• Matillin

Någon som har hund trots en allerigisk familjemedlem?

Jag är en stoooor hundälskare och trodde att när jag nu blev gravid så skulle mina längtan efter en voffsing gå över..men inte

Jag har haft 2 hundar tidiigare i mitt liv och är såå sugen på att skaffa en till.
    Inte precis nu eftersom vi ska få en bebisen men sedan när barnet är lite äldre.
    Vi jobbar dessutom helt perfekt för att klara av att ha en hund hemma som inte behöver vara ensam hemma mer än 4 h någon enstaka gång.

Problemet är att min man är allergisk, och dessutom inte allt för förjust i tanken på en hund.
    Han har aldrig haft hund och jag vet att han skulle älska hunden bara han fick en
    Han är inte suuuperallergisk vet egentligen inte hur allergisk han är heller eftersom ingen i våran närhet har hundar.
    Men när jag träffat hundar på jobbet och kommit hem så har han aldrig reagerat.

Någon som är i samma situation eller som har en allergisk man?

Vecka 16
  • Svar på tråden Någon som har hund trots en allerigisk familjemedlem?
  • ebben

Personligen skulle jag aldrig ens överväga att skaffa hund vid allregi! men det är ju jag.
    Har hund nu o man o 3 barn o visade det sig att nån mot förmodan skulle visa allergi så skulle jag utan att tveka välja att omplacera hunden.
    För mig är personerna i min familj viktigare än att nån ska måsta vara sjuk eller äta mediciner .......

• ebben

Glömde ju säja att jag vet folk där de har hund trots allergi! de får ta mediciner jämnt.......o blir ändå oftast väldigt sjuka vid vanliga förkylningar mm,som de förstår beror på just hund.....

• Jossebell

hundar för allergiker.

det är viktigt att man testar sig fram. en allergiker kan skapa antikroppar mot just sin hund vilket gör att det går utmärkt att ha hund. Det finns vissa raser som är mer allergivänliga än andra tex bishon frissè och laggotto....(kan givetvis inte stava till någon av dem) Det finns även fler som inte släpper så mycket mjäll och de är ju det som är problemet. Så det är inte bara nakenhundar som är tilljängliga längre
    Det ska även gå att allergivaccinera sig mot/för sin egen hund men hur det går till känner jag inte till.

Viktigt vid köp av hund är att man först provar och mer eller mindre köper/lånar hund för test. Det brukar man kunna komma överens med uppfödare om. För det märks ju väldigt snart om det fungerar eller inte när någon är allergisk i familjen.

• SunshineS

Min sambo har alltid varit allergisk mot pälsdjur. Vi började lite löst iaf att kolla efter en hund och viljan växte sig starkare och starkare, vi ville ha en liten vovve iaf. Vi har några vänner som har katt och när vi är hemma hos dem funkar det när inte katten är i samma rum, men det kliar lite i näsan. Däremot har han inte märkt något när vi träffat hundar. Det slutade iaf med att vi hittade en hund som vi ville ha. Vi hälsade på hos uppfödaren och berättade vårt dilemma, dumt att köpa en hund om man är allergisk. Vi lusläste villkoren och där står att man har rätt att lämna tillbaka om man skulle vara allergisk. Sambon fick besluta. Han sa att han annars fick äta mediciner, det skulle det vara värt. Så vi slog till. Nu har vi haft lille vovven i 6 månader och det ångrar vi inte en sekund. Min sambo har inte känt nånting av allergin. Självklart kan man ju om man vill testa för allegi innan man köper hund för att vara på den säkra sidan. Vissa hundar är nog mindre allergena än andra. Om jag inte minns fel är pudlar lite mindre allergena än exempelvis golden, men jag är inte säker.

• Fille Fjonkan

Vi har katter som jag är allergisk mot (maken hade dem redan när vi träffades). Jag avskyr det. Från början hade jag inget emot det, men gradvis har jag börjat störa mig mer och mer på de små liven som gör mig sjuk i mitt eget hem. Nu ska de ut och jag längtar efter ett kattfritt hem.

Att slippa medicinera sig för att kunna bara vara hemma. Att slippa vara snorig med klåda i näsa och ögon varje morgon tills medicinerna verkat. Att slippa vilja slita bort näsan helt och hållet och riva ut ögongen vid varje förkylning då allerign blir 100 ggr värre och medicinerna inte biter längre. Underbara tanke!

