Gott recept på gulaschsoppa
Jag har själv aldrig lagat gulaschsoppa *Skäms lite* så jag undrar om nån skulle vilja dela med sig av recept. Någon "hemlig" ingrediens kanske..?
Är det lätt/svårt? Tar det lång tid att laga ?
Jag har själv aldrig lagat gulaschsoppa *Skäms lite* så jag undrar om nån skulle vilja dela med sig av recept. Någon "hemlig" ingrediens kanske..?
Är det lätt/svårt? Tar det lång tid att laga ?
Den godaste jag ätit nånsin är fortfarande den Felix på burk (och så fyller jag på med lite vatten och kryddar extra med svart-, vit- och chilipeppar).
Så nä, inga recept här inte...
Det tar ganska lång tid att göra, ska koka länge och på svag värme.
Jag gör så;
Klyftar 2-3 gula löker och steker dem mjuka i en stor kastrull i smör/margarin. Tillsätter paprikapulver till detta, ganska mycket cirka 1 msk (inte den starka dock), och låter det steka med ett litet tag, och har sedan i köttet. Jag använder nötkött - grytbitar eller något "finare" kött som skärs i kuber. Bryner köttet och kryddar det hela med salt, peppar, vegeta eller en speciell gulaschkrydda som jag köpt utomlands men som kan hittas i välsorterade mataffärer i "utlänningshyllan" alt i "invandrarbutiker" - behövs inte men ger en godare smak. Tillsätter några hackade/hela vitlöksklyftor och häller på vatten så det täcker köttet, detta ska sedan koka ganska länge, jag brukar låta det stå i minst en timme på svag värme och under lock. Tillsätter mer vatten om det behövs. Då köttet "kokat" klart efter cirka 1 timme, häller jag på mer vatten, slänger några köttbuljongtärningar. Tillsätter paprika, använder själv oftast en av varje färg, gul, röd och grön som skärts i kuber, morötter, potatis och ibland har jag med en eller två tomater också. Brukar ha i någon sked med tomatpuré också. Detta låter man sedan småputtra tills allt mjuknat. Smaka av om det behövs mer kryddor - paprika, salt eller peppar eller mer vitlök. Gillar man att ha den stark så kan man ha i lite chili.
*puffar*
(4 personer)
300 g köttfärs
4 potatisar
1 lök
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater, 400 g
2 msk tomatpuré
1 tsk kummin
2 tsk paprikapulver
1 tsk timjan
3 köttbuljongtärningar
---
1 l vatten
2 msk margarin
salt
peppar
SÅ HÄR GÖR DU:
1. Skala och hacka löken och vitlöken.
2. Skala potatisen och skär i små tärningar.
3. Krossa eller mal kumminfröna.
4. Smält margarinet i en stor gryta eller kastrull.
5. Fräs löken, vitlöken, potatisen och köttfärsen ett par minuter.
Se till att löken inte bränns.
6. Pudra över paprikan, timjanet och kumminet och rör om.
7. Häll i de krossade tomaterna, tomatpurén, vattnet och buljongtärningarna..
Rör om och låt småkoka under lock i minst tio men hellre 20 minuter.
8. Smaka av med salt och peppar.
9. Servera med bröd och vitkålssallad eller något annat tuggigt med vitaminer.
VARIANTER:
Du kan ta mer paprika om du vill ha soppan kryddigare.
En klick gräddfil är både snyggt och gott i soppan.
Gulaschsoppa
Buffé nr 8 2001, sid 5
Ingredienser
Portioner: 4
400 g nötkött
1 röd paprika
1 msk paprikapulver
1 gul lök
2 msk olivolja
1 l köttbuljong (tärning + vatten)
½ skalet av citron
2 stora vitlöksklyftor
2 msk smör
1 msk tomatpuré
TILL SERVERING:
2 dl lätt crème fraiche
3 msk finskuren gräslök (eller persilja valfritt)
Gör så här
Tärna kött, paprika och lök. Bryn kött, grönsaker och paprikapulver i en tjockbottnad kastrull/gryta. Häll på buljongen när köttet fått färg. Låt buljongen koka upp.
Finhacka citronskal och vitlöksklyftor. Blanda med smöret. Rör ner smörblandningen i soppan tillsammans med tomatpurén. Låt gulaschen sjuda i 2-3 timmar.
Soppan är klar när köttet nästan faller sönder. Smaksätt med salt och peppar.
Servera soppan med lätt crème fraiche och finskuren gräslök
Kimjans gulashsoppa (recept för 4-5 personer)
Fräs i olivolja:
3 hackade gula lökar
2 msk paprikapulver
Koka med löken i ca ½ timme:
2l vatten
1-2 mskvitvinsvinäger
2 tsk kummin
2 tsk mejram
3-4 pressade vitlöksklyftor
4 msk tomatpuré
1-2 msk Sambal Oelek
Koka med fonden tills köttet är mört, ca 2 timmar:
800-900gr högrev eller grytbitar
Koka i 15 minuter:
6 medelstora potatisar i tärningar
3 röda paprikor
1 grön paprika
Servera med:
Créme fraishe
Hackad saltgurka
hackad persilja
Gör gärna gulashen ett par dagar i förväg och låten stå och dra i kylen, då blir den godast!
Glömde skriva att jag brukar ersätta köttet med quorn och tillsätta det tillsammans med potatisen, mums!