• Trolltrio

Ryckningar i sömn

Min son född i v 34+3 har ryckningar i sömnen. Han rycker i båda armar och ben samtidigt, snabba, korta ryck. Oftast när han ska till att vakna eller när underlaget rör sig, typ i vagnen eller bilstolen. Är det något man bör oroa sig för, eller är det normalt? Ser lite läskigt ut, men det är absolut inga kramper, och han kan lätt väckas, och då slutar ryckningarna. Ska kolla med bvc vid nästa besök tänkte jag.

• Svar på tråden Ryckningar i sömn
  • Blå Flygare

Vår dotter född 37+5 gjorde lika dant första veckan/veckorna, o vi tolkade det som vanliga ryckningar så som en annan också har i sömnen när man är mycket trött. Var baara aktsam så det inte är den typen av ryckningar som bebisar får när de har lågt blodsocker. Då är bäbisen samtidigt slö. Orkar kanske inte suga ordentligt, är lite gnällig. Svårt att se skilnad som nykläckt förälder! Men om hon vaknar allert är det ju inte det.

• Svamp Bob Fyrkant

Min son föddes i v. 37+5 och var ryckig och skakig...Dom ville inte att vi lämnade BB utan dom ville ha koll på honom eftersom han var så skakig..
    Det gick över efter en tid, han var ganska ryckig länge...
    Min son är 5 år nu men rycker fortfarande i sömnen, speciellt om man "stör" honom...
    tror inte det är någon fara alls...

...bara 10 veckor kvar...
  • Kaffekopp

Hoppsan! Din son är inte så gammal än, han är ju dessutom prematur, och prematurer har prematura ryckningar. Det låter som att det är det som du beskriver. De kommer att försvinna så småningom, det som hjälper mycket är att hålla om dem eller bädda om dem ordentligt... de har inte riktigt koll på armar och ben som lätt "far ut" åt sidor m.m. medan större barn inte brukar ha samma problem
    Kram C

• Svamp Bob Fyrkant

hoppsan06

Dessa prematura ryckningarna är ingen fara! Min son var inte prematur men hade ju dessa ryckningar/skakningar ändå vilket läkarna tyckte var lite konstigt men det var ingen fara sa dom...
    Speciellt inte så länge dom inte pågår hela tiden och det gör dom ju inte bara när han sover...Å så gör min son fortfarande, speciellt om han störs i sömnen eller drömmer....
    men är du orolig tycker jag du ska prata med er läkare ang. sonen!

...bara 10 veckor kvar...
  • Trolltrio

Svamp Bob Fyrkant : ok, då ska jag ta det lugnt... Det är mest min sambo som tycker det verkar otäckt och han lyckas skärra upp mig, men då ska jga övertyga honom att dte är ok. Men ska ändå nämna det vid nästa bvc besök!
    Tack!

• Julmust

Hur skiljer sig egentligen dessa ryckningar från de man själv kan ha som vuxen vid insomning? Ni vet när man rycker till så man vaknar upp igen. Tror ni inte det är samma reaktion egentligen?

• Trolltrio

Julmust: nej, de är inte alls samma sak, de kommer när han sovit en stund, och kommer upprepade gånger i båda armar o ben samtidigt. Han kan rycka till vid insomning oxå, men inte alls på samma sätt!

• Kaffekopp

Hoppsan, jag antar att han kan göra det när han är vaken oxå, om han ligger på skötbordet eller liknande utan något som håller om honom. "Far" han inte ut med armarna ibland då också?

• Trolltrio

jodå, men det är inte alls på samma sätt, då slänger han mer ut armarna och även benen. Det antar jag är mororeflexen. Det han gör i sömnen är mer korta snabba ryckningar in mot kroppen.

• Kaffekopp

Det låter ändå som prematura ryckningar "hoppsan". Jag tror inte att du behöver vara orolig, men om du är det ändå, så prata med din BVC-sköterska nästa gång om det. Även om inte hon är så duktig på just prematurer, så hör i såna fall. Eller ring till Neo där ni låg? =)

Svar på tråden Ryckningar i sömn