• ängelvingen

Min sons arm hoppade ur led! vanligt?

Vaknade 4.30 i morses utav att min son började gallskika, väligt ovanligt, för han skriker nästan alrig.

Matade han med välling, och sen la jag honom på filten på golvet som vanligt, då märkte jag att han hade ont i armen, ringde sjukvårdsupplysningen, och åkte upp till avc, där undersökte hans arm, och "roterade" runt armen på nåt konsigt vis, så sa han; ja, nu är han frisk! då hade han vänt tillbaka armen tydeligen, och min son hade inte ont i armen längre! hokus pockus!

Sen så frågade mej hur jag brukar lyfta min son, och jag sa att jag tar mina händer under hans armhålor, men då sa han att man inte ska göra det, utan ta med handen under kroppen och andra hadnen under huvudet...har alltid lyft mina barn under armhålorna!

Är detta vanligt, och nu har jag hört att om den en gång har hoppat ur led så gör det troligtvis det ganka lätt igen. stämmer det? Min son är 6 månader.

• Svar på tråden Min sons arm hoppade ur led! vanligt?
  • Bellbox

Oj, så tråkigt! Men skönt att det slutade bra
    Är lång ifrån expert, men har (tyvärr) också hört att det är betydligt högre risk att det inträffar igen när barn en gång fått t.ex axeln ur led. T.ex kan ledband bli uttänjda tror jag.
    MEN; det händer knappast alla igen förstås...

• BlåRosen

Japp, det är vanligt.. Många barn får sina armar/axeln ur led då dom börjar gå & föräldrar eller nån annan vuxen bara håller dom i en hand, då dom/man går sida vid sida & promenerar.

För tänk efter hur ofta ramlar inte barnen & den vuxne sliter tag & lyfter upp barnet i den arman dom håller id, då dom son "snorrar runt" då dom faller...

Läkarna säger att det är bättre att barnet faller av sig själv än att föräldrar håller armarna upprätt då dom går..

• Bellbox

Armbågen kan också lätt gå ur led om föräldrarna rycker tag i handen. Kallas pig-fraktur tror jag...taget från ordet PIGA alltså inte från engelskans "gris" Ha ha
    Detta har hänt för en stackars sjuksköterska jag känner--med BÅDA barnen...

Men varför kom jag in på detta?? Det var ju inte det du frågade *sorry*

• ängelvingen

Men min son kan juh inte gå än då såklart, och jag lyfter honom då med händerna under hans axlar. Men jag anar att han har legat konstigt för han brukar sova på sina armar när han ligger på mage.

ja, men jag känner igen det där när man tar i en hand bara när det gäller min dotter, om vi promenerar så tar jag gjärna henne med båda hennes armar facktsit, för jag tycker de ser så vårtslöst ut om man " rycker tag" i ena armen bara.

• ängelvingen

pixter,

Ja han sa att de var armbågen som hade gått ur...

• Nummer2

det hände min son två gånger när han var under 1 år. ett ben i armbågen hoppade ur led. Nu har det dock inte hänt på 1,8 år så han kanske har växt i från det som tur är . men obehagligt var det och ont hade ju stackaren. första hände vid 4 månader och andra vid 11 månader.

• Bellbox

Ängelvingen & Nummer2: Jag är säker på att jag hört att när det gäller detta ben i ARMBÅGEN så är det något som INTE kommer tillbaka senare i livet, alltså att det är skillnad om det rör sig om AXEL som alltså medför högre risk för "återfall"...
    *håller tummarna*

Men är inte leg. Doktor så...

• ängelvingen

då hoppas jag på att det inte händer igen då eftersom det var armbågen, måste gjort fruktansvärt ont...stackars min Leo*

• Bellbox

Det jag hört om dessa frakturer är att barnen förvånansvärt fort efter "tillrättaläggandet" mår som vanligt Tror dessutom att det inte upplevs som lika "hemskt" av barnen som om det varit axeln t.ex.

Hoppas detta stämmer för Leo :)

• ängelvingen

ja, han skrek när doktorn, roterade armen, sen blev leo knäpptyst och skrattade efteråt, så det gick nog över med en gång, han började genast gripa tag i tiger ( Nalle-puhs tiger)...

• Bellbox
    Underbart!
    Kan lova dig att det här gör doktorerna på löpande band, d.v.s det är säkert en av de vanligaste ortopediska insatserna... Säkert en ganska tacksam uppgift oftast eftersom det slutar bra

*avundsjuk på barns sätt att glömma så snartdet är över, själv vältrar man sig ju i vad som skett, hur det kändes, hur det KUNDE gått* Ha ha
Svar på tråden Min sons arm hoppade ur led! vanligt?