• scrapparlotta

Hon har börjat blinka så.....varför??

I fredags när vi hämtade henne från dagis hade Tindra börjat att blinka väldigt mycket med ögonen. Vi trodde att hon kanske hade fått nåt i ögonen som irriterade. Men hon håller fortfarande på så men det märks inget annars i ögonen. Skulle det vara nåt som irriterar så skulle hon ju gno sig i ögonen, dom skulle vara röda och rinna lite. Men inget märks förutom blinkningarna. Ibland har vi märkt att det kan gå en lång stund då hon inte gör det, sen börjar hon med det igen. Vi har frågat henne om det gör ont i ögat, men hon svarar inte på det (hon är snart 2 år).

Vad kan det vara tro?? Är det nåt som irriterar ändå, eller är det nån grej hon har fått för sig?? Kan det vara nån form av ryckningar hon har börjat att få tro?? Kan det i så fall gå över?? Ser lite jobbigt ut.

• Svar på tråden Hon har börjat blinka så.....varför??
  • Jennie Brunflo

Jag tycker du ska ta kontakt med BVC imorgon och be om att få komma dit och visa upp ögonen. Det kan ju vara svårt att se som lekman.
    Ögonen ska man vara rädda om.

• Mysanpysan

Jag vill nog råda dig också att gå till bvc och kolla.
    Ibland kan nog barn få ticks eller vad det heter. Tror jag i alla fall. Men fråga bvc.

• polly79

Det stod faktiskt om detta i nån av söndagsbilagorna idag - Expressen eller Aftonbladet...fast jag tror att den flickan var lite större. Det rörde sig förmodligen om lite tics, ett ganska vanligt problem bland barn. Tror det kunde bero på lite stress - inget farligt alltså! Föräldrarna fick rådet att inte direkt prata om flickans blinkningar, eftersom hon inte alls rår för dom...Gå ut och köp tidningen vet jag!

• morzan4

Har en dotter som nu är snart 10 år. När hon var i samma ålder som din tjej så fick hon plötsligt en massa problem med blinkningar. Dessutom var det som om hon ryckte i kroppen. Jag fick världens panik och var säker på att det var nån hjärntumör minst så vi blev inlagda och hon fick göra en massa undersökningar. Det enda det visade var att hon fått TICS.
    Det höll i sig säkert i ett halvår. Mer då hon var trött eller upprörd. Sen försvann det av sig själv.
    Tycker att du ska be att de på BVC eller barnkliniken tittar på henne. Hittar de inget så är det säkert TICS. Låter som det på beskrivningen, tycker jag.
    Håller tummarna för att det är nåt harmlöst. Kramar!
    (Tror inte att du behöver oroa dig!)

• scrapparlotta

Tack för era svar. Japp jag ska ringa bvc imorgon och höra mig för. Jag tror väl heller inte att det är nåt allvarligt, men kan var gott att kolla upp det för säkerhets skull.

Jag tror ju inte att dessa tics (om det nu är det) beror på nån stress. Vi bor på landet i en lugn och fridfull miljö, hon är inte många dagar på dagis (som skulle stressa upp henne)och varken jag eller pappan lever nåt hektiskt och stressigt liv. Är väldigt mycket hemma i lugn och ro och pysslar i trädgården osv. (Men man vet ju inte, kan ju vara nåt annat hon stressar upp sig över.....fast det hoppas jag inte).

Men som sagt, jag ska ringa bvc-tanten imorgon.....

• CamoMillan

Min systers barn började blinka med ögonen. Detvisade sej att hon hade dålig syn och behövde glasögon.

• scrapparlotta

CamoMillan: Hur gammal var hon då?? Och hur kollar dom synen på små barn?? Vi har inte märkt att hon ser dåligt, men man vet ju aldrig....

• CamoMillan
    CamoMillan skrev 2006-09-10 22:38:52 följande:
    Min systers barn började blinka med ögonen. Detvisade sej att hon hade dålig syn och behövde glasögon.
    Hon var 3 år när dom märkte att hon såg dåligt. Jag vet fakstiskt inte hur dom kollade det på för vis....
  • morzan4

Jag tror inte heller att det beror på stress om små barn har TICS. Det är nog mer nåt de gör nån gång av nån orsak som tex. skräp i ögat, sen gör de det igen för att få "pröva sin förmåga"
    och rätt vad det är så är det ett beteende...
    Det är min teori, vet dock ej säkert...

Svar på tråden Hon har börjat blinka så.....varför??