Hur käns blindtarmsinflammation?
?
?
Ont på höger sida av magen. Det gör ont om du hoppar jämfota. Kan ha lite feber, runt 38 grader.
www.internetmedicin.se/dyn_main.asp&ref=main
scrolla ner till symtom
Du det känns som om du får en kniv instucken i buken på höger sida.
Feber är vanligt att man får mår ila.....
Sen finns det ett test du kan göra lägg dig på rygg böj höger benet mot dig känns det hemskt ont kan det vara blindtarmen
Du kan också trycka ner med ett par fingrar på vänster sida av magen och släppa upp fort. Om det då smärtar till på höger sida finns det risk för inflammation
Här har du massa tips nu...
men det var rätt krånglig text insåg jag så här är en sammanfattning;
först har man ont centralt ovan naveln eller lite diffust i buken. Man mår illa, tappar aptiten, kräks, känner sig förstoppad och uppsvullen. Inom ett dygn börjar hinnorna runt området vid blindtarmen att bli retade av inflammationen, så smärtan lokaliseras nere till höger vid höger höft. Man kallar det för smärtvandring och det är ett viktigt tecken.
OK då är det inte blindtarmen för jag har "håll" på vänster sida sen igår förmiddag.
dock är det svårt att säga exakt vilka symtomen är eftersom det skiftar beroende på ålder och de olika anatomiska varianter människor kan ha.
Men gör det ont så ring till sjukvårdsupplysningen. De kan ha en annan trolig diagnos och råd till dig.
Jag hade inte alls ont på höger sida utan jag hade jätteont i hela magen. Jag var helt matt och mådde illa. Blev hemskickad från akuten med lavemang för de trodde att det var förstoppning. Efter ett tag fick jag åka in igen och då hade blindtarmen spruckit. Så det är inte alltid man får ont på höger sida...
Har ringt sjukvårdsrådgivningen och de vill att jag kommer in men det vill inte jag : (
Endast en lakare kan diagnostisera blindtarmsinflammation (och t om da kan det vara svart att avgora), eftersom symptomen kan variera valdigt fran fall till fall som Systerhedvig skriver. Pa vissa manniskor sitter blindtarmen pa andra sidan, eller t om mer mot ryggen (det var fallet med min man). Darfor skall man alltid ga till doktorn om man misstanker blindtarmsinflammation.
3 timmar på närakuten en lördag kväll, kul! Inflammerad tarmficka löd diagnosen. Antibiotika och 48 timmars fasta. Ja ja, sånt är livet.
En grannes 24 årige handikappade son hade ont i magen nån vecka.Föräldrarna körde honom till akuten. Han hade hög feber.Men blev hemskickad igen.Antagligen maginfluensa.När dom kommer hem går grabben på toa.Det hördes en duns och mamman gick in dit.Sonen låg på golvet och vred sig av smärta.Han dog där i sin mors famn,endast 30 minuters hemkomst från akuten...Orsaken var tarmvred!!!