• diamonden

Hälften av mina krukväxter lider av "svamp" eller liknande. Gulvita sporer i jorden...vad beror det på o vad kan man göra åt det!? o när ska man egentligen plantera om? :S

Jag vattnar mina blommor när jorden känns torr, men har hittills inte använta växtnäring utan bara vanligt vatten. tänkte att det kanske är därför de drabbas av denna underliga sjukdom.

ni förstår, det verkar som om växterna har svamp...jorden luktar konstigt, algliknande, fuktigt, o så är det fullt av gulvita sporer i jorden. jag har försökt skrapa bort sporerna och fortsatt vattna, men det kommer bara tillbaka :/ vad är dessa sporer för något? bör jag plantera om blommorna? jag har aldrig gjort det förut och är kass på det så om någon vet hur man gör vore jag tacksam för hjälp :) på en av krukväxterna har rötterna börjat komma ut i botten av krukan, det är väl ett tecken på att man ska plantera om?

• Svar på tråden Hälften av mina krukväxter lider av "svamp" eller liknande. Gulvita sporer i jorden...vad beror det på o vad kan man göra åt det!? o när ska man egentligen plantera om? :S
  • minängel

Jag har inga gröna fingrar och kan inte så mycket om blommor men jag vet i allafall att:
    Man bör plantera om en gång per år och då tidigt på våren. Börjar rötterna titta fram ska du absolut plantera om och då till en större kruka. Jag tror att man alltid ska ta en större kruka men är inte säker. Och man ska helst använda växtnäring.
    Det där med "sjukdomen" har jag inga svar på.

• södertälje

Jag tror att du vattnar för mycket för dom flesta växter kommer från tropiska zoner,jag brukar vattna mera på sommaren än under vintren. man se när bladen börjar hänga.Ibland kan det gå veckor i mellan.Och då ger jag dom en ordentlig rotblöta som dom får i naturen när det regnar.

• ALJO

Låt växterna torka upp ordentligt ibland, jorden kan vara fuktig i krukan fast det är torrt på ytan.
    Ett tips jag läst om men inte testat själv är att duscha jordytan med atamonlösning (atamon som man andvänder när man saftar och syltar, mot mögel, köpes i mataffären). Kan kanske vara värt att prova?

• Tinuskan

Det vita är väl kalk från kranvattnet.. elr

• gabriella83s mamma

Fick nåt liknande,men jag bytte jord och nu mår blommorna bra.Tror det var nån slags mögel

• sanna77

Det är svampmycel som finns med i jorden. Kan till och med bli små gulvita svampar av det. Jag har haft så, det var väldigt svårt att bli av med, men å andra sidan verkade det inte som om svamparna störde växterna.

Man får försöka låta jorden torka ut mellan vattningarna, då försvinner svamparna efter ett tag. Att plantera om krukväxterna och byta all jord kan förstås också vara bra.

• diamonden

tack för hjälpen! tror som du sanna att det är ett slags svampar, för det blev faktiskt en liten gul svamp som växte upp i en av krukorna :) tog bara bort den o den har inte kommit tillbaka. men sporerna är kvar...ska pröva att göra som ni säger och låta jorden torka ut, låta det gå ett par dagar mellan vattningarna. o hjälper inte det ska jag plantera om helt med ny jord. tack igen!

Svar på tråden Hälften av mina krukväxter lider av "svamp" eller liknande. Gulvita sporer i jorden...vad beror det på o vad kan man göra åt det!? o när ska man egentligen plantera om? :S