• fru Wanqvist

Skengravid hund?

min hund beter sej jätteskummt!
    hon gräver gropar i marken och försöker krypa ner i dom, hennes "bröst" är "hängiga" och hon är gnällig och "svanasar" efter hela tiden.
    hon "ska" inte löpa förens i december.
    kan hon vara skengravid? isåfall "varför"?

~ iah har mammas hjärta som i ett skruvstäd ~
  • Svar på tråden Skengravid hund?
  • Elfan

Låter precis som vår Tilda när hon blir skendräktig - framförallt det där med grävandet. Vet inte varför dom blir det men har fått mycket bra råd här på FL: bl a att minska energiintaget och försöka aktivera henne så man avleder och försöker bryta beteendet.

• Lundatjej78

Det är ganska vanligt att tikar blir skendräktiga ett tag efter löpningen (runt en,två månader efter) och på din beskrivning låter det precis som att detta är fallet! De blir ofta väldigt rastlösa, bäddar och gör i ordning, ibland får de även mjölk i juvret.
    Att de blir skendräktiga härstammar från vargtiden, då var det bara flockens ledainna som fick bli parad och skulle något hända henne så skulle de andra kunna ta över valparna, därför blev de skendräktiga med mjölk och rubbet!
    Det du kan göra för din tik är att se till att hon får extra motion under denna tid så hon får annat att tänka på. Om hon har det jättejobbigt finns det medicin som en veterinär kan skriva ut (vi hade det på vår förra hund eftersom hon blev fruktansvärt vaktig) Hoppas det löser sig! Oftast går skendräktigheten över efter några veckor!

• BellasLejon

Hon kan va skengravid men de beror ju lite på när hon löpte sist dom blir skengravida ca 63-65dar efter sista löpdag! min tik kan va lite skum alldeles innan löp också men om de är så för din tik vet jag inte de är ju ganska långt till december.. kommer de mjölk från tuttarna är hon nog skengravid. men alla hundar är olika min hon bädddar var hon än lägger sig bär omkring på leksaker som är hennes barn..eller så har hon en orolig period? de är så svårt å säga. du är säker på att hon inte ska ha valpar?

• fru Wanqvist

tack allihopa!
    jo det kommer mjölk från tuttarna.
    sen är hon jätte gnällig!
    sitter och tittar på oss och gnyr!
    hmm så motion? inget mer?
    eller det fanns medicin om det blev för jobbigt? 
    och det håller i sej i ett par veckor? som ett "vanligt" löp?
    tack för alla svar!

• Lundatjej78

Vi fick som sagt medicin till vår tik, med heter Galastop. Tyvärr finns det en del biverkningar med denna (minns dock ej vilka så fråga din veterinär)
    Motion är helt klart det bästa du kan göra för henne i detta läget, men om det inte hjälper så tycker jag att du ska prata med din veterinär..

• fru Wanqvist

ok.  
    vad kan ha utlöst skengraviditeten

• Lundatjej78

Skendräktigheten beror på det här som jag skrev om vargflocken..

• BellasLejon

ja om inget hjälper testa galastop men första gången min tjej blev skengravid hjälpte de med motion å lite mindre mat (mest för att hon inte skulle bli tjock) sen fick jag rådet att inte låta henne tro att leksaker va barn å inte låta henne bädda,gräva gropar osv man bryter mönstret säger till när dom bäddar å sånt hoppas nåt hjälper de tar ju på deras psyken när dom håller på...

• fru Wanqvist
    BellasLejon skrev 2006-09-10 20:54:49 följande:
    ja om inget hjälper testa galastop men första gången min tjej blev skengravid hjälpte de med motion å lite mindre mat (mest för att hon inte skulle bli tjock) sen fick jag rådet att inte låta henne tro att leksaker va barn å inte låta henne bädda,gräva gropar osv man bryter mönstret säger till när dom bäddar å sånt hoppas nåt hjälper de tar ju på deras psyken när dom håller på...
    ja dedär med att ta bort lekaser har jag hört!
    ok tack för alla råd!
    ikväll va vi ute och busa/gick i över en timme, så nu ligger hon i sin korg, alldeles slut lilla vovvan! =)

så lite mindre mat också?
Svar på tråden Skengravid hund?