• gookie

Opålitlig hund

Har en rottishane som är väldigt misstänksam av sig. Han älskar barn och smådjur och så länge folk kommer in och låter honom vara så går det bra. Men han blir ofta misstänksam när de börjar klappa honom, då gör han sig stor och blir stel och morrar lite dovt. Vi bor ju ändå bra till för att ha honom vi bor ute på landet och om det komer folk så kan jag bara ta och stänga in honom i hundgården. De folk som är lugna och totalt ointresserade av honom då är han jättelugn och då känns det bra för mig. Saken är den att jag är så löjlig men jag tycker att det är så jobbigt när folk i princip tittar snett på mig bara för att man säger att man inte litar på hunden, typ som att de undrar att vad är det för jävla hund? Sen så tycker många att han är ju så snäll. Han är opålitlig det vet jag. Däremot så tycker jag att så länge man håller koll på sin hund och den funkar i familjen så finns det ingen anledning att ta bort den. Han är våran nallebjörn och jag vill inte höra nåt om att ta bort honom. Vad tycker ni är jag löjlig? Min sambo tycker att jag är löjlig. Han säger att det är väl bara att stänga in honom om man inte känner sig säker. Men jag tycker det är så jobbigt med folks reaktioner över detta. Vad säger ni är jag löjlig?

• Svar på tråden Opålitlig hund
  • Zaria

Vi körde såhär på vår hund (dock inte en rottis)

Kom det tex barn hon inte gillade eller hundrädda så stängde vi in henne under själva instigandet i hemmet, till sist valde hon själv att gå iväg dit nä det kom någon då hon tyckte det var skönt att slippa "vakta" oss i familjen.
    Sedan fick hon komma ut när alla satt sig, då var hon lugn och inget gruffande alls pga att momentet där hon tagit på sig att vakta oss, vara misstänksam och själv avgöra om de var välkomna försvann. Just precis när det kommer någon genom dörren kan vara ett rätt stort stressmoment.
    Många kastar sig gärna direkt rätt på hunden de skall hälsa på med ett kroppspråk som "hotar" hunden.

De som var hundvana och gick att prata med (alla gör ju inte det) sa vi till att låta hunden vara, att bara noncha henne totalt, då var hon inte så intresserad utan nosade lite i förbifarten och gick och la sig.

Hur gammal är din hund?
    Van vid folk?

• Majsan70

Vår hund gillar ingen förutom familjemedlemmar. Det respekterar vi och anpassar därför omgivningen runt henne. Ingen får klappa henne o dyl. helt enkelt. Det är vår hund och jag ser ingen anledning till att nån annan skall gosa med henne.

Är vi hemma o det kommer folk, så hälsar hon o kollar och sen lägger hon sig plats o vaktar. Är det nån som är rädd, så stänger vi in henne i ett av de andra rummen den stunden. Vissa gånger gör vi smom Zaria, låser in henne direkt o släpper ut senare..aööt beror på tillfälle.

Så länge ni passar på er hund, så tycker inte jag att det är nån fara.

• gookie

Zaria:
    Han är fem år och van vid folk. Han är inte på något sett aggresiv men väldigt avvaktande man märker att han inte känner sig bekväm när folk klappar honom även om de e lugna. Min sambos bror som inte alls gillar hundar och dessutom är lite hundrädd är som en i familjen för honom, för han lägger inte ner någon energi på honom. Var hos en rottisuppfödare som fött upp i ca.30 år. De blev helfrälsta i honom och hon kunde gå rätt in till honom i en för honom en då helt främmande miljö. Men hon var ju vad jag kallar "hundmänniska" Egentligen är inte detta ett problem men mitt problem är att jag tycker att det är så pinsamt att säga att jag litar inte på hunden så därför låter jag honom vara på övervåningen. Känns som folk tycker att vad är det för jäkla hund ni har och man får höra så mycket kommentarer. Han är hur lugn som helst så länge folk sköter sig men tyvärr så lyssnar kanske 4 av 10 som man känner till. Vad har du för hund?

• gookie

Majsan 70:
    Skönt att höra att det är någon mer i samma sits. Ja han är verkligen våran lilla bebis och han har många bra egenskaper. Han vaktar bilen enormt men går ett barn förbi är det helt tyst. Han gillar allt smått, men är ju tyvärr en enmanshund. Samtidigt kan jag tycka att det är skönt att ha en hund som vaktar när man bor på landet. Tycker precis som du att huvudsaken är att de funkar i familjen, jag är bara så löjlig och gillar inte folks ofta elaka kommentarer. Sen så kan folk bokstavligen tjata att kan du inte släppa ner hundarna då? Jag är annars rätt tuff av mig men är hyperkänslig om någon säger något illa om mina djur. Får nog tuffa till mig på den fronten tror jag

• Flisan78

Det är många som ser det som en rättighet att gosa med vilka hundar som helst i stort sett. Men det är inte ett naturligt beteende för en hund att ha en sån närkontakt med någon den inte känner, självklart känner sig många hundar osäkra i de lägen människor kommer rakt frammifrån för att klappa och kela. Tänk dig själv att bli utsatt för sån fysisk närhet av människor du inte känner. Jag tycker snarare att det är ett sundhetstecken att inte vilja bli gosad med av vem som helst. Respektera din hunds naturliga beteende och strunta i människorna som inte vet bättre.

