• Likah

Erfarenheter från Nya Zeeland någon?

Hej!
    Jag och min man har bokat drömresan! Det blir en lite försendad bröllopsresa över jul och nyår.
    Vi åker den 20/12 till Auckland i NZ. Vi ska vara i NZ i 12 nätter och sen flyger vi till Rarotonga för lite papaplydrinkar och romantik på stranden och sen hem.
    Vi tänker oss att på NZ vill vi leva lite enklare, gärna vandra lite, se mycket vacker natur m.m.
    Någon som varit där och kan rekommendera aktiviteter eller boende? Vad får vi inte missa? Är det lätt att få typ "bed and breakfeast" eller måste man förboka rum?
    Tack på förhand för alla tips

• Svar på tråden Erfarenheter från Nya Zeeland någon?
  • bluemountain

Kan rekommendera black water rafting i waotoma caves. Ligger ca 1 h från Auckland.

Har ni tid så ta er ner till sydön och då allra längst i syd med de underbara fjordarna - finns många vandringsleder med 1-3 dagars etapper eller mer. (måste bokas i god tid för guide och övernattnings stugor.)( fjordarna i norge är dock maffigare..) eller kolla in valar och pingviner. Kommer inte ihåg vad orten hette där jag åkte båt ut och kollade valar på mycket nära håll..hmmm hur kan man glömma.. men det låg ca 2-3 h timmar norr om christchurch.

Jätte fina sjöar och berg i syd också. Lake Tahoe t ex (obs stavning..)

Längst i norr - bay of island är underbart det med, lite mer tropisk värme och bad. Tex bada med delfiner.

eller ääääh köp lonely planet guiden om NZ i en bokhandel, står massor av fler bra tips. (Eller wilma guiden om ni vill ha samma bok på svenska.

Tänk bara på att om ni ska ha buss/ flyg pass så boka nu snart.

Ha det underbart på er honeymoon!! Människorna där är underbara!! Jag vill lätt dit igen.

• bluemountain

glömde.. om man åker med magicbus eller det andra buss bolaget (glömt vad det heter) så kan man boka rum via dem men det ska helst vara 2 dgr innan för det är mycket folk på turne vid den tiden. (inte så att det stör men nog för att vara fullt på vandrarhemmen.)

När ni bestämt vilka orter ni vill besöka så kan nu ju återkomma med frågor om boende om ni vill

• soso

Vi var på nya zeeland runt påsk 2005. Det var helt fantastiskt. Vill åka dit igen, vi han inte med allt på de ca 12 (?) dagar vi var där. Jag rekommenderar att ni tar er till den södra ön, framförallt om ni är intresserade av natur och vandringar (vi var bara på södra ön, norra är mer folk, mer tropiskt i min uppfattning från böcker). Det finns mycket både dagsturer och flerdagars-turer (som vi inte hann med tyvärr...).

Några pärlor från södra ön:
    Abel Tasman National Park - norra delen. Bra för kajaking och vandring, lätt att gå, enkelt att göra dagsturer (ta båten ena vägen), vackra stränder, blåa laguner, cool skog.

Farewell split (?) - längst upp i norr. En sandbank som sträcker sig ut mot havet. Vi red nära detta och tittade på sälar. Härligt

Kaikoura - Delfin safari, vilken upplevelse.

Västkusten och glaciärer - vi vandrade på en av glaciärerna. Jättekul.

Fiordland - Mycket vandringar, höga berg, mycket skog. Fantastisk natur. Milford sound är klart värt ett besök (vi kajakade där, coolt). Vackert, vackert... Här finns många 3-5 dagars vandringar. Jag önskar att vi gjort en. Vi hann inte mer än dagsturer, och det blir lite mer begränsat utbud

Wanaka och Queenstown - äventyrsaktiviteter, vi hoppade fallskärm och testade rafting. Adrenalin.

Det går jättebra att köra runt själv på NyaZeeland, det är vettiga vägar och rätt nära. Dock vänstertrafik.