Dessutom blir man mer och mer allergisk och riskerar att som i mitt fall utveckla astma om man utsätter sig för det man är allergisk mot. Jag har de senaste åren haft ett par astmattacker då jag inte kunnat andas alls. Inte roligt och väldgt skrämmande. En normal dag suger jag i mig kortison 2 ggr/dag och Bricanyl 4-8 ggr/dag för att kunna andas normalt i mitt eget hem. Nu är jag orolig att jag ska få gå med syrgastub i framtiden om jag inte blir av med katterna snart.

Maken älskar sina katter, så att vi ska "göra oss av med" dem är en extremt känslig fråga som orsakat många, många gräl här hemma. Jag har på fuyllt allvar övervägt att flytta ut för att slippa undan katterna. För 2½ år sedan enades vi om att avskaffa kattfarmen som då bestod av 4 katter. Idag har vi 2 katter kvar. En flyttade tilll ny matte i somras. En tog jag till veterinären i förrgår för att hon var sjuk, jag tror hon var döende. Resterande 2 katter vet jag inte var vi ska göra av. Och när!? Hur länge ska jag behöva stå ut?

Nej, mitt råd är defenitivt att inte skaffa husdjur ni vet att någon familjemedlem är allergisk mot!

• ebben

Fille fjonkan-inte kul!! Nä,jag tycker verkligen inga ska behöva ha det så,OM det går att hjälpa........

• Fåret Shaun

Jag är allergisk mot pälsdjur, har en katt nu och är uppväxt med djur. Jag klara min katt, man vänjer sig vid sitt djur, men jag reagerar mycket mer av andras djur.

Mitt råd är att inte skaffa ett eget djur, risken är att din man blir mer allergisk då kroppen inte får vila.

Just nu är mitt hopp att när katten dör att jag ska kunna vara vid andra djur utan att behöva använda massa medeciner.

• Madicken

Min man är allergisk mot vissa hundar. Vi var och tittade på en Jack Russel valp men det funkade inte alls. Efter några minuter svullnade både ögon och näsan på honom.

Några veckor efter var vi och tittade på en Shih-tzu valp åt mina föräldrar. Min man följde med och passade på att gosa extra mycket för att se om han reagerade på samma sätt men det hände inget. Så det slutade med att vi köpte en Shih-tzu. Det har funkat jättebra. Min man behöver inte ta några allergitabletter, han kan gosa med henne och hon sover tom i vår säng.

Det är så mysigt med hund och barn. Särskilt nu när dottern är 18 mån. De leker, brottas, kramas och pussas.

• Pennye

Jag är allergisk och har en Lhasa Aspo/ Bichon Frisé blandning o har inga som helst problem. Vi hade även en renrasig Bichon när jag växte upp.

Jag är inte superallergisk mot hundar. Men det bästa är att testa sig fram. De flesta klipp och trimraser är ju allergivänliga.

Lycka till !!

• Matillin

Hej tack för alla svar

Jag har nog tänkt att vi ska pröva oss fram innan vi "eventuellt" köper en hund.
    Och kanske låna hem en hund från en kennel en dag eller 2 har hört att man ibland får göra det?

Kan tillägga att min man haft katt när han var liten så Sååå allergisk är han nog inte.
    Hans gamla katt levde när vi träffades och när vi sov över hemma hos hans mamma var det inga större allergiska reaktioner han fick?

Har aldrig varit med om att personer som är allergiska tål katter ok men sedan är jätteallergiska mot hundar??
    Brukar det inte va så att om man tål katter ok så brukar hundar gå bra?

Jag kan bara jämför med min bror och en kompis som jag hade, dom var superallergisk mot katter och är, men båda 2 tålde hundar och hade det hemma.
    Vi hade en golden hemma och min bror tålde han jättebra, däremot kan han knappt se en katt utan att det bärjar klia i ögonen

Det största problemet tror jag nog blir att övertala min man att "köpa" en hund över huvud taget.
    Har ialf fått för mig att han använder allergin mest som en ursäkt för att slippa hunddisskusionerna
    Men vi får väl se hur han reagerar om vi lånar hem en hund en dag, jag vill ju självklart inte att han ska behöva äta mediciner eller så bara för att JAG vill ha en hund.

Vecka 16
  • Pennye

Jag är mer allergisk mot katter, tror att det är vanligare.

Men prova att låna hem en hund så kanske han faller för den oxå o då är det bara o skaffa en...

