• zebran i Stilla havet

Vad ar det for fordel med getmjolksbaserad ersattning?

Vi har haft lite problem med det vete-baserade ersattningen (lillpojken har fatt ratt kraftig forstoppning och skrikit hjartskarande i flera dagar!!) sa nu har vi provat en ny sort som ar baserad pa getmjolk. Den ar jattedyr men sonen ligger nu och snusar nojt och har inte vaknat och gnylat pa flera timmar sa uppenbarligen funkar det ju.
    Jag undrar dock vad det ar som ar sa himla bra med getmjolk.. Vad brukar det vara for bakomliggande orsaker till att anvanda get-baserad ersattning? Nagon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-09 01:56:56:
    OBS den gamla ersattningen var inte vete-baserad utan baserad pa VASSLE. My mistake.

• Svar på tråden Vad ar det for fordel med getmjolksbaserad ersattning?
  • Lilith74

Komjölk innehåller mer laktos och barn kan få orolig mage av det. Är man laktosintolerant kan man ofta klara av att dricka getmjölk.
    Härligt att ni hittat en ersättning som funkar för er bebis!

• zebran i Stilla havet

Aha, sa det ar mangden laktos som brukar skilja alltsa. Jag forsokte hitta nagon avgorande skillnad i innehallsdeklarationen men laktos fanns ju i bada sa..

• Lilith74

Fast finns det laktos alls i getmjölk? Mycket lite om det finns. En kompis till mig är superallergisk mot laktos, men kan ha getmjölk i kaffet.

Vad var det för VETE-baserat ersättning ni gav? Välling? Aldrig hört om en vetebaserad ersättning förr.

• zebran i Stilla havet

Sorry, skulle vara vassle, inte vete. Laktos finns det dock i bada - det star speciellt pa getmjolksvarianten att den innehaller "purified lactose". Dock star det inte angivet hur mycket..

• Lilith74

Aha, vassle!
    Ok, laktos i båda. Men jag tror ändå att det är laktosen som gör att din bebis får ont. Jag får själv superont av komjölk, men tycker att getmjölk smakar så ohyggligt att jag står ut med det magonda.

• zebran i Stilla havet

Kan bebbar vara lite kansliga sadar bara eller ar det troligt att han ar laktosintolerant "pa riktigt"? Vare sig pappan eller jag ar laktosintoleranta eller allergiska mot naot alls och det vore trakigt om var son redan utvecklar allergier..

• zebran i Stilla havet

Fran Medic8® Family Health Guide: www.medic8.com/healthguide/articles/infantformula.htm
    (*om nagon skulle vara intresserad )

"Goats milk formula forms a softer curd and has smaller fat globules than cows milk which makes it more digestible for some infants."

Verkar inte ha nagot med laktos att gora da alltsa.

• Neko

Vad heter den getmjölksbaserade ersättningen ni ger, och var köper ni den? :)

• zebran i Stilla havet

Vi har Karicares goats milk infant formula - finns i alla affarer har pa NZ..

• zebran i Stilla havet

Jag tror att getmjolksersattning ska sluta saljas inom EU snart men har inte riktigt fattat varfor.

• Lilith74

Jo, det har med laktos att göra med spela roll.
    Funkar det så funkar det. Tjing.

Svar på tråden Vad ar det for fordel med getmjolksbaserad ersattning?