• Tjollabolla

Vad är er Barnsyn?

Vi diskuterade idag vilken vår barnsyn var och hur vi ville att vår barnsyn skulle vara.

Tänkte att det kan vara intressant att diskutera på ett ställe som fl!

Så...
    * vad är din barnsyn? (hur ser du på barn, är de små hjälplösa varelser eller är de ngt annt, tex.)

* Hur skulle du vilja att din barnsyn var?

• Svar på tråden Vad är er Barnsyn?
  • cosmoskatt

Har inte tänkt på om jag har en speciell "barnsyn" ,men jag ser barn som små individer. Små barn är ju hjälplösa i det avseendet att de är beroende av att någon sköter om dem, ger dem mat kärlek osv.Men det är viktigt att lyssna på dem och behandla dem med samma respekt som vuxna.

• Jan 39

Min syn på barn är att de kräver vädigt mycket tillsyn.
    Eftersom de inte kan något och saknar empati måste man
    vaka som en hök att de inte plågar djuren eller förstör
    för andra människor.

• Mamma Jessis

Barn är små individer med själ och med hjärta.... De skall behandlas som vuxna på så vis att man skall respektera dem för deras individuella egenskaper men man skall också leda dem och ge dem en bra syn på livet och på så vis göra dem starka för det de möter i vuxenlivet...

Barn är i mina ögon inga små värnlösa varelser som jag måste vakta över varje minut av dygnet utan jag måste ge dem utrymme att testa sina gränser och lära sig själva var den går och vad de klarar av.... Jag skall finnas där för att stoppa och hindra skador på dem själva och på andra levande varelser men jag skall i första hand finnas där i bakgrunden för annars lär jag dem inget utan jag gör jobbet åt dem...

Typ så ser jag på barn...

• Mamma Jessis

Och nu skall vi då komma ihåg att jag inte talar om ett spädbarn eller om ett barn under 2-3 års ålder.... Dessa måste man naturligtvis se efter på ett annat sätt och det är här man lägger grunden för det som sen kommer.... Det som jag talar om... Och det gör man med kärlek villkorslöst och utan gränser...

• Tjollabolla

Jag håller helt med dig Mamma Jessis. Barn är små individer och bör behandlas som det. Jag tycker man ska ta deras tankar och funderingar på allvar och inte skratta åt deras tankar.

Empati är ngt som barnen lär sig av oss vuxna.

Fler åsikter?

Svar på tråden Vad är er Barnsyn?