• lajzabeth

när kan man ge alvedon till en 4 månaders bebis?

Hejsan

Jag har en undran om vid vilken feber temperatur man kan ge alvedon supp.
    Har en son på 4 månader och han hade 37,8 men jag vet inte om det räknas som feber då??

Vid vilken temp räknas det som feber???

Tack :)

• Svar på tråden när kan man ge alvedon till en 4 månaders bebis?
  • Leos och Vincents mamma

38 grader o uppåt räknas som feber.
    Men sen så får man ju kolla allmän tillståndet oxå.
    En del barn kanske är hur pigga som helst när de har över 38 grader i feber o behöver ingen supp,medans barn som kanske bara har 37,5 är jätteslöa o gnälliga o behöver en supp.

Stolt o lycklig mamma till Leo!Älskar min familj oändligt mycket!!
  • lajzabeth

ockej så om han e gnällig på kvällen å den ligger på en 37,8 så e det ingen fara att ge han en supp??

Fint namn på din son :)
    Min bebis heter oxså Leo:)

• tösamajan

Tror inte det räknas som feber... Själv hade jag avvaktat och inte gett alvedon förrän tempen började närma sig iaf 38,5. Verkar han medtagen och sjuk? I så fall ge dryck och låt han vila, kanske lite svalt klädd men inte så han fryser. Tempa igen om ett tag och se vad som hänt, om tempen ökat. Men känner du dig orolig så ring sjukvårdsupplysningen. Jag har absolut ingen utbildning inom sjukvård, utan skrev bara hur jag hade gjort.
    Hoppas liten kryar på sig!

• LinTra

Min lilla tös är förkyld nu, hon får alvedon även om hon inte har feber.
    Hon äter inte så bra och är hes, bebisen kan ju också ha ont i halsen.

• lajzabeth

Tösamaja -

Ja han har ju varit rätt gnällig och vällinge jag ger honom kommer ju upp igen.
    Men jag försöker få i han vätska så gott det går :)
    Jag tänkte kanske att han kunde sova lite bättre om man gav han en supp vid den tempen???
    det e ju så svårt att veta var det gör ont ju.
    Kanske tänder som e påväg :)

• lajzabeth

Lin Tra -

Ja snorig å hostig e han å så tar han sig rätt mycket på örat så jag vet inte om han kanske har ont där.
    Jobbigt att dom inte kan prata ju :)

Blir det värre får man väl åka in med honom å kolla.

Om han är mycket gnällig o du märker att det beror på att han inte mår bra(så att det inte är "vanligt" gnäll menar jag)så kan du ge det..men helst av allt så ska man avvakta för det är inte bra att ge så små barn suppar om de verkligen inte behöver det.
    Annars kan du ringa sjukvårdsupplysningen o fråga dem.
    Jag kan annars mycket om det här för jag är utbildad undersköterska.

Tack,tack
    Visst är Leo ett jättefint namn Glad

• LinTra

lajzabeth:
    Hon blev förkyld när hon va 3-4 månader så vi fick ligga på sjukhus..
    Hon fick utslag i samma veva och slutade andas. Dock inte så mycket feber.
    Läkarna gav alvedon och det fortsatte jag med även när vi kom hem.
    Hon hade jätteont i halsen då.

Nu är hon förkyld igen och jag är lite tuffare denna gång. Man har ju gått igenom det en gång nu.
    Det ska inte vara någo fara att ge honom lite, du behöver ju inte ge honom så mycket som det står.. jag tog lite mindre än det stor på flaskan i början.

• lajzabeth

Leos mamma 05 -

Jo jag får väl avvakta ett tag å se hur han blir.
    Jupp Leo e super fint namn

• Tessekd

Om du tror att din lilla pojk skulle må bra av att få en supp Alvedon så tycker jag absolut att du ska ge honom det. Det är ju inget farligt läkemedel om man håller doseringen och man kan alltså kosta på sig att ge det för välbefinnande.
    Vad som är feber är väldigt individuellt. Din pojke kanske har en lite lägre grundtemp än andra, så kan det ju vara. Det är helt och hållet allmäntillståndet som ska styra när det gäller små barn tycker jag. Inte ngn regel om när det kan vara feber el inte.

♥ Mamma till charmtrollet Nellie , 3 mån.♥
  • Tessekd

Leos mamma 05: Det är väl ingen som ger Alvedon till sitt barn om de inte tycker att de behöver det Förvånad.
    Bättre att ge Alvedon och ha ett barn som mår bättre, är feberfri eller har lägre temp, sover bättre och framförallt orkar äta och dricka. Det är mitt motto!!!

Viktigt att söka sjukvården om febern håller i sig i flera dygn. Det är inte febern i sig som är farlig men den kan ju vara ett symptom på att något annat är fel så att man kan behöva kolla upp lillemann.

Tessekd skrev 2006-09-09 22:13:26 följande:
    Leos mamma 05: Det är väl ingen som ger Alvedon till sitt barn om de inte tycker att de behöver det .Bättre att ge Alvedon och ha ett barn som mår bättre, är feberfri eller har lägre temp, sover bättre och framförallt orkar äta och dricka. Det är mitt motto!!!Viktigt att söka sjukvården om febern håller i sig i flera dygn. Det är inte febern i sig som är farlig men den kan ju vara ett symptom på att något annat är fel så att man kan behöva kolla upp lillemann. ♥ Mamma till charmtrollet Nellie , 3 mån.♥
    Om du läser mina inlägg mera nogrannt så märker du nog att det är ju just det jag har skrivt!!!
  • jummie

tar han sig mot örat så åk upp till akuten o få det kollat...det kan vara öroninflammation o det vill man inte att det går för långt!!!

Det kan vara det han gnäller för o då är Alvedon inget som löser problemet. Kolla upp VARFÖR han gnäller för han har ju ingen direkt feber att tala om.

• lajzabeth

Ja jag skulle ju aldrig ge honom alvedon om han vart bra. jag har inte ens vågat ge honom nu det va därför jag frågade om det.
    Det e ju ändå ett läkemedel.

Blir han inte bättre så får jag ju åka in å kolla honom lr ringa sjukvårdsupplysningen som i dom tipsen jag fått.

Man vill ju bara att sitt barn ska må bra och inte ligga å ha ont :(

• jummie

åk o kolla öronen ändå...för det är ju inget som går över av sig självt!

Det gör ju bara ondare o ondare

sjukvårdsupplysningen kan ju inte ställa någon diagnos så de är kanske inte till så mkt hjälp...

Lycka Till

• Tessekd

Leos mamma 05: Ragerade mest på att det verkade vara så farligt att ge sitt barn alvedon. Tycker inte att man ska vara rädd för att ge det.  Vad bra att vi tycker lika i sådana fallFlört.

• lajzabeth

Jo jag ska göra det idag lika bra så man vet.
    Är det inte öronen kanske han håller på att få tänder ju

Tack för alla svar

Svar på tråden när kan man ge alvedon till en 4 månaders bebis?