• Terol

Hur lång tid tar det efter att ha haft spiral??

Detta är mitt första inlägg här. Har lusläst på forumet sedan en månad tillbaka.
    Jag o min man planerar nu för ett barn till. Jag har tagit ut min hormonspiral och väntar nu på resultat men det verkar tydligen dröja..
    Min mens har inte kommit igång ännu och jag undrar om det finns någon som har denna erfarenhet.Hur lång tid tar det för kroppen att återställa sig efter spiral? Jag har gjort 4 grav.test men det är ingen bebis på gång.
    Jag trodde jag hade äggloss. i samband med att jag tog ut spiralen men det måste vart fel för då hade ju mensen kommit nu.
    (Det är fyra veckor sedan.)Någon som vet eller har varit med om samma?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-10 19:21:37:
    (Hamnade visst under fel forum borde ha lagt det under prev.medel)

• Svar på tråden Hur lång tid tar det efter att ha haft spiral??
  • ÅsaE

Terol;

Jag har oxå precis tagit ut min hormonspiral och startat försöken att bli gravid. För mig kom mensen igång på en gång och efter den ett antal dagar senare kom ÄL. Precis som en normal cykel.

Jag testade med ÄL stickor för att vara helt säker och fick ett positivt utslag på dessa efter ca 5 dagars testande.

Enligt min BM så kan man bli gravid direkt efter att man tagit ut spiralen och någon återhämtningstid för kroppen pga av spiralen finns inte. Blir man inte gravid beror det nog på andra saker.

Förra gången jag blev gravid så hade jag ätit p-piller (ej minipiller) i över 15 år och även då kom min mens och ÄL igång omedelbart efter att jag slutade med pillerna och jag blev gravid vid första ÄL (14 dagar efter sista pillret).

Denna gången har jag oxå hunnit få prick en ÄL och det känns faktiskt lika dant som förra gången jag blev gravid. Öm i magen, metallsmak i munnen... Det är för tidigt för mig att testa än men det är på något sätt som om man ändå vet.

Det där med mensen är ju lite olika när man har hormonspiral. Jag har visserligen alltid haft kvar blödning (fast den varit liten) så jag har haft viss koll på min cykel. Förmodligen reagerar vi olika på hormonerna. Hoppas att du snart hittar rätt i din cykel och att ÄL snart kommer!

• TRE E

Hej!
    Jag tog ut min hormonspiral 17/8 och fick mens tre veckor senare.Hade ingen mens under tiden med spiralen vet därför inte hur långt det är mellan perioderna.Väntan är jobbig.....

• Terol

Tack för svaren känner mig på nåt sätt oxå gravid men jag vet inte om det är inbillning det kanske bara känns så för att jag så gärna vill. Har testat - idag igen. jag har en molnande värk och mår illa borde kontakta bm men dom säger väl bara att jag har för bråttom. Önskar att jag hade bättre tålamod,men jag tycker att kroppen borde kommit igång det är ändå 5 veckor sen jag plocka ut den.
    Jag hade föresten inga som helst blödningar när jag hade spiralen
    Hoppas det har tagit sig ÅsaE för dig hade vart kul o höra hur det går..

• ÅsaE

Terol och äldre mamma;

Jag vet, väntan är urjobbig. Jag går här och räknar dagar tills det är dax att testa.
    Iallafall vet jag att jag har haft min ÄL, det är alltid något...

• stellaluna

Hej!!

För nästan exakt 2 år sen plockade jag ut min horminspiral för att vi ville ha barn. För oss gick det jättefort. Jag han inte ens få tillbaka mensen innan jag var gravid (till min mans stora besvikelse...han hade nog tänkt sig att få "öva" lite mer...)
    Lycka till!!

• Terol

Har pratat med BM hon sa såklart är det för tidigt att säga ngt
    vänta 2 veckor till. Jag som ska på stor fest nästa helg ska man låta bli att festa bara i fall om att! Det kommer nog att bli några kommentarer.Mensen har i alla fall inte dykt upp.

• flian

Hej!!
    Jag tog ut min hormon spiral 15/7 och fick mensen den 17/7 ... Men det har inte blivit något här inte.. Förstår din iver, jag är hur ivrig som helst eller det har lungnat ned sig nu men direkt efter att jag hade tagit ut spiralen tyckte jag att det kunde ha blivit en bebis på en gång men det e bara att vänta och se... Hoppas din mens kommer snart.. Kan vi inte hålla kontakten och se hur det går för alla som har tagit ut sin spiral????

Kram 

• Terol

Kanonide`det är spännande att följa er andra o så är det ju nån som är i samma sits o förstår.Jag känner samtidigt en frustation över att min kropp inte sätter igång som den ska men man vet aldrig det kanske är nåt som gror...kan ju vara en skengrav.
    Tur jag inte har nåt test hemma för då hade jag väl testat mig varje dag. Flian:har du barn tidigare??

• Terol

Flian: Läste om din fina familj på din pres.
    Lycka till med huset!

• flian

Ja du såg min familj :) ler dom e så fina... JA huset har vi lagt på hyllan ett tag.. Jag ska ta körkort så fort som möjligt så vi kan köpa hus ute på landet i stället.. Det blir lite billigare så.. Här mitt i smeten så e det ju svinaktigt dyrt... Men nu får vi göra fint i lägenheten i stället... Ja men vi får höras vidare.. JAg går in varje dag och uppdaterar mig.. Så ska jag uppdatera om det händer något på min front...DEt känns skönt att prata med folk i samma sitts.. Kram sov gott

Svar på tråden Hur lång tid tar det efter att ha haft spiral??