• fenomena83

Jag blir tokig på mina äckliga pormaskar på näsan!!! Vad gör man??? *äckelvarning*

Så länge jag kan minnas så har jag haft världens äckligaste största jävla svarta pormaskar i hela ansiktet, speciellt på näsan, eller ja bara på näsan iofs, på hakan är inte så farligt.
    Det ser himla äckligt och smutsigt ut och nu är jag TRÖTT på det!!!
    Hur får man bort dom?????
    Spelar ingen roll att jag tvättar ansiktet noga morgon och kväll med skitbra rengöringskräm. Har testat alla som finns typ och nu har jag hittat en som verkligen gör mirakel för min hy i övrigt (Mary Kay) men dom där himla pormaskarna är still going strong.
    Det ser ju ut som man aldrig tvättar sig liksom *blä*

HUR gör man får att få dom att öppna sig, rengöra dom ordentligt så dom är TOMMA och sen stänga sig igen och aldrig mer synas????
    Nån som har nåt tips???????

(kan ju bara meddela att jag har testat att ångbada ansiktet och sen rengöra på djupet och visst dom blir ju rena, men smutsiga igen efter bara nån timme eller så i allafall)

• Svar på tråden Jag blir tokig på mina äckliga pormaskar på näsan!!! Vad gör man??? *äckelvarning*
  • ebben

skulle rekomendera dig att går till salong-där de kan hjälpa dig med vilken typ av rengöring som passar just DIN hy! o då kan man ofta köpa där.

• Nyfiken gul

jag kan meddela att det svarta i pormaskar inte är skit utan pigment....

• fenomena83

va!!!! pigment??
    så man ska ha det hela livet då?? usch va äckligt och jobbigt.
    jag som trodde det va skit. det ser ju ut så när man klämmer dom liksom (som man inte ska göra ja jag vet.. hehe)
    eller när man typ har bastat eller ångbadat ansiktet så ser dom ju mycket ljusare ut??

japps jag ska nog minsann gå till nån salong. jag orkar inte med det här äcklet längre.

• ebben

de ser ju vad just DIN hy behöver.för även om jag köper dyra bra produkter så är det ju inte säkert att det passar just mig.....

• Nyfiken gul
    fenomena83 skrev 2006-09-08 08:59:10 följande:
    va!!!! pigment??så man ska ha det hela livet då?? usch va äckligt och jobbigt.jag som trodde det va skit. det ser ju ut så när man klämmer dom liksom (som man inte ska göra ja jag vet.. hehe)eller när man typ har bastat eller ångbadat ansiktet så ser dom ju mycket ljusare ut??japps jag ska nog minsann gå till nån salong. jag orkar inte med det här äcklet längre.
    jag är snart 30 o har fortfarande pormaskar.... min mamma är 54 o har fortfarande pormaskar... min svärmor är 62 och har pormaskar.... min mormor är 81 och har pormaskar...

summa sumarum: yepp.. porisarna får du dras med hela livet....
  • bubbli

har du provat såna där plåster man sätter på näsan? dom funkar skitbra på mig iaf!
    Jag använder niveas soft clear up strips!

• fenomena83

bubbli, såna plåster ser jag som ett stort SKÄMT... i allafall på min näsa
    men kul att dom funkar för nån i allafall då har trott att det verkligen va ett skämt faktiskt.

• ebben

men har du testat de? plåstrena där??

• sweetpea

Har man väl fått pormaskar försvinner de aldrig. Det handlar ju om att porerna har förstorats och visst man kan hålla rent och till viss mån få porerna att dra ihop sig tillfälligt, men man får nog lära sig att leva med dem.

• Indianica

Du borde kunna få bort den svarta färgen, för det är väl bara talgen i poren som oxiderat så den ser svart ut har jag för mig?

På Body shop blev jag iaf rekommenderad sea weed ansiktsscrub för ändamålet. Hon som jobbar där skrubbade på näsan med den varje morgon för att hålla sina porer rena och tyckte det funkade. Kostar runt 140 har jag för mig, men jag har inte haft råd att prova den än.

• esperando

Gå till en salong och gör ansiktsrengöring där. Unna dig det!

• bubbli

fenomena83: hihi...jag trodde faktiskt också att det bara var BS först men min svärmor tvingade på mig dom en kväll när vi satt o drack vin o skulle ha tjejkväll...och dom funkade faktiskt på mig iaf!

