• Tussan05

Typiskt Grekisk mat?

Måste fråga då jag ej är så gastronomiskt bevandrad och vi i morgon skall gå på en grekisk restaurang med ett par kära vänner.

Vad är typiskt grekisk mat?

*ursäkta okunnighet*

• Svar på tråden Typiskt Grekisk mat?
  • marina81

Moussaka, dolmades, bläckfisk, grekiska köttbullar (keftedes), grekisk sallad, tzatziki, lammkött...

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Tussan05

Va, va, va och va?

Haha, ni får ursäkta men vad innehåller allt detdär?
    Har de typ en innehållsförteckning på menyn eller hur ska jag veta vad som är vad.

Shit jag behöver verkligen gå ut och äta på restaurang mer så man lär sig lite.

• Birsen

Det brukar stå i menyn vad de innehåller. Min man jobbar på en grekisk restaurang och på menyn så strå det vad det är i alla maträtterna

• isisisis

Moussaka påminner om lasagne....men det är potatis och Aubergine mellan lagren av köttfärssås istället för pasta!

• marina81

moussaka innehåller köttfärs, aubergine och ostsås, dolmades är vinblad fyllda med köttfärs, grekiska köttbullar är lite mer kryddade än svenska, tzatziki är yoghurt med gurka och vitlök, grekisk sallad är typ tomater, gurka, lök, oliver, fårost..

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Tussan05

Åh, tack. Nu blev jag lite klokare ialla fall.

Birsen: så bra att det står, då får jag ett hum om vad det innehåller.

Har fått för mig att grekisk mat innehåller mycket oljor och ostar i fetaost-stil?

Har aldrig varit i Grekland, har hållt mig till Spanien av någon anledning (antagligen att vi trivdes så bra där). Får ta och göra en tripp dit någon gång när Trulls (bebis i magen) har blivit större.

• Max mamma

Halloumiost är ju verkligen MUMS!!
    Tror det är typiskt från Cypern.
    Man steker den å serverar tillsammans med rödlök å tomat,tex som förrätt!!!

• Jannamia

Souvlaki, Giros, Bifteki, moussaka, keftedes, grekisk sallad, tzatziki

• Stumpan83

Det som man skrivit ovan är typisk grekisk "turistmat" men också oftast det som de serverar på grekiska restauranger i Sverige.

Grekisk "husmanskost" består av mycket matiga grytor och soppor som t.ex. Fakes (linssoppa) och fassoulada (soppa på stora vita bönor.

Det finns även många goda "mezedes" (typ tapas) såsom friterad aubergine och zucchini, små bläckfiskar, feta psiti (feta i ugn) och mycket mer. Det är bara att prova sig fram.

• Sötisnosen

Greken håller med Stumpan83.

Finns Gigandes eller fassolakia (vita jättestora bönor i mustig tomatsås resp. brytbönegryta) så är det en varm rekommendation!

Araká (gryta på gröna ärtor) och trahaná (soppa) är också väldigt gott.

• Miss Upsey Daisey

moussaka
    Souvlaki
    Lamm i många former
    tzatsiki
    vitlök i alla former

*mmmm* Blir nästan hungrig nu juh...

• FaRieTaLe

Skordalia rekommenderas om du ska äta fisk men jag kan äta det till allt, är supergott! Det är en vitlökssås av nåt slag. Vet dock inte riktigt vad det är i men gott är det!

Patitio...mumma!Såklart med tzatziki till. Saknar min gamla svärmor som kan laga så god patitio!

Spenatpaj, Biftéki, Kleftiko...mumma! Måste sluta skriva om grekisk mat annars får det bli en enkel ner till Grekland!

Svar på tråden Typiskt Grekisk mat?