Är det fel att vilja bli full?
Här på FL hör man nästan alltid i diskussioner om alkohol att "jag dricker aldrig för att bli full" eller "jag gillar att ta ett glas vin, men blir aldrig påverkad" eller "om jag dricker så är det för smaken, jag menar aldrig att bli full".
Men i verkliga livet träffar jag på jättemånga som visst dricker för att bli berusade. Varför tar man annars med så mycket alkohol till grillfester - det är väl bara att dricka sakta och lite om man nu vill ha smaken och inte bli full. Eller varför ser man alla dessa onyktra människor ute på krogen, i alla åldrar? De flesta har dessutom varit på förfest innan. Bara för att det är gott? Jo, eller hur!
Är det så att man inte vågar erkänna att man gillar att vara full ibland? Är det så tabu? När man fått barn får man inte vilja bli berusad?
Jag säger inget om nykterister eller de som faktiskt ogillar att vara berusade. Och självklart dricker man vin/öl/drinkar för att det är gott. Men inte alltid!
Jag förstår helt enkelt inte oviljan mot att erkänna att man faktiskt ibland gillar att bli full. Och enda sättet att bli full är ju att dricka alkohol?
Jag får bara inte ihop det. Alla dessa människor i verkliga livet som är berusade - och så alla dessa människor på FL som aaldrig skulle vilja bli fulla, nej så omogna är inte de!
Dubbelmoral, eller bara lögn?