• Minna72

Farligt med renoveringsdamm etc?

Jag är nybilven gravid (i vecka 6) och har en fråga om miljöpåverkan.
    Vi håller just nu på att renovera vårt vardagsrum. Vi har varit tvungna att få bort fyra lager av tapet, spackla och har just påbörjat slipa väggarna för att kunna måla (en vägg) och tapetsera (resterande väggar+taket). Nu när vi har börjat slipa (med sandpapper) blir det mycket "damm".

Nu är det min man som gör jobbet (jag har nästan inte gjort något) men problemet är att vi har en ganska öppen lösning i lägenheten så det går inte att stänga helt om rummet (det finns inte dörrar) utan vi har hängt upp skyddsplast över öppningarna.

Nu undrar jag, hur farligt är det för mig som gravid att 1) hjälpa till med renoveringsfaserna 2) att vistas i lägenheten (med "damm" som yr)? Vi börjar måla och tapetsera i helgen, skall jag hålla mig borta??

Äntligen!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-08 14:05:07:
    Jag fick just tips om denna länk som kan vägleda: www.niomanader.se/content.asp (Tack Maluschka!)
  • Svar på tråden Farligt med renoveringsdamm etc?
  • Flox

Vi köpte hus i mitten på sommaren och ända sedan dess har jag rivit tapet, spacklat, slipat och målat (dock endast med vattenbaserad färg). Det jag undvikit är med andra ord sådant som man uttryckligen inte skall inandas ens i vanliga fall, så som lackfärg. Detta var också vad min barnmorska sade att man skulle undvika. Är nu i v. 37 och det är fullt ös i magen, bra hjärtljud, bra tillväxt etc, etc, så jag tror inte att min bebis tagit skada av det. Lycka till med renoveringen!

• hammarby

När han dammar på som mest så kan du ju använda munskydd om du vill vara på säkra sidan. Det borde nog din gubbe ha också (om han inte redan har det!). Tror inte att det är särkilt hälsosamt för någon att andas in det där dammet..

Vi håller just nu på att spackla och slipa taket i vårt vardagsrum (knasig idé jag fick nu i vecka 38!) och sen ska även väggarna målas. Jag tycker att det är jättekul att renovera och vill inte hålla mig borta. Jag har munskydd så då är jag helt säker på att det är ok.

Och alla vattenbaserade färger ska vara ok! Så jag kör på iallafall.

• pemi

Om det är farligt så är nog både jag o bebis illa ute, men jag mår bra och h*n sprattlar för fullt så...

Vi bygger ut huset, har bla tagit upp en dörr i gammla ytterväggen, dammade rejält! Var inte i samma rum och hade öppnat korsdrag. När vi ska spackla och slipa så tänkte jag ha munskydd. Än så länge så har vi snickare som gör mesta jobbet, men jag har havandeskapspenning och går ju hemma i dammet på dagarna...

Tänkte också måla med vattenbaserad färg sen.

pemi * v 34*

Svar på tråden Farligt med renoveringsdamm etc?