• Anonym

Någon som fått hjälp med bebis av stödfamilj?

Jag kanske ska få hjälp av en stödfamilj när jag får min bebis.
    Eftersom jag inte har någon familj eller någon annan alls att fråga om råd eller få
    lite stöd av, jag tycker det verkar bra.

Någon som har fått en stödfamilj eller kontaktfamilj och kan berätta hur ni tyckte det var? varför ni hade det?

Jag ska få komma på möte med en socialsekreterare, också ska vi prata om vad för stöd jag kan få, och vad för stöd jag vill ha, Jag är lite nervös inför mötet, vad dom kommer fråga och så? men det verkade på soc sekreteraren att det skulle gå att ordna med stödfamilj iallafall.

berätta gärna hur det var för dig om du haft det?

• Svar på tråden Någon som fått hjälp med bebis av stödfamilj?
  • Anonym (...)

Har tyvärr inte varit stödfamilj ännu, men skulle väldigt gärna vilja vara det.
    Men jag vet att dom som jag känner som både varit fosterfamilj samt haft sina egna barn hos fosterfamilj har tyckt att det varit bra.
    Dock så tror jag att det krävs ganska mycket för att få stödfamilj..
    dom kommer säkert att fråga varför du önskar stödfamilj.
    Och även om du verkligen inte har någon i din närhet som har möjlighet..
    Hur lång tid är det kvar innan bebisen kommer?

• Anonym

jag tror att jag kommer få det, men jag vet inte vad för stöd jag kommer få,
    och jag vet inte vad det finns, vad är det för skillnad på stödfamilj och kontaktfamilj?

jag har själv varit tveksam till att jag vill ha stöd från början,
    men både BM och läkaren jag går hos har berättat att det finns stöd om jag vill,
    och nu känner jag att jag skulle nog behöva det,
    jag har ingen alls som kan hjälpa mig äns lite,
    jag har bf om 1 månad, och ska få komma på möte med soc nu om detta,
    därför är jag nyfiken på hur andra tyckt det varit att få stöd,
    och vad för stöd som kan bli aktuellt?

• Skrinda

Jag hoppas verkligen att du får hjälpen du önskar! Det är så starkt och moget att du vågar be om den!

Det ÄR ju jättejobbigt att få barn även med både partner och "skyddsnät", kan inte föreställa mig hur tufft det måste bli att klara sig helt själv!

Massa lycka-till-kramar!

• Anonym (...)

Som stödfamilj tar man emot ett/flera barn en eller flera helger i månaden.
    En kontaktfamilj är också till för både stöd och avlastning så man kan väl säga att det i princip är samma sakt men en kontaktfamilj är mer som ett stöd för familjen.
    Har du ingen pappa med i bilden som kan hjälpa dig?
    Hoppas det går bra för dig och att du får den hjälp du vill ha.

• Anonym (mamma)

Hejsan. När jag fick mitt frsta barn så fick jag inte en stöd eller kontaktfamilj, men det hette då kontaktperson som kom 3 dagar i veckan och hjälpte mig. Jag kunde välja om jag ville att dom skulle ta med sig lillan ut och gå eller om jag ville att vi tillsammans skulle gå och handla eller göra saker som kanske jag tyckte va jobbigt att göta själv.Jag va och är väldigt tacksam att det finns denna hjälp man kan få som ensamstående och när man inte har några "nära" omkring sig som kan hjälpa til, efterasom att få barn är ju en hel omvändning i tillvaron för en.

Jag hoppas du får den hjälp du behöver och va inte rädd för att tala om för dom hur du känner osv. Dom är där för dig och lill knytet.

Många kramar till dig och magen.

• Anonym (nästan)

Jag tycker absolut att du skall ta emot hjälpen och stödet.

Jag skulle tro att dom frågar hur DIN situation ser ut runt dig. Vad gäller "vuxen" kontakter osv..

Det är ju inte så enkelt att alla är begåvade med att ha någon "vuxen" som man kan lita på.

För mig hann det inte bli riktigt klart med allt innan jag träffade min nuvarande sambo..

