• Mammatilltretroll

Mejas lillasyster ska heta - Juni eller Junie, hur ska vi stava det?

Jaa.. vi har absolut fastnat för namnet som ska uttalas Juni.. (trots många invändningar om att hon faktiskt föds i November och inte Juni... och att många tycker att det är för ovanligt osv..)

Men hur ska vi stava det?
    Det ska uttalas Juni, men kan ju även stavas Junie

Hennes hela namn kommer att vara:
    Juni Lily Maria Björkefall..
    eller..
    Junie Lily Maria Björkefall

*~Mejas Mamma~*
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mejas lillasyster ska heta - Juni eller Junie, hur ska vi stava det?
  • lilljeanna

jag tycker stavningen ska vara Juni (Fint namn förresten! Lite ovanligt men enkelt och vackert. Och spelar ju ingen roll att hon föds i november!)

• Smulan 79

Om det ska uttalas som månaden Juni, så skulle jag välja Juni.
    Junie skulle jag nog uttala med betoning och långt I.

Fast å andra sidan säger jag Jenni om min kompis som stavar Jennie. Så det spelar kanske ingen roll..

Gulligt var det iaf

• Smulan 79

Men jag röstade på Junie, för det der mer "namnigt" ut.

• Ina05

Jag tycker att det ska stavas Juni!

Lite fakta från SCB:

Det finns 230 kvinnor som har förnamnet Juni . Av dessa har 123 namnet Juni som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 49 kvinnor som har förnamnet Junie . Av dessa har 36 namnet Junie som tilltalsnamn/förstanamn.

• Fille Fjonkan

Eftersom storasyster heter Meja röstar jag för Juni. Jag gillar sådana "mönster". Mina barn har namn på 6 bokstäder och 3 stavelser. Hittills börjar båda på vokal, men det kravet har jag skippat inför 3:an

• evita

röstar tveklöst på juni... förstår inte varför folk ska krångla till namnstavningar jämt... vill man att ens barn alltid ska behöva bokstavera sitt namn??? det verkar vara en trend just nu för tom jag får frågor om hur jag stavar mitt namn och jag heter eva... stavar det dock INTE efwah eller så.....

• Pixietjejen

Röstade på Junie. Tycker att det är mycket finare med ett "e" på slutet. Dessutom skiljer det namnet från månaden.

• Zhoe

Röstar också på junie. Ser finare ut. Fint namn !

• aktuelle

jag röstade på Junie, mest för att det det tolkas mer som ett personnamn än Juni som kan blandas ihop med månaden

Svar på tråden Mejas lillasyster ska heta - Juni eller Junie, hur ska vi stava det?