• miem

Middag & efterrätt till diabetiker????

Är det någon som kan hjälpa mig att hitta på en bra middag och en ännu bättre efterrätt till en äldre dam som jag bjudit på middag?

Middagen bör passa både ung som gammal. Jag hade tänkt mig porterstek med kokt potatis men jag vet inte om det är någon bra bjud-middagsmat på en onsdag?

Efterrätt har jag ingen aning om, kan jag göra vad som hellst till en diabetiker? Vill inte att hon ska behöva titta på medan vi andra äter?

• Svar på tråden Middag & efterrätt till diabetiker????
  • Fru Höstlöv

De två diabetikerna jag känner äter helt vanlig mat, ja, prinsesstårta eller kladdkaka till efterrätt är väl ingen superbra idé utan kräver kanske en extra spruta. Men det finns ju så mycket man kan göra med frukt nu på hösten, äppelkompott kanske passar en dam?

• Petra i Kattland

Middagen är det nog inget problem med. Det låter jättegott med porterstek! Till efterrätt kan du tex servera fruktsallad på färsk frukt. Vill du ha det lite lyxigare, så garnera med lite nötter tex hackade valnötter, och sen ev GB lightglass till. Den innehåller inget vanligt socker. Finns det flera som inte är diabetiker kan man ju dela upp allt i skålar så får alla plocka själva vad dom vill ha. Då kan man ju ställa fram chokladsås och strössel också om man har yngre gäster. Lycka till!

• annca

Jag är typ-1 diabetiker (barndiabetes kallas det ibland) och har alltid ätit i stort sätt samma som alla andra. Visst, i skolan kallades det specialkost, men det var oftas samma sak som de andra åt, bara ett stort lass grönsaker förutom det) 

Förrätt/Varmrätt: Vanlig mat - *precis* samma sak som alla andra äter, så ser det ut idag.

Efterrätt - ja, där bör man kanske, som skrivits ovan, inte slaska till med kladdkaka och maränger direkt, men glass (oftast funkar vanlig glass lika bra som specielglass med en massa andra tillsatser men kolla först med henne), frukt, paj etc. (Är riktigt usel på efterrätter eftersom jag inte gillar sånt...)

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • NoE

Petit-choux är helt sockerfritt. Finns recept i Sju sorters kakor. Man kan göra dem en dag i förväg eller ändå tidigare och frysa.

• annca

En sak kan jag iaf säga - gör samma sak till alla!
    Det finns ingenting som är så tråkigt som att sitta där med sin specialgrej när alla andra äter nåt annat!

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • miem

Tack för alla inlägg, jag har fått lite mer grepp om det hela och tror att det ska bli en trevlig middag på onsdag.
    Det blir nog porterstek till middag och äppelkaka med färsk frukt till efterrätt.

Svar på tråden Middag & efterrätt till diabetiker????