• Stumpegrisen

Jag ar allergisk, mot massor! Palsdjur, pollen, massa mat. Traffade for tva ar sedan en underbar kille...med HUND! Trodde det var kort, MEN det visade sig att jag faktiskt talde den hunden. En Berner (langharig ras dessutom sa jag trodde aldrig det skulle ga vagen).
    Nar den hunden gick bort i cancer forra aret sa skaffade vi en ny efter 8 manader, mycket for att jag blev gravid och jag vet (har doktorerat pa allergier) att hund under graviditet och smabarnsaren SKYDDAR mot framtida allergier.
    Det ar ju ingen garanti, men vi hoppas att det kommer ga bra med "Lill-Grodan" och att hon far slippa allergier.

• 3 hjärtan

tycker inte ni ska skaffa hund om din man är allergisk.. risken finns att det funkar ett par veckor och sen blir han riktigt dålig.. det är nog inte så kul att göra er av med en hund ni lärt känna.. men besök nån kennel och kanske låna en hund nån dag?

sen finns en annan aspekt också.. du skriver att din man inte är speciellt förtjust i hundar men du tror han kommer älska den om han får en? är du säker på det? eller är det din egna längtan efter hund som talar =)..
    jag skulle gärna ha hund, men vet att min man inte skulle vilja ha nån, så därför skaffar vi ingen.. vill att vi båda ska vilja ha hund.

lycka till! hoppas det blir som ni båda vill! =)

• Matillin
    3 hjärtan skrev 2006-09-09 14:33:25 följande:
    tycker inte ni ska skaffa hund om din man är allergisk.. risken finns att det funkar ett par veckor och sen blir han riktigt dålig.. det är nog inte så kul att göra er av med en hund ni lärt känna.. men besök nån kennel och kanske låna en hund nån dag?sen finns en annan aspekt också.. du skriver att din man inte är speciellt förtjust i hundar men du tror han kommer älska den om han får en? är du säker på det? eller är det din egna längtan efter hund som talar =)..jag skulle gärna ha hund, men vet att min man inte skulle vilja ha nån, så därför skaffar vi ingen.. vill att vi båda ska vilja ha hund.lycka till! hoppas det blir som ni båda vill! =)
    Jag kanske uttryckte mig lite fel.
    Alltså han gillar hundar men han har aldrig haft någon själv.
    Och som många andra som inte haft någon så har han lite förutfattade meningar om hur det är.
    Många av dom förufattade meningarna stämmer  iofs, som att man måste gå ut med hunden ofta
    Men jag själv som har haft hund tycker ju att det hunden ger väger upp för allt "jobb" man har med den.
    Är säker på att han skulle tycka likadant men det kan jag ju givetsvis inte garantera

Vi kommer nog hur som helst låna hem nån hund nån gång så han får se hur det är och se hur han tål dom innan vi disskuterar hundägarskap vidare 
    Vecka 17
  • Ebba 03

De finns alerig välnliga hund rasen . Vi har alergi i familjen jag säger heler ett lyckligt barn en ett olyckigt barn .
    Läkaren är med på de så vi får medicin till de .

• Blossi

Jag har hört att de som är allergiska tål bättre långhåriga hundar än korthåriga. Min man är allergisk eller överkänslig mot hundar. Vi har haft Shih-tzu tidigare och nu har vi två Yorkshireterrier som funkar jättebra. Andra bra hundar mot allergiker är pudlar och malteser.

Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • guffen

Som min gamla doktor uttryckte sig:

"Allergi är som en hink med vatten. Alla har en, men vattnet är på olika nivå och stiger olika fort. När det rinner över får man en allergisk reaktion."

Jag är själv allergisk, dock ej mot pälsdjur, men känner ändå av våra hundar mer vid vissa tillfällen, i synnerhet när de har pälsen full av pollen.

Tipset är alltså: Tänk efter noga innan man som allergiker höjer nivån i "hinken"!

• Matillin

Guffen
    Jo jag har oxå hört det där.
    Men för vissa verkar det ju vara tvärt om att när man utsätts hela tiden för det man är "lite" allergisk mot så tål man det bättre?
    För min bror var det så, han tålde våran hund jättebra när han bode hemma, när han flyttade hemifrån och bara hälsa på nån gång ibland så tålde han samma hund mycket sämre var tvungen att ta mediciner??

Min man är inte alls lika allergisk som min bror, så får väl hoppas att han tål hundar bra annars blir det ingen

Vecka 17
Svar på tråden Någon som har hund trots en allerigisk familjemedlem?