fenomena83: Pormaskar är inget större problem att få bort, däremot så är det svårare att göra ngt åt porernas storlek, men det är inte omöjligt.
Om jag var du skulle jag göra såhär;
Börja med att gå till en salong och gör en riktig ansiktsbehandling, helst en djuprengörande om du verkligen har mycket pormaskar (annars brukar terapeuten rekomendera vad som behövs göra när man väl ser huden). Då kommer din hud att rengöras, peelas (gammal död hud "skrapas" med andra ord bort) sen ångas huden upp och teraputen kommer klämma bort det som ligger i porerna, dvs gammalt talg, döda hudceller osv.
"Indianica" som skrivit här i tråden har rätt i att det mörka i pormasken är pigment som oxiderat eftersom pormasken är "öppen". Men resten är talg och dyl som jag skrev innan. Så "nyfiken gul" har lite fel med att det bara är pigment i pormasken som inte går att få bort...
Det är just pga det som också "jag är Dinah" i tråden upplever att hennes pormaskar blir bättre när hon använder en peelinghandske etersom hon då regelbundet skrapar bort gammal död hud så att pormaskarna inte kommer tillbaka igen. "Less is more" är dock ett gammalt uttryck som stämmer bra i det fallet tycker jag. Jag skulle aldrig rekomendera någon att använda såna handskar i ansiktet eftersom risken är stor att man då kan skapa en känslighet i huden (eftersom dom är lite väl "riviga") som inte ens fanns där från början, och då har man helt plötligt ett ett annat problem med huden. Däremot är en peeling till ansiktet jättebra att använda för just detta ca 1-2 ggr/vecka.
Det går att använda produkter så att pormaskarna tar längre tid på sig att komma tillbaka, men det är i princip omöjligt att få dom att försvinna för alltid (därför rekomenderas att man tömmer dom regelbundet på salong samt använder hemmavård). Talg producerar ju huden normalt sett för att hjälpa huden att "smörja" sig.
Porernas storlek är som sagt ett lite knepigare problem, men ibland kan AHA-syror få huden att dra ihop sig lite grann. Är du förövrigt noga med att återfukta huden ordentligt osv? Ibland kan porerna bli som "förslappade" om man är väldigt torr i huden också vilket gör att dom kan upplevas som större.
Lycka till! :)