• Katja77

Går det att göra potatismos på potatisen som finns nu?

Jag är jättesugen på potatismos men är det inte för tidigt? Ett år försökte vi för tidigt och det blev ett knappt ätbart jätteäckligt mos som smakade blaskigt och var fullt av klumpar. Är det någon som har försökt? Blev det bra? Tilläggas bör kanske att jag mosar mitt mos manuellt med en sån där potatisstamp, har ingen elvisp.

• Svar på tråden Går det att göra potatismos på potatisen som finns nu?
  • Zarah Zofie

Jo det går det. Här i Finland har vi potatis som de kallar för sommar potatis och på dom går det alldeles utmärkt. De börjar dock bli svåra att få tag i nu men det ska nog gå bra.

• Katja77

Tack! Då kanske jag ska våga mig på ett försök...

Tar gärna emot fler svar!

• 3 hjärtan

vanligt mos har jag inte försökt ännu.. men rotmos med mycket potatis har gått utmärkt!

• kaffe tant

Har gjort mos ett par gånger nu och utan problem!

• biomedbonus

jag har oxå gjort mos, men det som är mitt problem är att det bara står färskpotatis på bingen, man får chansa och hoppas på att det är en god sort.

Och jag har hitills fåt  det bra

• Katja77

Tusen tack! Då kan det nog bli potatismos till middag iaf!

• biomedbonus

ja det är  ju så jä***a gött

• Bei Bei

Hehe, jag levde på potatismos & lingonsylt under graviditeten. Ibland gjorde jag det på nätterna tillomed, satt med kastrullen i famnen & käkade Jättemysigt var det *minns*

♥ Ronja ♥
  • Katja77

Ja, det är verkligen jättegott! Nu är den stora frågan bara om jag ska ha quornfilé eller om jag ska ha quornbollar och lingonsylt till...

• biomedbonus

quornbollar är godast tycker jag

• Katja77

Ja, jag satt precis och tänkte att det nog blir bollar. *ler*

• lata kocken Johanna

välj en mjölig potatissort i påse så brukar det gå hela sommaren oxå....

• Katja77

Tack Johanna, det hade jag inte ens tänkt på! *skickar maken på jakt efter mjölig potatis*

• Katja77

Tack för hjälpen allihopa! Moset blev jättegott!

Svar på tråden Går det att göra potatismos på potatisen som finns nu?