• Martina76

springmask och graviditet

Jag har haft oturen att drabbas av upprepade springmaskinfektioner under flera års tid. Alla ni som varit med om samma sak vet vilket h*e det innebär!! Usch och fy, hade hoppats på att eländet skulle vara över när det var dags att försöka bilda familj, men icke! Nu står jag i valet och kvalet...ska vi försöka ändå? Hur blir det under graviditeten (man får ju inte äta vermox och Vanquin suger ju). Hur blir det när barnet är fött? Snälla, ni med erfarenhet - berätta hur det gick för er. Har nästan ångest när jag tänker på att smitta ner en liten bebis...

• Svar på tråden springmask och graviditet
  • Anonym (mamma)

springmask är så vanligt helst inom barnfamiljer,så ditt kommande barn kommer säkert att nån gång få det ändå, å får hoppas att ( den ) inte får det.
    min minsta dotter har haft det  ett flertar gånger men min äldre dotter har aldrig fått det någon gång av gångerna .
    tycker inte du ska avstå att skaffa barn pgr av springmask.

• Anonym (ssk)

Varifrån kommer smittan till dig? Jobbar du med barn? Hur ofta drabbas du?

• Anonym (en till)

har oxå haft ett antal springmaskinvation, kör med vaquin, men jag får alltid tillbaka det efter någon månad ibland har jag turen att det går tre månader, ghar ingen aning varför jag får det, jag har två barn, fick ett anfall av dom i början av båda graviditeten, sen slapp jag dom under resten.

• Martina76

Å, tack för att ni svarar så fort. Tack snälla. Det är så skönt att veta att man inte är ensam (även om jag inte önskar någon annan dessa små oinbjudna gäster). Nej, jag jobbar inte med barn. Har ingen aning varför det återkommer hela tiden - jag har alltså haft problem med detta i mer än 10 år. Nu håller en underbar läkare på Infektion på och utreder det här, så vi får se om det ger något. Jag kanske är överdrivet rädd för det här och låter det styra mitt liv för mycket, helt enkelt. Hur klarar ni samliv mm när ni är smittade? Kan man ge medicin till en liten bebis? Vet att det går till 1 och 2-åringar, men tänk om en liten 1-månadsbebis skulle få det? Skulle inte förlåta mig själv....

• Anonym (ssk)

Jag antar att du behandlat infektionen som man ska (upprepa efter 14 dagar) osv?Samt dammsugit, våttorkat noga, tvättat sängkkläder o täcken, kuddar o bäddmadrasser? Samt att alla i familjen behandlats?

• Anonym (ssk)

Anonym: Springmask= en rundmask som blir ca 10 mm lång. Masken lever i tarmen och den vuxna honan vandrar till ändtarmen för att lägga sina ägg strax utanför ändtarmsmynningen. Äggen kan förbli smittsamma i flera veckor i miljön, t.ex. på sängkläder, i textilier och i damm. De dör dock i direkt solljus. Man infekteras genom att svälja ner äggen. Barn återinfekteras ofta av sina egna maskars ägg, om de stoppar fingrarna i munnen efter att tidigare ha kliat sig i stjärten.

• Martina76

Jag har gjort allt som stått i min makt för att bli av med detta, men har nästan gett upp nu. Jag ORKAR inte städa och tvätta i den grad som apoteket rekommenderar...det har liksom inte hjälpt.

Hur klarar ni andra som är i samma sits att leva med detta? Är det en stor grej för er, eller har ni lärt er hantera det på något sätt?

Finns det någon här som har haft springmask i flera år och sedan lyckats bli av med det? Kanske finns det hopp.....

