• Citronsorbet

när gav ni pannkaka första gången?

Ja, alltså: hur gamla var era barn när de fick äta pannkaka första gången?

• Svar på tråden när gav ni pannkaka första gången?
  • fröken april

Ja du lillasyster var kanske 8 månader, utan salt i smeten och utan sylt!

• Envis som en mulåsna

Jag har inte gett det ännu men min son är ju bara 4 månader snart.

Men jag skulle kunna ge pannkakor från det att han hade ngr tänder o kunde tugga. Men inget salt i smeten.

Jag gör alltid pannkakssmet på mjölk, ägg, lite vetemjöl, o matfett. ser ingen fara med det. Kanske 7-8 månader beroende på barn, kanske lite äldre om man själv anser att det är för tidigt.

Mamma till stålpojken 3 månader och 3 vecka
  • Albins morsa

Jag tror att det var för ca en månad sen, Albin var ca 10 mån då, han å hans pappa är tokiga i mina pannkakor. Nu står jag snällt vid spisen å steker åt dem en gång i veckan!!

• Envis som en mulåsna

i stället för sylt kan man ju ta ngn päron eller annan fruktpure eller lite mosad frukt till som man själv mosat.

Eller varför inte hemgjord äpplemos fast igen utan socker i.

• Rix

Kajsa har fått smaka ganska nyligen men det var inget hon gillade.

• Vanillagold

Tror att Lia fick pannkaka till middag första gången vid ca 8 månader med fruktpuré till (istället för sylt).
    Hon älskar det!

• Mamma Muu82

Tror hon va ca tio mån. Serverade puré till.

• Fröken Stålhand

Hugo fick första gången för några veckor sedan, han var ca 8 månader. Han får liiiite sylt till och inget salt i smeten. Han älskar det!

It´s nice to be important but it´s more important to be nice...
  • Ninette

Wilma var nog 7 mån, det enda hon gillade då Med lite vispad grädde till

• Envis som en mulåsna

man kan ju pröva när man känner för det...kanske inte vid 4 månaders ålder ifall de inte är vana vid mat. Men ett barn som ätit mat ett tag kan ju gott pröva.

Om man tar bort saltet så är det ju inget fel med pannkakor ngn gng ibland.

• uniMog

7½ månad ungefär. Det var ok men inget han vräkte i sig. Men så har han ju bara 2 tänder och skulle nog behöva ha dem mindre krispiga än mina pannkakor brukar bli

Mamma vet du vaaaad, snart kommer tomten! (Nina Lundin)
  • jojja

Tja... 5-6 månader kanske? Svårt att hindra matmonstret
    Jag gjorde (och gör) vanliga pannkakor efter vanligt recept. Vårt bvc menade att salt inte var någon fara men man ska inte salta extra! Och stekt var helt ok sålänge det inte var hårt stekt.

Svar på tråden när gav ni pannkaka första gången?