• gookie

Flisan 78:
    Det är så att han är ju väldigt glad när det kommer hem folk och visar det också han vill ta kontakt med dom och kolla in dom men så fort de börjar ta ögonkontakt och ska klappa så märker man att han blir stel efter ett tag. Han är mer som en katt han kommer till oss om han vill att vi ska kela med honom. Han är inte den som är jättekelig med oss heller och det får man ju bara acceptera. Problemet är väl att hur noga man än säger till folk så tycker dom att han verkar så trevlig och glad och ska ändå till att klappa honom, då känner jag att det är lika bra att de inte får vara med när dessa folk kommer. Tycker väl mest att det är folk som är märkliga antingen tycker de att hunden borde avlivas eller så tycker dom att oj vad jobbigt det måste vara för er. De förstår inte att det är inte direkt hundens beteende som är jobbigt utan det är folks tjat. Tycker mycket folk är märkliga tränade för en som utbildade skyddshundar och hon sa att jag skulle kräva ögonkontakt med honom även om jag märkte att han såg det som ett hot från min sida.

• gookie

Tack allihopa för era svar förresten, känns skönt att alla folk inte tittar snett och tycker att man ska ta bort honom pga.detta. Huvudsaken är ju ändå att han mår bra och att vi trivs med honom. Han är ju väldigt speciell, han började tjuta när kaninen hade kastrerats och var groggy när han kom hem, likaså om han har stött på skadade möss ute och påkörda pådjur han älskar allt litet Därför vågar jag heller inte ha med honom om det kommer folk med barn, chansen är ju stor att han kan missuppfatta om tex.föräldern springer efter sitt barn så kan han ju ta det på fel sätt. Han är väldigt överbeskyddande. Om kaninerna skulle vara svårfångade när de ska in på kvällen blir han orolig och måste han kolla dom innan de kommer in. Bara han fått nosa på dom och gett dom en puss så kan jag ta in dom sen

• Zaria

Jag tycker du skall strunta i vad folk säger, folk vill alltid snacka en massa oavsett om det gäller barn eller djur eller vad man än har.
    Sedan finns det många som har födommar mot just rottisar att de skulle vara farligare än andra och säkert tar förgivet att det är en mördarhund ni har, låt dem tro det om det gör dem gladare att ha något att irritera sig på =)

Alla hundar är inte helförtjusta i andra människor än just sin flock, en del är inte ens keliga med flocken heller det är olika det där.

Jag skulle också låtit hunden slippa att hälsa på folk som tror att de vet så mycket och inte lyssnar på vad du som känner hunden bäst säger.
    Låt honom vara med när det kommer hundfolk som vet hur man beteer sig och strunta i resten.

Tyvärr får man nog försöka stå ut med skitsnacket, dock blir man jättekänslig när det gäller ens djur, men jag lovar att de snart hittat något annat att prata om.

Jag hade en dvärgschanuzer, väldigt vaktig och som inte alls uppskattade andra människor, och har man en liten hund så tror ju folk att den är helt ofarlig och vill busa upp henne eller morra tillbaka åt henne och skratta vilket ju faktiskt kunnat bli farligt eftersom hunden ju faktiskt såg det som ett hot.
    Hon var nöjd med att komma ut och kolla läget sedan och sen gick hon och la sig, intressantare än så tyckte hon aldrig att besökare var.

• Gizmo 75

Jag tycker verkligen att du ska strunta i vad folk tycker och tänker, men jag vet att det inte är lätt.
    Har själv en rottiskille som ibland beter sig precis som du beskriver det. Men oftast gäller det folk som tror att de ska klappa honom hårt bara för att han är en så stor hund. Men varför? (Små hundar klappar man fint, stora hundar klappar man hårt...) Har aldrig förstått det där?!
    Eller så kan det vara när någon bara kommer rakt emot honom med raska steg och hög röst. Då ser man att han blir på sin vakt.
    Sen finns det tyvärr vissa personer som han av någon anledning inte gillar. Han har aldrig gjort något mot dem, men man ser att han blir väldigt obekväm - stel som en pinne med lite mysko blick.
    För övrigt är han världens snällaste och goaste vovve! En riktig kelgris!
    Och jag skrattade lite för mig själv när du skrev att er rottis gillar allt som är smått - vår är precis lika dan!!

• Vargtass

Du är absolut inte löjlig! Jag kan inte hundra procentigt lita fullt ut på min schäfer heller. Men hon är otroligt lydig och det är räddningen. Det är eran hund och utomstående måste ju inte tvunget klappa honom!

• gookie

Tack så jättemycket för era svar, nu känns det genast bättre. Nej man kan inte lita på folk det är det som är det värsta. En kvinna som jag arbetade med visste om hur han var att främmande folk inte kan gå fram om jag är uteoch går. Ändå så bokstavligen hon skrek STANNA när vi var ute och gick med rask takt fram och skulle klappa vår lilla hund. Det var dessutom mörkt ute. Han nöp henne lätt i fingret. Även om jag sagt åt henne innan att vår hund är väldigt vaksam så skulle hon fram. Båda våra var kopplade ändå så var det jag som fick skit dan efter på jobbet. Ja det är allt lite skrattretande ändå

Svar på tråden Opålitlig hund