• Miafia33

Ni som har vägg tv, hur långt ifrån bör den sitta?

Vi funderar på att köpa en 42" plasma till vårt vardagsrum.
    Rummet är stort, över 70kvm och jag undrar om ngn här vet hur långt ifrån det rekommenderas att man ska sitta. Jag har försökt att stegmåtta i butiken och även frågat i butiken men inte fått ngt tydligt svar.

jag vill helst inte att avståndet mellan soffan och tv:n ska bli för långt.

ngn som vet?

• Svar på tråden Ni som har vägg tv, hur långt ifrån bör den sitta?
  • listo

Jag vet inte hur man brukar räkna med TV, men när det gäller projektor och duk så brukar man säga att man ska sitta på ett avstånd av minst 2.5 gånger dukens bredd för att kunna se hela bilden.

För en 42-tums TV skulle väl det innebära att soffan bör vara ca minst 2-2½ meter från TV:n. Eller mer om man tycker att det är mer bekvämt. Det är ju väldigt individuellt hur man tycker att det känns bäst.

• Miafia33

listo:

ojdå, 2,5 meter

ska man verkligen sitta så nära?
    vi som har soffan i andra delen av rummet

• listo

Måtten är som sagt tumregler när man har projektor och duk, och då har man ju i regel större yta att titta på (vi har t.ex. en 100-tumsduk)... och måtten säger väl egentligen bara att man inte ska sitta _närmare_ än så, för då riskerar man att inte se allt i bilden. Och jag vet inte om det är samma rekommendationer för TV, jag gissar bara..

Men om det känns bra att ha TV och soffa i olika delar av rummet så är det ju det enda som räknas. Så länge ni ser bra och det ser ut som ni vill, då är det ju rätt

• Miafia33

listo:

ok, tack för dina svar
    jag tror att jag ska sätta upp ett stort vitt papper på väggen där tv:n är tänkt att sitta, då kanske man får en bättre uppfattning..

• listo

Jaaa, det låter som en jättebra idé!

Lycka till med köpet!

• Baronessan

Det finns inga rekommendationer på hur långt ifrån man ska sitta utan det är smaksak som avgör (hälsar maken som jobbar med att sätta upp sånna).

Vi sitter ca 3,5-4 meter från vår tjock-TV och jag tror nog att man ska sitta åtminstone så långt från för att kunna se ordentligt. Annars ser man inte skärmen med samma blick utan måste blicka över skärmen för att se allt.

Den som frågar blir en idiot i fem minuter. Den som inte frågar förblir en idiot för alltid
  • Miafia33

jag har stegat rummet nu, det är 7 nästan 8 meter till väggen där tv ska sitta

• Nötkaka

Vi har ingen plasmatv ännu men skall köpa.
    Vi har knappt 5 meter till vår soffa. Nu har vi en vanlig 28-tum tv och det är liiite för långt men eftersom vi ännu inte har några problem med synen så fungerar det bra.
    En 42-tummare är ju stor så jag tror att 5 mm är perfekt. Men jag är ingen expert.

7-8 m är kanske liiite långt. Ni kanske skall satsa på en 50-tum?

• Nötkaka

Oj, fel gubbe vid inlägget...det skulle vara en sån

• Miafia33

Nötkaka:

tack för ditt svar
    vi har varit och tittat på 50tums, dom är dock ganska dyra om man jämför med 42. Vi ska fundera på det. Om jag frågar min man är ju större desto bättre

• Nötkaka
    http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=104797

Ovanstående länk handlar om avstånd till en 50-tummare.
    Jag vet inte om man blir så mkt klokare men ändå bra att läsa.
    Någon skriver att man bör räkna 1 meter på 10 tum men en annan skriver - 10%....så det är en smaksak.

Ja, det är synd att 50tums är såå dyra ännu. VILL HA!
    MEn det blir nog som du skriver, en 42 tummare..och det är ju inte så illa det heller.
    Ha så kul med tv-n!
  • Baronessan

7-8 meter låter aaaalldeles för långt! Blir nog svårt att se även om man har bra syn.

Den som frågar blir en idiot i fem minuter. Den som inte frågar förblir en idiot för alltid
  • Milla med killar

Vi har en 42:a och sitter ca 3 m i från .Det är perfekt!!

• AnnaGBG

Vi sitter också ca 3 m ifrån vår 42:a. Det är precis lagom. Sitter man för långt bort pajjar ju hela idén med en stor tv...?

• Miafia33

Nötkaka:

tack för länken

Svar på tråden Ni som har vägg tv, hur långt ifrån bör den sitta?