• Tjimtjom

Skillnad mellan gravidmage & Mask?

Dum fråga men det bjuder jag på....

Har tagit in en katthona + 4 kattungar i väntan på att dom ska omplaseras. Katthonan är väldigt stor runt magen. Kan man känna skillnad mellan en "mask-mage" eller om hon är med kattungar? Ska avmaska dom nu i alla fall eftersom dom bott ute men kan vara bra o veta om det blir fler

• Svar på tråden Skillnad mellan gravidmage & Mask?
  • tuvasnuva

Om katten har mask så blir den mager. Och alla djur och människor har alltid mask.

• Kenzie

tuvasnuva: Vad menar du med att alla människor och djur alltid har mask?

Katten kan bli uppsvullen om den har mask, om du känner (försiktigt!) på kattens mage så kan du känna fostrena om katten skulle vara dräktig. Jag tror inte att man ska avmaska en dräktig katt (men jag är inte säker).

• Tjimtjom

Kenzie: Man ska tydligen avmaska dräktiga katter för att minska risken för att ungarna får det så det är jag inte orolig för. Har känt lite på magen, den känns ung. som min när jag var gravid. Inte hård men som om det är motstånd i den. Letade lite på nätet om det o det står att om katten har mask så blir pälsen glanslös o ful o det tycker jag inte att den är sen att katten ska vara mager o det är hon inte direkt heller. Hon har blivit matad ute sen i aug. så hon har väl lagt på sig lite sen dom hittade henne. Hur som helst ska jag ringa vet. kliniken o be dom kolla henne. Är hon dräktig kommer dom att akut-snitta henne o ta bort dom Är bara rädd att hon ska vara dräktig o att dom tittar ut i löpet av helgen...

• Zaria

Tycker du gör rätt som ringer en veterinär och kollar innan, vet inte själv om man skall avmaska dräktiga katter eller hur långt din katt gått, men ring och kolla, en del katter med mask får en hård spänd buk precis som när de är dräktiga och som sagt vet du inte
    om hon ens är dräktig så ring och kolla...

• Annettiz

uppsök absolut en veterinär innan du gär nått. mask har den ju depfinivt inte, eller de kanske den OXÅ har, men dom blir ju smala av det... kanske bara en lite rund? kolla upp de tycker jag.

• Tjimtjom

Jag ska ta kontakt med vetrinären på måndag så vi får kolla det det är. Har börjat avmaskningen, dag 2 idag. Enligt bipacksedeln så ska gravida katter avmaskas så det ska göras vilket som.

Svar på tråden Skillnad mellan gravidmage & Mask?