När vi var där så var det lätt att hitta boende utan att boka innan, förutom precis vid påskhelgen då vi bokade dan innan. Kan tänka mig att ni behöver förboka någon dag innan då ni är där under NyaZeelendarnas egen semester period. Men om ni är flexibla med vilken typ av boende ni kan bo på (ibland enklare, ibland dyrare) så löser det sig nog. Vi bode både på vandrarhem (mycket backpackers) samt bed&breakfast och "billiga" hotell. Det enda stället vi hade problem med boende var Te Anau där de rekommenderade vandrarhemmen var fulla, men vi valde att bo i en "hotelllägenhet" - funkade jättebra då vi också kunde laga lite mat själva. Vi var där i 3 nätter.

Jag svarar gärna på fler frågor om jag kan svaren :). Annat tips, åk till lite vingårdar, smaka och köp med hem... om ni gillar vin.

• bluemountain

Kaikoura var det ju!! soso - du har bättre minne än mig. Det var där jag kollade på valar

Var det Franz Josef ni vandrade på soso? Jag skulle gjort det också men var där bara en dag/natt och det ösregnade och vägarna upp var avstängda

Nere i Dunedin kan man spana in pingviner/sälar och inte att förglömma - Albatross. Det var stora pippisar det! 3 m mellan vingspetsarna ungefär.

ett tips likah - queenstown är visserligen äventyrscentrat men 99 % av aktiviteterna som finns där finns även på andra orter men till billigare peng. Tål att kollas upp.

tex så testade jag parasailing utanför Christchurch för ca halva priset mot queenstown. Fick dessutom 1 hopp extra för att jag var från sverige jodå den svenska syndens rykte har nått ända dit. Fast tji fick de jag som inte är sån

Jag fick ofta frågan vad jag gjorde på andra sidan jorden när sverige är så vackert och exotiskt

• SVejsan

Vi hyrde bil på sydön och tog ett busspass på

www.kiwiexperience.com

på nordön...

Sedan gjorde vi precis som TS har tänkt ett stopp på Cook-öarna
    (TS: försök ta er över till Aitutaki!!! Med "Inrikes"-flyg ... Lagunen där går inte av för hackor.

Blue Mountain... Vi var också och tittade på sälar,pingviner, albatrosser och Sjölejon under en minibustur som arrangerades via ett hostel (vandrarhem).

Rekomenderar starkt vandrarhemsapproachen för de bra tipsen/avrådanden man får av andra resande OCH ofta kan man få tag på dubbel/twinrooms.

(Men nu var det ju nästan tio år sen men vissa saker förändrar sig inte).

Det vi ångrar är att vi spenderade för mycket tid i Auckland, som inte hade så mycket charm som vi trodde .

Problemet är hur mycket tid man skall ta på sydön och på nordön.

Helt klart tycker jag att man skall varit vid de heta källorna i vid Rotorua även om det är "trängsel" där. Annars instämmer jag i föregåendes tips...

Har ni tänkt att hyra bil? Utnyttja då tidsomställningen/Jetlaget! Kom i väg tidigt från varje ställe och checka in tidigt (innan lunch) så har man stor chans att få rum på vandrarhemmen och dessutom möjlighet att se "sevärdigheter" innan trängseln.

(titta gärna på länken övrigt för att se i deras broschyr vad de anser vara måsten och deras tips på naturupplevelser)

• bluemountain

hihi oki svejsan

Nä jag tyckte inte heller Auckland var nått speciellt. Räckte med 2 dgr

vill också till cook öarna en vacker dag. Jag avslutade med Fiji och det var helt underbart!!!!! *längtar tillbaka* OT - sorry TS

• soso

Bluemountain: Vi vandrade på den andra glaciären, och just nu minns jag inte namnet. Dunedin var vi alldrig i så det missade vi. Tror de har albatross spaning i Kaikoura också... men det han vi inte med.

Håller med om Queenstown. Det var rätt dyrt och mycket går att göra billigare på andra ställen. Wanaka tyckte vi bättre om.

Christchurch var en trevlig stad också, men man åker inte till Nya Zeeland för städernas skull, så lägg inte för mycket tid i städer. Titta på naturen istället.

• Likah

Åh, tack så jättemycket för alla tips!!!

Ska läsa igenom de mer noggrannt och titta på era länkar ordentligt när vi planerar vår resa. Härligt!

Svar på tråden Erfarenheter från Nya Zeeland någon?