• Agnes

ena ögats pupill är större än den andra

Hej på er,

Jag är ny på den här sidan. Fick min lilla dotter den 8:e September med kejsarsnitt, men ni vet hur är det. Det tar tid att smälta allt man har varit med om.

Jag har nu en fråga angående min dotters pupiller. Det är nämligen så att den ena ögats pupill är större än den andra. Jag har testat och hennes pupiller går ihop som dem ska för starkt ljus och hon reagerar fint för ljusförändring men jag är ändå orolig. Jag ska ringa BVC idag, men jag undrar om någon av er har eller haft samma problem? I så fall vet ni vad det beror på?

Tack för hjälpen.

• Svar på tråden ena ögats pupill är större än den andra
  • Ninona

Tyvärr vet jag inte heller. Hoppas du fått svar på BVC.

Välkommen till FL/Förälder!

• Lill Linda

Pupiller på vuxna kan vara olika om man är lite trött... Annars vet jag inte.

• ladyhawk

Jag har haft så hela livet. Inte så stor skillnad, men ändå. Mysko, men varken läkare eller optiker har sagt något om det (och jag har glömt att fråga, eftersom jag inte lider av det).

• wozzgirl

Jag vet en kompis som haft sådana ögon hela livet utan nå problem.. :)

• Pia74

Min dotter har också olika stora pupiller och det syntes tydligt på läkarkollen så jag passade på att fråga. Han hade inte ens tänkt på det och ändå höll han på en bra stund. Sedan påpekade min syster att hon också har olika stora pupiller. Ingen optiker har sagt något om det....det är väl som med allt annat, man är "skev" osymetrisk i kroppen.

• Pokemon

Jag har en pupill som är större än den andra och när jag började lägga märke till det var jag rädd att det var nåt fel. Men det var bara bra allting. Så har det alltid varit och jag ser utmärkt och är inte skadad på nåt sätt.

• Ella

Hej!
    Min dotter, nu fem månader, har olikstora pupiller och har haft så sedan hon föddes. Det syns i dunkelt ljus att den ena inte utvidgar sig som den andra men i starkt ljus är de likstora. Detta är inget konstigt enligt BVCläkaren, många människor har det så. Det viktiga är att man vet att detta är det normala tiiståndet och att pupillerna reagerar direkt på ljus genom att dra ihop sig. Detta kollar man på läkarundersökningen på BB så det är säkert normalt på din lilla tjej!

Kram Ella

• Agnes

Tack för alla svar. Vi har varit hos läkaren och han sa att det är säkert ingen fara med hennes öga men vi ska gå på en kontroll när hon är 6 månader. Nu är hon lite för ung för en djupare ögon undersökning.

Jag blev i alla fall lugnare när jag läste era svar.

Tack.

Svar på tråden ena ögats pupill är större än den andra