Med risk för att låta freudiansk ;) tror jag att man lär sig ett sånt beteende tidigt, kanske fungerar någon förälder just så eller så var man tvungen att bete sig så i hemmet eftersom det inte fanns något utrymme för ens egna känslor.
Om man inte tilläts vara arg som liten eller om ens ilska/känslor fick allvarliga konsekvenser så kan man i vuxen ålder reagera med att stänga av.
Vi har alla olika refrensramar när det gäller konflikter också. För en person innebar barndomens gräl lite tjafs vid matbordet för någon annan kanske det innebar uppslitande bråk. Det senare kan vara en anledning till att man sluter sig, gräl blir någonting skrämmande och så reagerar som barnet som sprang och gömde sig och höll för öronen.
Det är bara min hobbypsykologteori, (det kanske finns en riktig psykolog här som vill svara?), men jag tror att det kan vara värt att fundera över. Vilka associationer väcker gräl hos dig eller din partner och hur regaerar ni på dem?
En sak som förstör många relationer är PRESTIGE, så släpp den. Det finns inget konstruktivt med att spela stolt och t.ex. säga att man är arg när man egentligen är ledsen.
Anonym (Äntligen!), du skriver din ÄLSKADE man och det är det väsentliga. Nu vet jag inte vad han har gjort, han kanske förtjänade att bli utslängd, men han förtjänar ändå en förklaring. Brev eller mail är en bra övning för att uttrycka det man inte vågar/förmår annars.
Tänk efter vad du egentligen vill säga honom, du kan få skriva många utkast men det är bara bra för att rensa tankarna. Skippa alla anklagelser och allt generaliserande (t.ex. du ska alltid...), och beskriv situationen ur DITT perspektiv i stället (t.ex. Jag känner att..., jag hoppas..., jag vill...).
Jag lovar, det kan verkligen hända grejer om man vänder på perspektivet och släpper prestigen.