• Erja

Barnabyl ?

Jag är inte så insatt idet...kan nån förklara vad Barnabyl är? (Känner mig lite dum nu) Kan man köpa det i apoteket utan recept? Är det nåt som kan hjälpa till att man blir med barn eller? När ska man börja ta det och hur mycket...hjälp!
    Kram på er alla!

• Svar på tråden Barnabyl ?
  • proppen

Hej hopp...
    Barnalbyl,heter numera albyl minor men är samma sak...
    MAn tar en tablett om dagen med start efter ET,det g¨ör så att blodflödet ökar i livmodern...även Trombyl fungerar på samma sätt (hjärtmedicin)
    Kram!

• proppen

Jaaa de finns på apoteket och är receptfritt glömde jag att säga...

• Erja

Det är mycket man inte vet :) Tack för hjälpen!

• proppen

MAn kan inte veta allt ju...kram och lycka till

• PuhTiger

Erja och Proppen: Ska man verkligen äta det där UTAN att ens läkare föreskriver det? Jag menar... såvitt jag vet så är det endast kliniken i Falun som gjort en studie kring detta, och då tror jag det rörde sig om en halv tablett om dagen... tar man för mycket kan det tydligen få motsatt effekt. (Läste en artikel i aftonbladet...)

Vill inte verka viktig-petter, men vill bara inte att ni hittar på ngt "fuffens" på egen hand...

• proppen

JAg har blivit rekomenderad av läkare från IRIS så jag vet att det är ok

• Betty2

PuhTiger: jag har läst någonstans att det skulle vara 1/3 barnalbyl man i så fall skulle äta. Kollade därför upp det nu, genom att jämföra styrkorna. I Falun har man väl ätit Trombyl 75 mg (dvs 75 mg acetylsalicylsyra) - snälla, rätta mig om jag har fel. (Någon som behandlas i Falun kan väl berätta om det är rätt eller fel?)

Albyl Minor är enligt fass.se 250 mg, alltså skulle 1/3 motsvara ca 83 mg (bra med kalkylator i datorn...). Så jag tror att det jag läste om 1/3 barnalbyl stämmer om det skall motsvara ca 75 mg Trombyl som i Falun.

I vilket fall skulle i alla fall jag fråga läkaren innan jag själv skulle börja äta det. Om inte annat så för att de skall veta vad jag håller på med. (Då blir det ju enklare för läkaren att "utvärdera" resultatet eller veta bakgrunden till allt när de t ex gör en undersökning.)
    Bra att du har kunnat få tips av en IRIS-läkare Proppen! Jag visste inte ens att de hade läkare anställda, det är ju jättebra. Jag är också medlem där men är inte så insatt...

Kram på er!

• illendria

Jag ska äta en trombyl varje dag för att öka blodtillförseln genom moderkakan, plus en herrans mängd vitaminer. Vet inte om det hjälper till att bli gravid, men det kan förbättra chanserna när man väl blivit det. Så har jag fattat det i alla fall. Vitaminerna ska dock vara bra att äta om man vill bli gravid.
    Kram!

• Erja

Oj vad mycket nyttigt jag har fått läsa :) Ja, jag frågar min läkare nästa vecka .. vill inte heller förstöra och göra något som kan vara skadligt men många här har så mycket erfarenhet så :) tack alla rara!

• MB04

Hej.

Jag går inte i Falun men jag har fått Trombyl 75mg utskrivet av min läkare som jag ätit från ET till i första hand gravtestet. Visar det positivt så ska jag äta Trombylen graviditeten ut.

Lycka till.

• proppen

Pratade IGEN med läkare och det kan INTE bli tvärtom-effekt om man äter mer än en halv om dagen...räcker dock med en halv men spelar ingen roll om du tar en hel!
    Det är just acetylet man vill åt...och det är inte för mycket i en hel...

• LindaS75

Hejsan e lite nyfiken på detta med albyl o trombyl och jag undrar om man kan ta de även om man inte ska göra ivf jag har PCOs och undrar om de kan underlätta även för oss som har de.. Ska begära remiss till ivf nu imorrn..

Lycka till ni som redan börjat..

• Erja

Hej igen!
    Hörde att man kan ta Treo också. En brustablett innehåller 500mg Acetylsalicylsyra (mycket) :) Så...då ska man väl ta ca en sjättedel per dag. Men, det blir väl svårt o dela den i sådana bitar :)

Svar på tråden Barnabyl ?