• MammaSandy

NGN som har erfarnhet av PAPILLON

Hämtar en paillon valp den 15 oktober?!

NGN som har erfarnhet av rasen? Leva med den dvs hur fungerar den

Lättlärd?
    Tog det länge att få den rumsren?
    Är "trotsåldern" jobbig?

Vill veta allt!!!

• Svar på tråden NGN som har erfarnhet av PAPILLON
  • Norpan666

Är "dagmatte" till min kompis papillon somär 5 mån. Vilken energi hon har! Pigg och glad hela tiden och ett j-a temperament Kan morra och bli "sur" när hon inte får som hon vill! Vill kela hela tiden, och hon får ju ligga i soffan vilket är mysigt . Kommer bra överrens med andra hundar. Lättlärd, men lyssnar inte riktigt på mig. Rumsren börjar hon bli men visst händer det olyckor, allra helst springa upp på övervåninge när jag inte ser....Väldigt mysig hund som behöver träning varje dag och väldigt mkt kärlek!! Lycka till med din nya valp!

• MammaSandy

Norpan666 -Åhh tack vad glad jag blir Jag är helt oerfaren av just småhundar i allmänhet.

• Katja80

Hej!
    Min syster har en på 4år. Hon är pigg o alert, men kan även ta det lugnt. Bestämd dam som morrar om man lyfter fel osv.. och kaxig mot andra hundar.
    Men skällig tycker jag...vilket jag inte tycker om..=/
    Lycka till med hunden!!!=)

• Katja80

Går dock bra med de flesta hundar ska jag väl skriva med..=)

Lättlärd JA men kräver bestämdhet.

• MammaSandy

tack så mkt : ) vet du om din syster gick ngn valpkurs med henne i början? man tänker att det inte ska vara så svårt att uppfostra en sån liten hund, men jag tror jag tar lite vatten över huvudet då jag säger så....hehe

• Katja80

Hej!!!

Nej , jag hjälpte henne med lydnande då jag tävlat en del lydnad och har erfarenhet.Haft hund hela livet =)

Tycker absolut du ska gå en valpkurs =)Både roligt för dej o hunden, sen gäller det att manpraktiserar det man lärt sej på kursen hemma med och inte bara på BHK. Både du och hunden kommer tycka att det är roligt!!!! =)
    De är raserna behöver lite hjärngympa med anser jag..de är aktiva.
    Bara för att hon är liten betyder det inte att hon är lätt, det lär du märka *L*
    Lycka till!!!

• MammaSandy

Katja80 - Tack så mkt för dina råd jag ska kolla upp Valpkurser på min ort omedelbart! vet du hur gammal hunden ska vara innan man får vara med?

En sak till har du andra tips på vardagslydnad hemma??

kramis.

• Katja80

Hej igen!!
    Ja de ska vara minst 4mån. så är det iallafall här!!!=)

Lite tips på hjärngympa osv är bland annat : Gömma godis ute i naturen tex under barken på träd, i gräset osv.. låt henne se att du ska gömma men låt henne inte titta när du väl gömmer (hon ska leta) jättebra stilmulans träning för små valpar... =)
    Bland de första orden man lär in brukar ju sitt ingå. FÖr en godis ovanför hennes huvud bakåt då följer hon den med blicken och måste tillslut sätta sej ner, ge godisen då hon satt sej och beröm glöm inte att samtidigt använda ordet SITT! tillslut behöver du endast använda ordet sitt så sitter hon, och ta bort handrörelsen!!! =)
    Håll inte på för långa stunder i början och avsluta alltid efter att hon gjort ngt rätt så hon minns det positivt!!!

Ett annat tips är tex ta 2liters cola flaskor eller mindre klipp ut små hål lägg i godis och låt henne komma på hur hon ska få ut godiset(jä'ttebra aktivering )
    Tillslut kommer hon på att hon ska rulla flaskan osv.,. går även med andra förpackningar...Lycka till...

• MammaSandy

Katja80 - Tack så mkt för dina tips : ) tvivlar lite på om jag gjorde rätt val & ska köpa en valp, just för att det är så mkt jobb! men den är så söt & välkommen...men jag räknar med ett tunga första 4 månader..just med att få den rumsren osv....

har du nå bra tips på det får du gärna dela med dig?

jag vet ju att hunden ska ut efter bus, sömn, måltid osv : ) så vi får väl se. kram.

• Nasse liten

min mormor hade två. De var verkligen helan och halvan!

Den ena tiken va liten och kaxig. Älskade å leka men hatade barn (förrutom mig å min bror, vet inte varför). Dog av juvertumör vid ca 15års ålder.

Den andra tiken va dubbelt så stor som ras standard och hur gosig som helst mot allt å alla! Blev blind mot slutet. Lite tragikomiskt när hon då kom på besök och gick in i väggarna Men hemma hos henne va det ju lugnt för där hittade ju hon sen innan. Hon dog vid ca 16års ålder.

Vet inte om detta hjälpte dig, men jag tycker att du gjort ett bra ras val Lycka till

Svar på tråden NGN som har erfarnhet av PAPILLON