Vi var på nya zeeland runt påsk 2005. Det var helt fantastiskt. Vill åka dit igen, vi han inte med allt på de ca 12 (?) dagar vi var där. Jag rekommenderar att ni tar er till den södra ön, framförallt om ni är intresserade av natur och vandringar (vi var bara på södra ön, norra är mer folk, mer tropiskt i min uppfattning från böcker). Det finns mycket både dagsturer och flerdagars-turer (som vi inte hann med tyvärr...).
Några pärlor från södra ön:
Abel Tasman National Park - norra delen. Bra för kajaking och vandring, lätt att gå, enkelt att göra dagsturer (ta båten ena vägen), vackra stränder, blåa laguner, cool skog.
Farewell split (?) - längst upp i norr. En sandbank som sträcker sig ut mot havet. Vi red nära detta och tittade på sälar. Härligt
Kaikoura - Delfin safari, vilken upplevelse.
Västkusten och glaciärer - vi vandrade på en av glaciärerna. Jättekul.
Fiordland - Mycket vandringar, höga berg, mycket skog. Fantastisk natur. Milford sound är klart värt ett besök (vi kajakade där, coolt). Vackert, vackert... Här finns många 3-5 dagars vandringar. Jag önskar att vi gjort en. Vi hann inte mer än dagsturer, och det blir lite mer begränsat utbud
Wanaka och Queenstown - äventyrsaktiviteter, vi hoppade fallskärm och testade rafting. Adrenalin.
Det går jättebra att köra runt själv på NyaZeeland, det är vettiga vägar och rätt nära. Dock vänstertrafik.
När vi var där så var det lätt att hitta boende utan att boka innan, förutom precis vid påskhelgen då vi bokade dan innan. Kan tänka mig att ni behöver förboka någon dag innan då ni är där under NyaZeelendarnas egen semester period. Men om ni är flexibla med vilken typ av boende ni kan bo på (ibland enklare, ibland dyrare) så löser det sig nog. Vi bode både på vandrarhem (mycket backpackers) samt bed&breakfast och "billiga" hotell. Det enda stället vi hade problem med boende var Te Anau där de rekommenderade vandrarhemmen var fulla, men vi valde att bo i en "hotelllägenhet" - funkade jättebra då vi också kunde laga lite mat själva. Vi var där i 3 nätter.
Jag svarar gärna på fler frågor om jag kan svaren :). Annat tips, åk till lite vingårdar, smaka och köp med hem... om ni gillar vin.