• Emmiez

gi- vegetarianer

Hejsan!

Finns det några vegetarianer som följer gi?
    jag har svårt att hitta bra maträtter för vegetarianer..

Vissa ställen säger att man inte ens får äta bönor, lite jobbigt då om man inte får äta sina vanliga vegetariska grejer..

Sen vet jag inte vad som är en bra gi-frukost..

Någon som har bra tips till mig

• Svar på tråden gi- vegetarianer
  • Emmiez

ja ägg och laktosfria mjölk produkter..

men inte kött, fisk eller fågel.

• Fantaci

Hur strikt gi håller du?
    Du kan äta fullkornsgröt
    Smothie med banan eller annan frukt
    Avokado med keso och banan/annan frukt

JAg har vart veg(lakto) i 12 år och prövade lite gi mat de senaste 1-2 åren. JAg fick nästan jämt svullen mage efter jag ätit och fes konstant. Jag fick så ont i magen efter måltiden så jag nästan inte ville äta alls. Började göra självdiagnoser och reodde jag var laktosintollerant, sen gluten. Till slut blev jag galen för inget hjälpte och jag sökte hjälp. Fick göra en gastro scopi och massa andra tester. JAg var inte gluten(tur d) men dock laktos, men det som orsakade mina magsmärtor var:
    baljvävter(ärtor bönor, liner)
    Kålväxter(blomkål, broccoli, grön/vit kål)
    Lök(vitlök, röd, gräslök, purjo...all lök)
    Frön(sesam, lin, solros mfl)
    Typ all frukt som har skal (äpple, päron, plommon, körsbär mfl)
    Allt fullkorn.

Rådet som jag fick av min läkare var att börja äta fisk! Kroppen var tydligen inte gjord för att äta bara veg mat!
    ALDRIG I LIVET tänkte jag. Efter 5 månade i terapi(egen) äter jag fisk och ägg. JAg mår bra!
    HAr inte haft ont i magen sen dess och nu tål jag dessutom mjölk!

• Fantaci

Det där med gi, lämpar sig bäst om man är blandkost ätare då det är proteinet som ska öka och minska på kolhydraterna. Kött fisk och ägg är ju protein källor. MEn eftersom du äter ägg kan en bra frukost vara äggröra och sojakorv. MEd en smothie.
    Lycka till!

• Emmiez

Fantaci:
    Jag kör inte gi, men försöker få in det lite lätt, många pratar om det, men har svårt att veta hur jag skall göra.

är rågflinge gröt en bra frukost?
    Jag brukar nu äta yoghurt med osötade müsli eller andra osötade flingor och frukt.. vet inte hur bra det är heller.

Kokt ägg äter jag ibland till frukost..

Jag har varit vegetarian hela livet, och tycker inte alls om kött eller fisk, kycklig var lite gott om det var gjort på rätt sätt, men nej, ja gillar inte det alls..

• Fantaci

Dinkel har lågt GI, så försök att laga gröt på det.Dinkel finns även i flingor, pasta.
    Musli är inte så bra att äta, ät frön, frult och nötter istället.
    Rosta, linfrön, solrosfrön typ alla frön du hittar med lite nötter och lite råg/havre eller nått du gillar. (rosta naturellt eller med honung)

Baka kakor/kex som ett vanligt bröd men istället frö mjölet tar du i alla möjliga frön. Det blir som en jätte hård deg som du sen kavlar ut tunnt och gräddar. Om du har i socker blir d kaka och salt blir det bröd/kex!
    Helt ok, kanske inte lika gott som ballerina, men ok.

KOmmer nog tillbaka mer fler tips när jag kommer på nått eller om du undrar nått.
    Fråga gärna!

• Emmiez

Dinkel brukar jag baka bröd och pizza på, gröt har jag aldrig provat,

Svar på tråden gi- vegetarianer