• Mar1lyn

två kastrerade hankatter?

Är det någon som har två kastrerade hankatter hemma som är bra kompisar? Är det möjligt för två hanar att bli vänner eller kommer det att vara svårt? Jag vet ju att alla katter är olika så att man inte kan säga ngt definitivt men jag skulle bara vilja veta om det finns några som faktiskt funkar bra ihop. Jag har en kastrerad hankatt på 4,5 år och funderar på att köpa en kastrerad hankatt på 1,5 år men vet ju att risken finns att de inte kommer att komma överens...
    vad tror ni?
    tips o råd någon??

• Svar på tråden två kastrerade hankatter?
  • Arwen11

Jag har haft 2 kastrerade hankatter, Micke & Molle.
    Det funkade jättebra hela tiden. De hade kul ihop & låg ofta tillsammans och putsade varandras päls.
    När de var ute så höll de ihop i vått & torrt. Kom de andra katter så gaddade de ihop sig & försvarade varandra om det blev bråk.
    Klart att de jagade varandra när de var inne, men de bråkade aldrig.
    De var inte syskon, utan vi köpte Micke när Molle var ca 1 år !
    Tyvärr så blev Molle överkörd av grannen, men vi har micke kvar !
    Lycka till !

• Majsan70

Klart det finns hankastrater som går bra ihop. Det som kan bli svårigheter är att du tar in en annan vuxen katt i hemmet. Men iofs om de är kastrater båda två så kanske det kan funka.

Du kan ju alltid spraya Feliway hemma för att underlätta inflyttningen..

• Mar1lyn

åh va skönt, att höra bra historier! Stackars Molle...
    Vad är Feliway?

• Majsan70

Feliway är katternas egna feromon....och verkar lugnande på dem. Det finns att köpa hos veterinärerna. Ganska dyrt, men väl värt det.

• Arwen11

Ja, saknar Molle jättemycket, men han har det säkert bra uppe i katthimeln !

• Mar1lyn

Åh låter ju jätte bra! Googlade det och såg att det kunde användas till transportburar också o det är ju perfekt! min katt hatar den. Men då ska jag nog ta den andra katten också!

Tack så mycket!

• MsNordqvist

Oftast är det faktiskt den kombinationen som funkar bäst, dvs två kastrerade hankatter. Det enda som kan bli problem som jag ser det är att båda är vuxna, men så länge som dom får tid att vänja sig vid varandra så tror jag att det kommer att gå alldeles utmärkt!

Och som sagt, använd Feliway om du vill underlätta lite extra.

• Sacha42

vi har två nissegubbar som är kastrerade och har hittat en bra rangordning som gör deras tillvara myyysig Cool

carpe diem!
  • CrazyOne

Jag har 3 katter.
    4 och 2 år och sen en bebis.

Alla hanar och dom 2 äldsta är kastrerade, det ska lillungen oxå bli sen.
    Lillungen har bott hos mig i cirka 1 vecka och alla är redan vänner.
    Visst så förekommer det en del tjyvnyp, men just nu ligger alla 3 och sover brevid varann.

• Pia J

har två hankastrater på 7 å två år. De funkar kalas. Lillkillen var iofs kattunge när han kom till oss. Fick väl den äldre hanen att acceptera lättare,tror jag.

(Igår fick kissetjejjan somna in  finns tråd om hur och varför. )

• Snäckan05

Jag har två kastrerade hankatter på 10 år. Fungerar super. Visst leker de ordentligt ibland men sekunden efter ligger de och slickar varandra.

• Selmas

Selmas mormor & morfar har två hankatter och det går hur bra som helst!

• Mar1lyn

Tack så jätte mycket för alla svar! Blir så glad när man läser om att det går så bra för er!

Hoppas att det kan gå gå lika bra för mina herrar!

• Ida och Razmus Mamma

vi har  2 st hankatter.
    vi hade en och ville ha en kompis till honom så köpte vi en katt på 12 veckor en hane.
    den äldste var 1 1/2 år, precis kastrerad.
    vi har aldrig haft några problem.
    inga problem tycker vi!
    dom har gillat varandra från första stund.
    nu är dom 9 och 8 år

än idag har vi inga problem alls.
    så  lycka till det kommer att gå bra.

• Elinore

jeppz.......har 2 kissemissar, båda kastrerade och bästisar

Svar på tråden två kastrerade hankatter?