklen, det lägget, större, alltså har det svårare att komma ut.

• lilla e

Mina båda barn har legat vidöppet och det har slutat med snitt båda gångerna. Jag har inte öppnat mig fullt och de har inte sjunkit ner. Jag vet inte om det är det vidöppna läget som gjort att det inte funkat men jag anar det....

• cicia

Min son ar fodd med ansiktet framat och det var trottsamt och jobbigt och jag har blivit klippt och det hela slutade med sugklocka.Dock ar det mitt forsta barn sa jag har inget annat att jamfora med.Visst gor det ont,men det hor ju som sagt till en forlossning.

• Gäspan

Vidöppen ansiktsbjudning föddes min fjärde son i. Jag som brukar krysta i tio minuter höll på i två timmar! Det var typ tio gånger jobbigare än en "normal" förlossning. Så ni som fött ert första barn vidöppet får nog en trevlig överraskning nästa gång!

• mammagbg

Min första son hamnade vidöppet efter att ha legat i tvärläge först och det slutade med ett akutsnitt. Minns inte att vi fick så mycket info om olika bjudningar på MVC eller BB som man kanske behövt för det verkar ju vara skillnad och det är väl aldrig fel att vara förberedd??? Detta var visserligen över tio år sen nu...

• Johanna 1979

Jag födde min dotter i vidöppen pannbjudning. Det är mitt första barn så jag har ingen erfarenhet av andra förlossningar, men jag tyckte det var jättejobbigt. Hjärtljuden blev dåliga innan jag var helt öppen så de plockade fram sugklockan direkt. Jag kämpade på själv i 45 min innan de var tvungna att använda sugklockan. Sprack oxå väldigt mycket. Ingen trevlig förlossning!

• getingmidja

Jag håller med Gäspan, har ni fött fram ert första barn med vidöppen bjudning lär det kännas betydligt lättare nästa gång!

Jag har ganska nyligen fått mitt 3:e barn, hon kom med vidöppen hjässbjudning och det hela gjorde sjukt vidrigt ont!
    Förra gången krystade jag ut grabben på knappa 20 min men nu tog det nästan 2 timmar.
    Tack och lov klarade jag det utan vare sig snitt, sugklocka och sprack inte heller. *puh*

• R Mutt

Jag kännde ingen större skillnad mellan mina förlossningar. Det kändes iofs som att det gjorde ondare at krysta ut huvudet på tvåan, men jag hade ju olika bedövning så det är svårt att jämföra.

Första barnet föddes i framstupa kronbjudning (år -00). Förlossningen tog drygt 5 timmar, använde EDA.

Andra barnet föddes i vidöpen bjudning (i förrgår). Förlossningen tog drygt 3 timmar, använde Lustgas.

Tror inte att det alltid måste vara så stor skillnad. Det är nog väldigt individuellt?

• Maybeth

Vad jag har läst mig till så är det för förstföderskor som vidöppet läge leder till störst problem. I en amerikansk studie jag hittade på nätet var det bara hälften av förstföderskorna som lyckades föda fram barnet av egen kraft vid vidöppet läge. Hälften instrumentella förlossningar, alltså (snitt eller sugklocka eller tång). För omföderskor tror jag att bara 25% behövde hjälp på traven vid vidöppet läge.

• Kizen

Jag hoppas på som så många säger att andra förlossningen blir mycket bättre (om jag inte då får vidöppet igen).
    Födde min son i april i vidöppen ansiktsbjudning och det var ingen dans på rosor. Krystvärkar i 1 timme med 2 Bm på magen och en läkare som misslyckade först med kiwiklocka sen med tång och sist på 3 försöket med sugklocka och klipp på 7cm så kom han ut. Han hade kommit lite snett ner vilket gjorde allt ännu svårare att få ut. Han vägde 4025g med huvudomfång på 36,5cm. De sa att jag gjorde ett bra jobb men i det hela så verkade de coollugna och att det var ju en normal förlossning. Inga problem och jag som då knappt vågade säga nåt om hur hemskt det var hade ju inget att jämföra med.
    Det värsta jag någonsin upplevt och mår idag fortfarande dåligt när jag tänker tillbaka.
    är jag den enda som inte kan glömma smärtan? och hela den negativa upplevelsen? Får hela tiden höra: "så är det att föda barn" "det ska göra ont vettu" osv osv...

trodde helt klart att jag inte skulle överleva....

• klarahugo

Min son låg också i vidöppen hjässbjudning. Jag var öppen tio cm ock krystade för fullt men han ville inte komma ut. Han mådde allt sämre så förlossningen slutade i akutsnitt men när sonen väl kom ut så mådde han bra.

• Caro Lin e

Kizen: Du är inte ensam om att inte glömma. För mig har det gått över tre år och jag kan fortfarande inte glömma.

• WimsA

Jag fick första med vidöppen hjässbjudning, fy katten säger jag bara, det gick ju inget vidare å jag sprack, heeeeela vägen! =/

_ComBo_
  • WimsA

Glömde, pga att jag fick sådan bristning med fösta blev det snitt med andra, tyvärr, jag ville verkligen föda "normalt".

_ComBo_
  • Lizzan

min dotter föddes så. första barnet så jag har inget å jämföra med, men det tog låång tid och slutade med tång..

läkaren kallade det för stjärnkikarbarn tyckte det var sött

Svar på tråden Vidöppen hjässbjudning..HUR jobbigt?