• Suzanna

Kanbebisarverligen ANDAS under vatten???

Läste i boken "Barn i början" från Vi Föräldrar och där står det att det är bra att börja med babysim före 6 månaders ålder. Anledningen skulle vara att efter 6 månader försvinner dykreflexen som gör att "barnet kan andas under vatten"??? Det har jag aldrig fattat i så fall. Jag trodde barn höll andan undre vattnet. Om dom skrivit fel är det ju ganska rejält korkat felskrivet måste jag säga.

• Svar på tråden Kanbebisarverligen ANDAS under vatten???
  • Fillifjonkan

Det måste väl ändå vara felskrivet? Bebisar har ju inga gälar heller. Att spädbarn automatiskt håller andan när de kommer under vatten (dykreflexen) har jag läst massor av gånger, men att de skulle kunna andas dvs tillgodogöra sig syret i vattnet...hmmmm, jag tvivlar.

• Månsi

våra b-simm kvinna sa att bebisar har som ett inbyggd lock som lägger sig på när dom e under vattnet aa nått sånt lyssna inte så någa hade dövöronen på :) de e killen grej med simmet :)

• Pirran

Näää...barn kan INTE andas under vatten!!! Läskig felskrivning i tidningen!

Dykreflexen är när barnet reflexmässigt "täpper" till andningsvägarna för vatten...de får alltså syrebrist efter ett kort tag och måste andas syre precis som alla andra.
    Efter ca: 6 mån. försvinner den reflexen av sig självt...den behövdes egentligen bara i livmodern men eftersom vi tycker det är kul med babysim under vatten har många utnyttjat reflexen även efter födseln.

• Suzanna

Ja, läskig felskrivning. Det är ju dessutom tryckt i en bok och inte "bara" en tidning. Jag tänker att det skulle kunna få konsekvenser om någon verkligen på allvar tror att bebisar kan andas und vatten innan 6 månaders ålder. Huvva...

• Månsi

pirran så sa tanten på b-simmet också nu när jag läser så kommer de tillbaka :)

Svar på tråden Kanbebisarverligen ANDAS under vatten???