• Emeraldy

Jobbar du i butik? Se hit!

Hej! Jag skulle behöva lite information från Dig som jobbar i butik. Inte matbutik, utan affär som t ex H&M, Stadium, DUKA, Gallerix och liknande. Jag har några frågor som jag hoppas Du kan hjälpa mig att besvara!

1. Hur fick du jobbet? Hade du nån erfarenhet av liknande arbete innan?

2. Om du jobbar heltid; hur ser ditt schema ut (vilka tider och dagar jobbar du?)

3. Vad tjänar du (efter hur många år)?

4. Vad tycker du om ditt arbete? Fördelar och nackdelar? Skulle du rekommendera jobbet? Nånting annat du vill berätta?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Jobbar du i butik? Se hit!
  • MrsMurphy

1. Började som praktikant, sen gick jag runt och presenterade mig i butiker i samma bransch med hjälp av telefonkatalogen.

2. Varannan vecka schema. Jämna veckor Måndag-Lördag ca 9,45-18,15 (2 dagar 19,15)
    Ojämna veckor Måndag-Torsdag. Ungefär samma timmar.

3. Har ca 14 000 i månaden. Varierar pga ob. Jobbat i 12 år i branschen.

4. Upp och ner. Älskar egentligen mitt jobb men oerhört tungt ibland och jag tycker att lönen kunde vara mycket bättre! Tiderna är rätt tråkiga och helgdagarna är inte ledig tid. Butikerna har ju oftast öppet vid jul och så.

Går allt för lätt bli man fort dum...
  • MrsMurphy

14 000 efter skatt så ni inte missuppfattar. Dubbla ansvarsområden.

Går allt för lätt bli man fort dum...
  • Emeraldy

Tack, Lättja!

Någon fler?

• Vickan I

1. Började som praktikant, gjorde ett bra jobb och blev kvar
    Hade ingen erfarebhet innan.

2. Var ledig ons och sön samt en helt ledig helg i månaden + en helg när jag jobbade både lör och sön. Hoppas du förstod!

3.Tjänade ca 16800 efter ca 7 år (innan skatt), slutade dock för 1 1/2 år sedan så det är väl lite högre nu.

4. Jag trivdes bra, men nackdelar är att man slutar så mkt senare än alla vänner. Att ofta jobba till 19.15 då butiken stänger blir lite jobbigt. "Man hinner inte ens med sjubion".
    Sedna kan det vara jobbigt att man vissa veckor inte är ledig två dagar i rad. Man hinner inte riktigt vila när man har en dag i veckan och en dag på helgen. Fördelar är OB:n och rabatten på kläder. Kul att träffa folk. Men jag tröttnade på att larma och vika kläder efter andra så nu har jag börjat plugga. En annan fördel är att det oftas finns goda avanceringsmöjligheter i större kedjor. Man kan klättra rätt fort.

• Inexsana

1.Min fd sambos pappa fixade jobbet åt mig, han var arbetsledare på arbetsplatsen, en tjänst jag sen tog över då han slutade. Ingen tidigare erfarenhet.

2. Heltid, 9,30 - 19,30 Mån-fre varannan helg 9,00-16,30 lör 10-16,30 sön
    de veckor jag jobbar helg var jag ledig onsdag, och veckan efter helg ledig måndag.

3. Fast lön på 20000. Ingen OB enl överenskommelse. Ansvarstillägg 2000 i mån.
    Jobbat sen 2002.

4. Trivs utmärkt, Har fått välja hur jag vill jobba, så schemat är perfekt.
    personalrabatten är ju en fördel, sen har jag en överenskommelse med chefen att om jag behöver ledigt så dras ingen lön, utan jag får jobba in tiden på kvällen om det skulle behövas. Nackdelar, när man jobbar i en butik har man ingen fritid, alla känner igen en, kan inte gå på lunch utan att behöva svara på jobbfrågor, även på sin lediga tid kan man råka på någon kund som bara måste fråga om något, typ säljer ni det eller det, eller vill ha monteringshjälp eller sånt.

