• Anonym

Har ni testat er för andra sjukdomar än HIV och klamydia?

Jag undrar om någon annan har testat sig för andra sjukdomar än HIV och klamydia trots att ni inte har haft symtom?
    När jag försökt boka tid så har de sagt till mig att de inte testar för de andra eftersom de alla ger symptom, vilket jag läst på internet nu att det inte stämmer. Bl.a gonorre och syfilis ger inte symtom, eller så små symtom att man inte ens märker dom.

Jag vill verkligen testa mig för ALLT eftersom att jag haft en pojkvän som visade sig vara allt annat än oskuld. Han har redan smittat mig med herpes, vilket hade kunnat undvikas om de bara hade gått med på att ta de testen! Jag blev så arg när jag fick reda på att man visst kunde testa för herpes genom ett blodprov.Jag hade inte behövt bli smittad
    Nu är jag så orolig för vad mer jag kan ha, och vill verkligen veta ju...

• Svar på tråden Har ni testat er för andra sjukdomar än HIV och klamydia?
  • Nyfiken gul

gonorre och syfilis är oerhört ovanliga sjukdomar i dagens sverige o kommer oftast in i landet o smittas via "inköpta" prostituerade från utlandet...

enda gången jag har hört min barnmorska rekommendera tester för såna sjukdomar är om man varit utomlands en längre tid och haft sexuella kontakter med flera olika partners...

by the way... OM något skulle vara fel så syns även det på vanliga tester också...

• Anonym

Vad menar du? Syns syfilis tex om de bara tar ett klamydiaprov?

Jag har inte haft många sexpartners, men man måste ju ändå räknas till riskzonen om man har haft sex med en som har haft många sexpartners? Min kille hade oskyddat sex utomlands också, han har nog aldrig använt skydd i hela sitt liv

• Nyfiken gul

Så här står det om Syfilis:

Du kan vara smittad av syfilis utan att märka någonting. Cirka tre till fyra veckor efter det att du har blivit smittad får du ett sår, vanligen på könsorganen, och en svullnad, oftast i ljumsken. Såret kan vara så litet att det inte märks och det läker av sig själv efter fyra till åtta veckor.

Efter sju till tio veckor kan du få feber, svullna lymfkörtlar och ett utslag på kroppen. Du kan även få besvär i alla kroppens organ, besvär som liknar många andra sjukdomar. En del får inga kroppsliga besvär alls i början, medan andra får det så lindrigt att de inte märker något.

Obehandlad syfilis kan efter flera år, eller till och med årtionden, ge allvarliga symtom. Då är hud, slemhinnor, ben och inälvor angripna. I värsta fall skadas även hjärta, kärl- och/eller nervsystem.

• Nyfiken gul

så här står det om Gonnore

Gonorré ger liknande, men oftast kraftigare, besvär jämfört könssjukdomen klamydia. Vanligast är att du får en gulaktig och illaluktande flytning och att det svider rejält när du kissar. Du kan även få ont i halsen. Tiden från det du smittas till dess att sjukdomen bryter ut är kort. Besvären kommer oftast inom en vecka efter smittotillfället.

• Anonym (fråga)

Hej,
    Berätta som det är på MVC så lär de ju säkert ta de tester som du oroar dig för! De gör ju allt för bebisens bästa men också för att du inte skall behöva oroa dig!

• Anonym

anonym - är inte gravid (tyvärr ) Har pratat med mvc men de gör det inte heller, de skickar mig bara fram och tillbaka mellan olika ställen`*suck*

• SysterHedvig

inför oskyddade samlag och bebisverkstad med min fästman testade jag mig för rubbet. Och jag stötte inte på några problem med det, faktiskt. Jag vet inte varför de vägrar testa dig TS, men även om t.ex. syfilis oftast ger ett första sår, kan det vara så litet att man inte märker det, på grund av att det inte smärtar.

Beroende på vilken ort man bor på, finns det olika vägar att gå. Barnmorska, gynekolog, vårdcentral, sjukhuset, olika inrättningar kopplade till RFSU mfl mfl.

• Anonym (fråga)

Jag förutsatte att du var gravid - jag ber om ursäkt för det.
    Nu vet ju inte jag vart du bor och det är antagligen olika i olika kommuner som det brukar vara, men jag vet att när jag gick hos gynekolog för preventivmedeln så erbjöd de att man fick göra sådana tester. Jag tycker det är jättekonstigt att de nekar dig att testa dig med tanke på att det rör sig om könssjukdomar och då borde de ju vilja fånga upp alla fall?! Jag tycker verkligen du skall stå på dig!

• Mamma Jessis

Jag har testa mig för rubbet... Inte för att jag eg. trodde att jag skulle ha några sjukdomar utan bara för att vara helt hundra säker då jag trots allt hade en hektiskt singelperiod 1998-2000..... Iofs med skydd i de flesta fall men inte all agånger..

*illa illa*

Nu hade jag inte en enda sjukdom och jag var som sagt var inte ens orolig men jag fick bara ett bra bemötande och en tumme upp för att jag ville skydda min nya partner...

Konstigt att de vill neka dig.... Fattar inte att de gör en sån sak.. Iofs kostar proverna men bättre att testa en gång för mycket än behandla en människa för sjuksomar vid senare tillfälle..

• 201201232

Jag blir automatiskt testad för HIV och syfilis när jag ger blod.

• elinvd

När jag o min pojkvän blev tillsammans sa jag att jag ville testa mig för allt... då testade dom för HIV, klamydia, gonorre, hepatit b och hepatit c.

Svar på tråden Har ni testat er för andra sjukdomar än HIV och klamydia?