• Meline

kreditupplysning- scoring

Hjälp!
    Vad betyder ett score 3 på kreditupplysningen? Jag har en lägenhet som det ser ut som jag ska få, bara kreditupplysningen återstår...Nu har jag beställt en på mig själv (bara för att kolla), och tydligen har jag 'svag kreditvärdighet'...Vilket jag bara kan anta bero på att jag har studerat på heltid med studielån de senaste 5 åren. Jag har inga anmärkningar, inga skulder utöver CSN, och fastighetsbolaget vet att jag bor i studentlägenhet nu och har studerat...Jag har precis börjat jobba, men inte fått någon lön än (började i slutet av augusti), så min inkomst i upplysningen ligger på minus tvåhundra kronor!

Betyder det här att det är kört, eller är jag bara löjlig? Jag blir ju helt nervös. Men det måste väl vara främst anmärkningarna de tittar på, de har ju numret till vår personalkille som kan intyga att jag jobbar?

• Svar på tråden kreditupplysning- scoring
  • menu

jadu 3 låter ju inte bra direkt (själv har jag 10, trots att min års inkomst var runt 100 000.- - nu är den dock 0 så kanske sjunker min siffra oxå ),
    tror de vanligaste är 8...
    en väninna hade 2 å då har hon utmätning och 17 betalningsanmärkningar..

fast banken kollar ju situationen du befinner dig i nu, din årsinkomst nu , jobb osv...

• menu

fast det var ju ingen hjälp kanske för dig-...

• Meline

Fast grejen är ju att jag ju inte har haft möjlighet att få någon högre kreditvärdighet...så då måste alla som har pluggat ligga på lika dåligt så länge som de inte har jobbat extra vid sidan om. Jag har inte slarvat med några räkningar, anledningen till att den ligger så lågt måste vara att jag har läst. Och det känns ju ganska irriterande att just att jag har pluggat skulle vara ett hinder för att jag ska få en lägenhet, när jag dessutom har ett jobb nu- det är ju också för att jag har jobb som jag inte får bo kvar i min studentlägenhet och måste flytta...Känns som värsta moment 22.

Men det är väl bara att vänta och se...

• menu

jag vet inte.. men vi var några stycken som tog kreditupplysningar på varandra å massa andra en kväll så utifrån de så verkar det inte alls omöjligt att ha högre fast man pluggar, förmodligen beror det på hur mycket lån man måste ta? det är ju självklart att med låg inkomst å höga lån så har man inte så hög kredit trovärdighet?

• Gloriousgirl

Beror på vilken skala den scoren är satt. Hos oss har vi från 0-100 i score. så skulle du ha 3 på den skalan så är du ju dålig, men är det en skala på 0-10 så ligger du ändå under medel, men ja,...tiden brukar bättra på det hela. Ju mer historia det finns på en kund, desto mer risk vågar banken ta och scoren sätts efter det.

• menu

fast på dessa kreditupplysningar man gör på nätet, måste ju tillvägagångsättet av beräkningen vara lika för alla.

• Meline

De behöver inte vara lika, det är ju olika företag som erbjuder de olika tjänsterna.

Och som sagt, det kan inte vara något annat än min inkomst som gör att det ligger så lågt, för jag har aldrig haft några ekonomiska problem överhuvudtaget, alltid skött räkningar, och studielånet är det enda lån jag har.

Har också sett att vissa kör med score 1-5, men kan inte hitta på sidan jag beställde från vilken gradering de har.
    Hur beräknas scoret?

• Alle
    Personligen skulle jag bli skogstokig om någon satt och tog en kreditupplysning utan anledning utan bara ren nyfikenhet. Ledsen
    Du vet väl att alla dessa kommer att få upplysningar hemskickade till sig, med info om vem som har begärt upplysningen.

Helt OT jag vet, men jag reagerar starkt på sådant. Jobbar själv med kredit och inkasso delvis och det är känsliga grejor
  • fenomena83

hum, kan ni säga mig på vilken sida man hittar sån info egentligen?
    jag skulle bra gärna vilja veta vad det står om mig & min man och vad vi har för score.
    kostar det nåt?

• menu

Alle: ingen får nått hemskickat när man kollar på detta sätt! alla kan kolla vem man vill. fel å hemskt ? JA.. men sådan är verkligheten i dag.

fenomenana83: tex: upplysning.se

ja det kostar berodende på hur mycket du vill veta, max 30,-

Svar på tråden kreditupplysning- scoring