Bekymra dig inte över gamla problem. Det kommer snart nya
  • Poena

Har precis slutat på ditt förra jobb i butik (hemelektronik) men jag kan ju svara ändå

Jobbade hos en konkurrent men ej på heltid så när de annonserade om heltid nappade jag. Jobbet innan det fick jag utan erfarenhet, hade däremot en högskoleexamen i teknik så jag tror de tog in mig därför. Det är så olika hur chefer tänker.

2. Om du jobbar heltid; hur ser ditt schema ut (vilka tider och dagar jobbar du?)
    Jobbade först var tredje helg (lör + sön) och hade då ledigt tisdagen i samma vecka som jag hade helg och måndagen efter. Sedan ändrade vi så jag jobbade var fjärde helg och hade ledigt fre + mån veckan efter. Arbetstider i veckorna ca 9:30 - 19, någon dag per vecka slutade jag lite tidigare eller började senare (= slitigt!)

Efter 2 år i branschen hade jag ca 14600:- i grundlön + ob (ett par tusen) + provision ca 1000-5000:- per mån innan skatt.

4. Vad tycker du om ditt arbete? Fördelar och nackdelar? Skulle du rekommendera jobbet? Nånting annat du vill berätta?
    Kul att träffa folk, minus att träffa folk i problemsituationer (saker gått sönder, fel på saker etc). Slitigt att stå och gå hela dagarna, lite dumma arbetstider. För min del var det stora positiva just tävlingsdelen av jobbet, att klara höga krav, höja sin provision m.m.

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Poena

Just det glömde ju en av de största nackdelarna; att jobba vid storhelger. Då, när de flesta man känner är lediga och komplediga har man själv som mest att göra på jobbet. Jag har jobbat julafton, nyårsafton etc och det finns liksom ingen extra OB för det.. Julafton är ju som lördag ex. Men värst är nog hur utsliten man blir just då, de senaste årens jultider har liksom bara svischat förbi.

Sen tycker jag att lönen är sådär. I af för mig som hade en examen med mig, det finns ju vissa som ex knappt gått färdigt gymnasiet som blir jätteduktiga säljare i den branschen jag var och då finns det kanske få andra jobb som de tjänar lika mkt på.

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Konvaljen

Började som 15-åring med att göra PRAO i en skoaffär. Frågade sedan om extrajobb där vilket jag fick. Har sedan jobbat i olika skobutiker på olika orter. Ett jobb sökte jag via annons, det senaste fick jag genom att gå dit och fråga.

Har bara jobbat extra förutom på sommaren, då jobbade jag cirka 80%. Värdelöst schema

Efter att ha jobbat sen 16 års ålder (nu har jag iof slutat) kom jag upp i högsta löneklassen och fick cirka 105 kronor i timmen.

Avskydde det, skulle aldrig rekommendera någon att jobba i butik. Det kan måhända se roligt ut men det är värelösa tider, du kan glömma att få heltid, räkna med enbart timanställning. KUnderna är ofta otrevliga, det är ett enda rövslickande hela tiden. Fy vad jag avskydde det. Men jag är glad för erfarenheten, för den har gett mig andra jobb efter det

• Emeraldy

Tack alla för era svar!

Jag är föräldraledig, men lite osäker på om jag vill gå tillbaka till mitt jobb sen, så jag har börjat fundera på vad jag kan tänkas göra istället.

Och nej, jag vill inte jobba i butik Jag tror att arbetsuppgifterna skulle passa mig perfekt och jag skulle säkert tycka det vore ett roligt jobb. Men nej, arbetstiderna och att jobba helger osv... Det drar ner betyget!

Tack för hjälpen!

• Emeraldy

Hihi, Lättja! Den där har jag redan i Mina Favoriter

Svar på tråden Jobbar du i butik? Se hit!