Det var inte bara för barnets skull jag skulle få stöd familj utan faktiskt för min skull också. En typ Låtsas mormor eller så hade det blivit helt enkelt en vuxen då jag tyvärr inte har haft lyckan att ha vuxna omkring mig som har kunnat ge trygghet...

Lycka till !!

• Anonym

anonym (nästan)

Det är typ en "låtsas mormor" som jag skulle vilja ha till barnet och (egentligen) till mig själv också.. men kan jag säja så på soc mötet?

jag känner igen mig i det du skriver, jag har inte häller haft lyckan att ha vuxna omkring mig.
    Min mamma är utvecklingstörd, och min pappa har jag aldrig träffat, jag har en morbror som är alkoholist, och min mormor som tidigare har funnits där som stöd för mig, har nu blivit jätte förvirrad så att jag tycker att det är skrämmande.
    så jag hoppas att dom förstår om jag förklarar det här på soc mötet, jag vill ju orka med att ta hand om mitt barn, men det är inte lätt när jag inte har någon vuxen i min omgivning..

• Anonym (mamma)

Förstår dig helt, jag tycker du ska tala om som det är och säg då oxå så som du beskriver det här.

Jag har väl aldrig haft några vuxna omkring mig då nästan hela min familj va nakomaner och brydde sig bara om sig själva och deras behov.

Jag klarade mig bra med den hjälp jag fick från soc och all hjälp du vill ha finns där för dig, så va inte rädd för att ta för dig nu.

Lycka till och hoppas allt går bra

• Anonym

Socialsekreteraren ringde upp mig nu och sa att det blir ingen stödfamilj/kontaktfamilj, utan att jag ska få en kontaktperson.
    Hon sa att jag skulle träffa henne och en till soc sekr (som har hand om just kontaktpersoner), också kommer  jag få berätta på mötet varför jag vill ha en kontaktperson, och sen kommer dom försöka hitta någon som dom tror passar mig.

Kontaktperson är det någon som jag kan fråga om råd, vad gör den mer? eller vad är det för skillnad på kontaktperson och kontaktfamilj?

• Anonym (nästan)

Ja du kan säga precis det du skriver och beskriver.

Du får inte glömma bort att när du är där att du faktiskt är en superstark tjej som kan ta det steget och erkänna främst för dig själv att det kan vara skönt med ett vuxet stöd .

Du kommmer ALDRIG att få Emot dig att du vill ha det för dig och ditt barn.

Du kommer ALLTID ha det FÖR dig i stället att du värnar om dig och ditt barn!

Massa styrke kramar igen!

Skriv gärna och berätta hur det gick för dig.

• Anonym (nästan)

Inte så bra på skillnaden. men en kontaktperson är väl den som kommer och besöker dig hemma vid och kanske hjälper med städning eller som sällskap och handlar eller ja lite av varje.

En stödfamilj är mer som en låtsas "mormor2 eller så där ex barnet kan vara varannan vecko slut eller efter erat behov du kan också vara där.

Det låter ju toppen att du först och främst får en kontaktperson för då är du ju med "rullarna" och om du då har behov/vill ha stöd familj så liksom har dom ju någon "opartisk" (kontaktpersonen) som kan se ditt behov.

TOPPEN!

• Anonym

Jag vill nog hällre ha en stödfamilj, men det kanske inte går att välja?
    jag tycker inte att jag behöver någon hjälp i hemmet, utan det är mer som en låtsas mormor som jag vill ha, och någon som kanske barnet lite längre fram kan vara hos nån helg i månaden eller en helg varannan månad, och någon som jag kan fråga om råd ibland, och kanske ta en fika med på stan nån gång.
    Jag vill inte ha någon som kommer hem till mig för att hjälpa mig ta hand om barnet, det är inte den sortens stöd jag vill ha, utan mer som en låtsas mormor.

• Anonym

Åh önskar så att jag kunde fått hjälpa dig! Vill gärna vara kontaktperson men känner inte för att anmäla mig till kommunen och har ju dessutom jobb.

Kram

• Anonym (nästan)

Jag tycker att du skall säga precis det du skriver om här på mötet!

Det ordnar sig skall du se! Det gör det nästan alltid i bland kan saker bara ta lite mindre kort tid!

Svar på tråden Någon som fått hjälp med bebis av stödfamilj?