• Anonym (- - - - -)

Gud vad hemskt för dig. Känner verkligen med dig! Jag har haft detta 1 enda gång i mitt liv, och då varade det i 4 dagar och jag kan ärligt talat säga att detta var de värsta dagarna i mitt liv. (för man känner sig så skitig och smutsig, det kliar precis Hela tiden och det är det enda man kan tänka på eftersom det gör sig så uppmärksamt. Jag sov inte en blund under dessa nätterna. Gud vad det kliade!) Och nu efteråt, det var 3 år sedan, så har jag blivit helt manisk medatt skrubba som en tok med nagelborsten under naglarna så det inte ska fastna några bakterier och smuts där. Det är min Mardröm att jag ska råka ut för det igen. Beundrar dig att du står ut, att du verkligen haft det så länge. Trodde inte att det var sånt man får "kroniskt". Har aldrig hört om det innan.
    Hemskt att du ska behlva känna att det hindrar dig från att skaffa barn.

Känner med dig

• Anonym

Jag har samma problem.Får mask vid återkommande tillfällen.Förstår inte varför.Duschar varje dag och har noggrann hygien.Masken försvinner en kort period men kommer alltid tillbaka. Min make har aldrig blivit smittad och jag har inga barn och arbetar inte heller med barn.Men blir aldrig av med det.Nu är jag gravid och vet att jag kan ta medicin.Men det är ju så hinmla pinsamt att gå iväg med det.Har en läkare inom failjen som tycker att det är lite märkligt att jag inte blir av med det eftersom maskarna dör ut efter ett tag.Men det räcker väl med ett litet ägg.
    Jobbigast är det när man ska sova...
    Vore intressant att höra vad de säger på infektion.Själv upplever jag det pinsamt om jag får kontakt där eftersom jag arbetar på sjukhuset och ibland där i jobbärenden.Vill ju inte att folk ska få reda på detta.Det är ju äckligt och inget man berättar om.

• palmblad

Trodde inte heller på att bli av med det, men tog medicinen o städade extra noga under en vecka. Har aldrig fått det tillbaka, så det finns hopp. Blir man inte av med det, måste läkare kunna hjälpa en på annat vis. Springmask är luftburet o kan komma varifrån som helst. Hade löss en gång som inget medel hjälpte mot o jag grät hos läkaren. Fick annat medel, men han sa att nån nog bar på löss o smittade mig tillbaka. Det visade sig va min mamma som inte vetat hur hon skulle kolla sig o hon kelade med min son o jag fick tillbaka det.

• Martina76

Tack alla ni som skriver. Det värmer att veta att någon känner med en i denna situation. Har precis startat en extrem städningsomgång, insprirerad av sista inlägget : )
    Sambon får oxå ta medicin. Nu jäklar.
    Kan tillägga att jag som tur är inte har massiva symtom varje gång jag känner av det, jag behandlar mig g. ofta så det hinner inte bli så farligt (nåja...) mellan varje "omgång". Ni som får det återkommande, ser ni maskar varje gång? Eller känner ni igen symtomen bara? Ursäkta om jag är äcklig och frågar, men jag har aldrig hittat några "medsystrar" som råkat ut för samma sakt tidigare och är så glad att kunna få diskutera det med några som förstår. Till dig som är gravid: förstår om du känner det jättejobbigt att gå till infektion! Min vän och fd. kollega har precis börjat jobba på infektion där jag bor! Hu, det är hemskt varje gång jag måste gå dit, som tur är är det inte ofta. Hoppas han ALDRIG ser mig. Synd att det är så skambelagt, man kan ju egentligen inte hjälpa det.

Angående tvättmani: har varit rätt manisk själv periodvis. Jag försöker att inte få det att gå till överdrift men det är svårt!

Till dig som är gravid: du är min inspiration - kan du klara detta kanske jag också kan det. Nästa månad ska jag och min sambo börja försöka och det känns fantastiskt kul, samtidigt som jag är rädd för hur det ska bli om vi lyckas bli gravida. Hoppas du kan njuta av din graviditet utan alltför mycket oro kring detta!

Kramar till er alla!

Svar på tråden springmask och graviditet