• Barbaskön

indomin- eller zinksalva för och nackdelar?

Vad föredrar ni?

Indominsalva eller zinksalva?

Vad är för resp nackdelar med dem, eller är det samma sak? Hur mycket ska man smeta på i rumpan, smörja in så att salvan går in i huden eller lägga på ett tjock lager som ligger kvar?

Kan man använda salvorna på tex torr hud på grund av hormonprickar?

• Svar på tråden indomin- eller zinksalva för och nackdelar?
  • Labolinaa

Jag föredrar Idominsalva...Känns som om den salvan hjälper mera lixom....

Idominsalva behöves det inte så mycket av heller....så salvan går ju sällan in i huden på en ggn....

• Stora

Som rumpsalva när rumpan är lite irriterad så använder vi inotyol. Den är jättebra. det går bort direkt. Salvan lägger sig på huden. idomin har jag också brukar ta den på torrfläckar Ella får lite exemaktiga fläckar på bröstet eftersom hon ofta är fuktig där pg av kräks o dregel. (ändå kör vi haklapp o byter ofta.)
    Att smörja med på torr hud använder jag ACOs barnolja eller Barnlotion.

• Firren

Jag har alltid föredragit zinksalvan om det är till att tex skydda huden från fukt. Jag har då lagt på ett tunt lager.
    Idomin tycker inte jag fungerar lika bra, men har därför inte använt den så mkt heller på väldigt länge. Dessutom gillar jag inte att den luktar.

Zinksalvan ska du nog inte lägga på om du inte vill torka ut huden. Då kanske det är bättre med en fet. Idomin är väl återfettande tror jag ? Går nog bra med olika mjukgörande. Babyolja är ju också bra för att ge lite mjukgörande.

• Holmstedt

Jag använder båda och jag tycker nog att de är likvärdiga. Idominen är väl kanske lite fetare medans zinksalvan är drygare.

• Barbaskön

Tack för tipsen, nu vet jag skillnaderna mellan zink och idomin (har nämligen båda två...)

Det tipset jag fick från bvc var att använda fenuril eller essexkräm på torr hud - har ni några erfarenheter av det?

• Firren

Fenuril och essexkräm är jättebra, har dock ingen erfarenhet på bebisar men om bvc rekomenderar det så ska det väl vara ok. Och bra är det ju på torr hud!

• jeannette

ingen av de för min del..lapuran si gracias...fördelar allt
    nackdelar 129 kr

• Me76

Fenurilen bränner som f*n på torr hy innan kroppen har vant sig.. Bara ett litet råd.. Jag smorde in min yngsta son me den när han va liten o fy va han va lessen.. (BVC rekomendation) Essex däremot har funkat jättebra på han..

• jeannette

purilan tror jag att namnet var

• Barbaskön

Tack för alla svar. Jag var förbi apoteket i går och fick rådet att köpa inotyol och MiniDerm. Det har redan hjälpt - suveränt!

MiniDerm skulle tydligen vara bättre för spädbarn och essex eller fenuril kan man ta på lite större barn.... det var i alla fall vad apotekaren ansåg.

Svar på tråden indomin- eller zinksalva för och nackdelar?