• Milda

Blåsa i ansiktet.....

Vad tycker dom små om när man blåser dom i ansiktet. Är det farligt på något vis?

• Svar på tråden Blåsa i ansiktet.....
  • nattuggla

Nej, ska väl inte va farligt!

• Phi

Linnéa skrattar och håller andan. Phi

• Fru Larzzon

Nej farligt är det väl inte.
    En del gör det på sina barn om de är jättehysteriska och skriker och gråter så de inte kan andas. Om man blåser dem i ansiktet så drar de efter andan automatiskt..
    som jag fattat det..

• Milda

Det var det jag trodde....Vi brukar göra det ibland lite försiktigt när Emilia är jättearg och ledsen...då lugnar hon ner sig lite.

• Snara79

Alice gillar det o skrattar, men håller nog andan också! Men farligt- nä.

• Tabby

Min lilla kippar efter andan och skrattar. Blåser lite försiktigt. Det är en lek vi har

• Japp

Bra sätt att få de små att svälj medicin faktiskt. Ett tips.

• Beatrize74

Det är deras dykreflex som aktiveras - inget farligt, men en del barn tycker inte om det i början, får lite panik. Man får vara lite försiktig i början och se hur barnet reagerar så man inte skrämmer det.

• Stora

Det är inte dykreflexen därimot drar de efter andan och håller andan lite (det är inte samma sak.) men det är det man utnyttjar på babysim -barn behöver alltså inte ha dykreflex för att dyka på babysim. Så sa de iallfall på vårt babysim- de sa att dykreflexen upplevs som ganska otäck för barnen när den slår till vilket den gör om de får ner vatten i svalget. Kroppens funktioner sätts på högsta beredskap-blodet går till hjärta o hjärna osv. När vi ska dyka med våra bebisar ska vi få lära oss "blåstekniken".
    Som någon skrev det är ett bra knep om barnen skriker hysteriskt och kanske tom skriker så de glömmer andas (det gör vissa barn) blås till lite lätt i ansiket så drar de efter luft.....

• linapina

Provade på min lilla tjej nyss och hon blev rasande

• Elin

Det funkar perfekt på en hysterisk bebis! Om vår son skriker hysteriskt och inte kan komma till ro vid bröstet så blåser jag på honom. Vips, så tar han bröstet och lugnar ner sig.

• Anne M

Vi blåser Amanda i ansiktet när hon har trillat & slagit sig, hon slutar nämligen andas då hon är hysteriskt ledsen & när vi blåser i ansikete så andas hon igen...

Svar på tråden Blåsa i ansiktet.....