• mammamary

Samla servis till mitt barn..Tips tack!

Jag hade tänkt börja samla en servis till lilla Nova..ev att mina eller hennes pappas föräldrar börjar med det...Nu till min fråga..
    Vart kan jag hitta info. om detta på nätet??? Tips på bra sidor o ev. märke o mönster!!

Tack...//Maria med Nova

• Svar på tråden Samla servis till mitt barn..Tips tack!
  • Linda1976

Tycker nästan det ä lättare att gå till en välsorterad butik och kolla på mönster/storlekar osv. Det är svårt att se på nätet exakta färger och känslan på saker. Men prova att söka på de stora tillverkarna, de har ju säkert egna hemsidor allihop! Lycka till! (Bra idé förresten)

• Linda1976

jag gjorde en snabbsök på serviser på google och fick massor av träffar, börjadär!

• mammamary

Tack för svaret Linda..ska börja leta i butiker då!

• princess of woolfs

Många serviser finns inte så länge som 18-20 år, de varnar för det i affärerna, att man kanske inte kan samla på samma servis hela tiden tyvärr..

• Linda1976

personligen gillar jag Höganäs, även om det kanske inte är en klassisk servis med gräddsnipa, kakfat och rubbet! Dessutom gör det ju inget om man har lite olika fäger på den, om vissa försvinner tex.

• S med 2

Min stora har en vit som jag inte vet namnet på...Rörstand nånting...jättesöt. Den lilla har Maria vit. De får sina av faddrarna.
    Jag valde vit till dem då jag o maken har Maria Björnbär och jag avskyr att duka med deras mattallrikar...(köper nu till maria vits tallrikar)...jag tycker det är för plottrigt med först mönstret och sedan maten på...det blir liksom för mycket för ögat, nästan så det ser geggigt ut. Så mitt tips är att välja en vit servis....en annan fördel med hel vit är ju att du kan duka på vilket sätt du vill....jag är ju lite bergänsad med "min".

Men gå till en butik och se vad du gillar.

• Stora

Välj en klassiker som du vet kommer finnas länge. Man kan ju köpa flera delar och spara så att man är säker.
    Du har ju tex Ostindia,Sundborn,Swedish Grace,Mårbacka mfl från Rörstrand eller Måsen från Kongelige Dansk den gillar jag. Farmor dukade alltid med den när det var fint men den är rätt dyr.
    Enkel kanske är bäst man vet ju inte vad de får för smak.Själv har jag bestick som jag aldrig använder för jag har ingen finservis..jag har Höganäs som jag har till både varadag o fest.

• Barbaskön

Frågan är om man använder sig av finservis om 20 år? Vad jag tycker är snyggt är inte säkert mitt barn tycker om. Själv så har jag ingen finservis och kommer inte att spara till någon sådan, vill ha lite moderna tallrikar.

Jag kommer istället be folk att sätta in pengar på hennes bankkonto/aktier/fonder så att hon har en rejälslant när det är dax att sätta bo.

Svar på tråden Samla servis till mitt barn..Tips tack!