• Jaspis

Sammandragningar var 10-20 min, på G?

Har nu haft sammandragningar typ var 10-20 min hela dan... Har bf idag och har inte haft några direkta förvärkar tidigare. För två dagar sedan (tisdag) fick jag en slemmig blödning som höll i sig tills igår kväll. Var inne på förlossningen i tisdags och var då öppen ca 1 cm och tappen hade dragit sig sig tillbaka något. De trodde att blodet kom från en täckningsblödning. Tipset var då att det kunde ta allt från 1-14 dagar innan något satte igång på riktigt...

Nu till min fråga. Hur "ska" regelbundna sammandragningar kännas? Hur känns värkar? Det jag har känns bara på framsidan i höjd med äggstockarna typ, sitter väl i i typ 30 sek eller så. Hur länge har ni haft sammandragningar med detta intervall?

Gör inte superont direkt, men man kan liksom inte göra mycket annat än att ta det ganska lugnt hemma. HOPPAS verkligen att något är på G och att det inte "bara" kommer att vara så här i flera, flera dagar...

• Svar på tråden Sammandragningar var 10-20 min, på G?
  • Mamma Lotta

Tycker det låter som du är på G. Min slempropp gick och sedan började verkarna de var oregelbundna men blev så småningom mer regelbundna värkar är som kraftiga sammandragningar fast mer kraftfulla och de känns rejält i hela kroppen om du duschar och spolar magen med växelvis kallt (inte svinkallt men mkt svalare än normalt) och sen med varmt ( så varmt du kan utan att det är obehagligt) så kan det sätta fart på värkarna. Rör mycket på dig om du kan och orkar men tänk på att vila om det känns jobbigt om det drar igång rejält så måste du ha krafter kvar, jag upplevde värkarna som obehag till en början det var jobbigt att sitta stå eller gå men allt detta varierar från person till person coh från graviditet till graviditet. Men prova även att bada om du har badkar allt som gör sdig avslappnad.. Lycka till!! Kram

• Lisa77

...låter som att det är på G. Jag var inte i tvivel om hur en värk kändes när Måns ville ut... men det är ju olika!
    Lycka till med den stora dagen!!

*styrkekramar*

• Jaspis

Tack för era svar!!! Det där med duschen tror jag att jag ska pröva. Vill ändå tvätta håret ikväll oma det skulle "smälla till" inatt...

Hoppas, hoppas...

• Jaspis

Nu är lillen här!!!!

Åkte in till förlossningen kl 00.30 den 8/9 och före 7 var han ute. Värkarna var aldrig så jätte jobbiga hemma. Var sammandragningar som man ganska lätt kunde luta sig mot en vägg och andas igenom Men när de började vara 3st på 10 min tyckte vi att det var dax att åka in och kolla lite, tur var det! (Jag var fortfarande inte säker på att det verkligen var värkar eftersom jag trodde det skulle kännas värre)När vi kom in var jag öppen 7 cm och vi fick ett rum. Där vankade jag runt med varma påsar på magen och en gåstol ett par timmar tills jag var öppen typ 9cm. Då började jag bli lite trött och det kändes mer. Testade lustgas och olika ställningar i sängen ett tag för att vila lite. Lustgasen gjorde att udden av värkarna försvann och man fick ett lite domnande men snabbt övergående rus (var klar i knoppen hela tiden).

Det som tog tid under min förlossning var krystningen, tog ca 2 timmar och krafterna var på upphällningen innan det var klart. Lillen låg i vidöppen bjudning såg vi när han till slut kom ut och det var orsaken att det tog lite tid. Han mådde dock bra hela tiden och hade fin puls så det var aldrig något problem. Mot slutet fick jag värkstimulerande dropp och bedövning i bäckenbotten.

All smärta försvann direkt när lillen kom ut (var alltså mest töjningen som smärtade antar jag).

Tyckte att jag kom ganska lätt undan trots krystningstimmarna, hade trott att det skulle vara värre. Nu när man gjort det en gång känns det lättare inför en kommande graviditet tycker jag! Och troligen kommer ju krystningstiden då att vara mer normal och då känns det som att det skulle kunna gå "jätte lätt" (alltså jämfört med vad jag trodde inför denna förlossning).

Lillkillen är det sötaste som någonsinn funnits!!! Han äter bra och allt fungerar fint. Att amma är dock ganska smärtsamt. Toppen med alla tips man kan få på BB. Mitt tips är att fråga 10 ggr för mkt, så att man vet att man gör rätt från början! Gör grymt ont när man får lite sår (värre än värkar om ni frågar mig, men som sagt det är bara att andas lungt och fila på tekniken)

Lycka till alla andra!!! Det är helt overkligt när det lilla livet kommer ut och är en verklig person som man kan ta på! Konstig men underbar känsla när man får lära känna varann... Nu är det vi många år framöver!

• Frangipani

Grattis till pojken!!!!

• MysticAngelEyes
    Grattis!! Skrattande
    Éa v.36, BF 13 okt!!
  • Bellans mamma

Jättegrattis till pojken

Svar på tråden Sammandragningar var 10-20 min, på G?