• Jag är Dinah

Jag använde en sån där handske som egentligen ska användas för celluliter men den skrubbade jag ganska försiktigt ett par ggr i veckan med, eller så försiktig var jag kke inte. Men hur som helst så får jag aldrig pormaskar på näsan längre. Har inte behövt skrubba på ett par år heller. Det kke inte funkar på dig men det kke kan vara värt ett försök eller två?

• Omorfia

Niveas näsplåster funkar för mig med. Om jag var du skulle jag gå till en salong med bra rykte och få ansiktet rejält rengjort och sedan få tips på hur du sen ska underhålladet. Porerna kan du ju inte få bort men du kan göra det bästa av dem..

• Earth Angel

fenomena83: Pormaskar är inget större problem att få bort, däremot så är det svårare att göra ngt åt porernas storlek, men det är inte omöjligt.

Om jag var du skulle jag göra såhär;

Börja med att gå till en salong och gör en riktig ansiktsbehandling, helst en djuprengörande om du verkligen har mycket pormaskar (annars brukar terapeuten rekomendera vad som behövs göra när man väl ser huden). Då kommer din hud att rengöras, peelas (gammal död hud "skrapas" med andra ord bort) sen ångas huden upp och teraputen kommer klämma bort det som ligger i porerna, dvs gammalt talg, döda hudceller osv.

"Indianica" som skrivit här i tråden har rätt i att det mörka i pormasken är pigment som oxiderat eftersom pormasken är "öppen". Men resten är talg och dyl som jag skrev innan. Så "nyfiken gul" har lite fel med att det bara är pigment i pormasken som inte går att få bort...

Det är just pga det som också "jag är Dinah" i tråden upplever att hennes pormaskar blir bättre när hon använder en peelinghandske etersom hon då regelbundet skrapar bort gammal död hud så att pormaskarna inte kommer tillbaka igen. "Less is more" är dock ett gammalt uttryck som stämmer bra i det fallet tycker jag. Jag skulle aldrig rekomendera någon att använda såna handskar i ansiktet eftersom risken är stor att man då kan skapa en känslighet i huden (eftersom dom är lite väl "riviga") som inte ens fanns där från början, och då har man helt plötligt ett ett annat problem med huden. Däremot är en peeling till ansiktet jättebra att använda för just detta ca 1-2 ggr/vecka.

Det går att använda produkter så att pormaskarna tar längre tid på sig att komma tillbaka, men det är i princip omöjligt att få dom att försvinna för alltid (därför rekomenderas att man tömmer dom regelbundet på salong samt använder hemmavård). Talg producerar ju huden normalt sett för att hjälpa huden att "smörja" sig.

Porernas storlek är som sagt ett lite knepigare problem, men ibland kan AHA-syror få huden att dra ihop sig lite grann. Är du förövrigt noga med att återfukta huden ordentligt osv? Ibland kan porerna bli som "förslappade" om man är väldigt torr i huden också vilket gör att dom kan upplevas som större.

Lycka till! :)

• NenniePennie

jag har upplevt att jag fått mindre pormaskar ju mindre jag höll på att klämma, försöka få bort dem osv..

• Earth Angel

Man ska inte klämma hemma. Dels är risken stor att man gör ngn skada på huden. Dels så använder man ofta inte ngt som är porsammansdragande efter portömningen och då kan det upplevas som man får pormaskar igen väldigt snabbt.

• Syllen

Min syrra jobbar på makeup avdelningen på Åhlens och hon använder pormaskplåster regelbundet.
    Och har du inte provat plåster så gör det skadar ju inte att prova eller hur.
    Annars så kan jag rekommendera Cliniques produkter speciellt ansiktstvålen.

• bäbis nr2

Kan varmt rekommendera Estee Lauders Idealist, Ett serum som man dagligen lägger under sin dag/nattkräm som bland annat minskar porerna. Efter regelbunden användning upplever iallafall jag att mina näs och kindporer är MYCKET mindre!!!!

• MillionStars

niveas soft clear up strips funkar alldeles utmärkt på min näsa också! Rekommenderar!

Svar på tråden Jag blir tokig på mina äckliga pormaskar på näsan!!! Vad gör man??? *äckelvarning*