Måla köksluckor
Vi funderar på att måla om våra köksluckor. De är nu vita, men vi vill fräsha till med att måla vitt i högblank lackfärg. Är det någon som gjort det själv eller bör man lämna in luckorna?
Vill jättegärna se bilder!
Vi funderar på att måla om våra köksluckor. De är nu vita, men vi vill fräsha till med att måla vitt i högblank lackfärg. Är det någon som gjort det själv eller bör man lämna in luckorna?
Vill jättegärna se bilder!
Jag rollade våra luckor med vanlig färg och det blev kanonfint. Har inga bilder på dem ännu.
Blev det strimmor i färgen?
Jag ska måla om våra köksluckor i köket i höst...
Vill ha dem vita.. halvblanka, så det ska gå lätt att torka av dem
Vi målade våra! Det blev strimmor av pensel och "platt" av sån där fin roller. Så vi målade en gång m pensel och två gånger med roller.
Försökte ta kort men ränderna syns inte. Kankse LITE om du kollar vid gångjärnen
Så det syns att det är stimmor nu då? De försvann inte av rollen?
Nope! Strimmorna e kvar. Vill man va garanterad strim fri bör man nog bara köra m roller. Fast kan väl tillägga att jag e amatör och det första lagret som vi målade m pensel va grundfärgen. Dvs den va tjockare än den färg vi målade m roller de andra två gångerna.
Fast våran lilla miss tycker jag blev jätte bra. För nu e det ju lite mer "liv" i luckorna
Med roller blir det en lite skrovligare yta men är helt strimmfritt. Jag är nöjd med våra luckor iallafall.
vi sprutade våra i vitt,måste vara nogrann,det blev några ränder.köpte sprut flaska på något varuhus.
Jag rekommenderar nog också sprutning. Dels går det ju köpa spruta själv. Men det går ju att lämna in för lackering också. Speciellt som ni vill ha högblanka luckor så är nog sprutning bäst.
Några tips om företag som sprutlackerar? Vad kostar ett kök (typ)?
Jag ska precis lämna in mina luckor på sprutlackering. Jag får betala 6500 kr för 16 luckor och en lådrad. Jag har tidigare provat måla luckor själv, men det är svårt att få dem helt perfekta. Mitt bästa råd om du vill måla själv är att använda en jetstrykare. Det är en slags ytstrykare med sammetsliknande yta. Du målar först med pensel och stryker sedan ytan med jetstrykare medan färgen är våt, det tar bort alla penselränder.
jag har målat våra luckor själv. Jag använde sån där roller som man egentligen ska använda till golv. Inga strimmor eller ränder. Jag är toppennöjd. Men grundarbete är a och o. Var rejält noga med att tvätta och slipa.
Bäst blir det om ni bara tvättar och mattar ner luckorna och sedan målar två gånger med färdigfärgen. Använd microfiberroller så blir det slätt och fint. GARANTERAT! /En målare