• Anonym

Hasselakollektivet?

Undrar bara om det är nån här som bott på hasselakollektivet som jag? Antingen i hälsingland eller Gotland? Är anonym då jag inte vill avslöja vem jag är, med min bakgrund.

• Svar på tråden Hasselakollektivet?
  • Zeraphia

nej.. däremot bor jag på gotland och har haft en del kontakt med boende på hassela. har varit där några gånger och hälsat på, mest eftersom jag känner två som jobbar där :)

• proppen

Hade min bästa vän boende där för några år sedan en hon är död nu...

• Anonym

Jag är inskriven på Hassela...

• proppen

Hej anonym...hoppas det funkar bra för dig,ska hålla tummarna ich tänka på dig...
    Är det bra där nu?
    Det var lite si och så förut vet jag...

• oOoJOYoOo

Japp känner en del som jobbar på kollektiven.

• Anonym

Ts här!
    Till Anonym 1377951: hälsingland eller gotland?

• Anonym

Ja, jag vet inte riktigt.
    Jag gillar inte kollektivlivet. Jag bor på kollektivet på Gotland (som jag nämnde här tidigare). Det där med att vara kommunist, vänsterpartist, delta i demostrationer och dyrka Che Guevara inte min grej.

• Anonym

va? Vaddå dyrka Che Guevara????

• Anonym

Han är på bild överallt. Han är tydligen en människa som gjorde mycket bra i sitt liv och en god förebild. Går du in på kollektivet så hänger det en stor flagga med en bild av honom på och sedan lite röda saker med vänsterpartiet. Föreståndaren är kommunist och tycker att alla bör vara det.

• Angelgirl13

Jag har aldrig bott där, men jag har en bekant (sambons kompis...) som jobbar på Hassela på Gotland!
    Dessutom har jag ett par kompisar som bodde hos dem när vi var tonåringar. Vad jag minns så gillade de det. Någorlunda iaf. Det är väl aldrig kul att bli placerad, antar jag...

• Trixy

Kommer ifrån Gotland. Har även bott väldigt, väldigt nära kollektivet. Hur man upplever Hassela varierar nog beroende på med vilka vuxna och ungdomar man bor och vart på kollektivet man bor. Hassela Gotland är ju väldigt stort.

Hassela är ett behandlingshem. Fast de föredrar att kalla det för utbildningscentum eller något liknande. Alla som jobbar där bor där tillsammans med ungdomarna som är placerade och kallas för vuxna. De lever i helt vanliga hus som är utspridda över Klintehamn och har gemensam matsal och samlingslokal (kollektivet). Problematiken varierar, men eftersom Kollektivet på Gotland tar in ungdomar som är mycket unga så är droger oftast inte huvudproblemet utan det handlar ofta om familjen och skolan. Alla har inte ens testat droger.

Själva tanken är att man lever kollektivt och gör saker gemensamt. Alla hjälper till och arbetar i olika lag som har hand om städning, matlagning, utearbete osv. Tror det funderar på lika sätt på de andra kollektiven. Är du nyfiken kan du kika in på dessa sidor.

www.hassela.se
    www.hasselagotland.se

• Anonym

Ts här:
    fast så är det inte uppe i hälsingland ialla fall. (det med che guevara). Tyckte väl inte att det var så kul medans man var där men nu efteråt förstår jag att utan den placeringen hade jag kanske inte levt idag.

• Anonym

Jag var på hassela ngn gång mellan 83 & 86, känner mig fortfarande
    bitter på hur jag kände mig iflera år efteråt.
    Drömmer fortfarande mardrömmar om det faktiskt.

Nu är jag drogfri men det var jag inte efter hassela,
    det var annat som gjorde mig drogfi.

Har kontakt med 1 till i mitt gäng som känner samma sak.

Svar på tråden Hasselakollektivet?