• frejaloke

Rinocort Aqua

Är det ngn som tar Rinocort Aqua för nästäppa. Ett receptfritt nässpray med kortison i? Bara undrar om man kan ta det när man är grav. Står att man ska rådfråga läkare. Menden ena säger ok och den andra säger nej. Vad har era läkare sagt till er? amn vågar ju inte riskera ngt med barnet. Då får jag hellre gå med nästäppa.

• Svar på tråden Rinocort Aqua
  • Erika82

Har hört att man inte ska annvända något med kortison i när man är gravid, men jag vet inte riktigt..kan du inte ta någon annan nässpray? kram

• frejaloke

Jo men det är vanebildande och mkt mer skadligt för slemhinan i näsan..(enl min BM), sen så får man ju bara ta det i 10 dagar. Det andra kan man ta i max 3 månader och man tar det bara morgon och kväll.

• Mmmajsan

Man brukar avråda från cortisonanvändning under graviditet, det kan påverka fostret.
    Men har man t.ex. mycket svår allergi, så kan ändå nyttan med cortisonet för mamman överväga påverkan som kan bli på fostret (det blir inga missbildningar eller så, utan det kan vara tillväxten på barnet som påverkas). Därför brukar det ibland tillåtas i "samråd" med läkare.

• frejaloke

Inte någon som har tagit eller tar dessa näsdroppar?

• Hule

Kortisonpreparat i form av nässpray innehåller så låga doser kortison att det inte är ngn fara. Har tagit det hela sommaren pga allergi och fått grönt ljus från en allergiläkare. Gick och pratade med honom direkt när jag fått veta att jag var gravid, då jag måste ta dessa preparat ibland. Så du kan lugnt ta dina kortisonnäsdroppar!

• Marre

Jag blev rekomenderad Rhinocort aqua av min bm, men jag använder det bara när jag absolut måste.

Tycker tyvärr inte det hjälper särskilt bra, nästäppan släpper inte alls som den gör med vanliga nässpray.

• Ingen

Frågade BM om detta just idag. Hon sa att det är OK att använda kortisonsprejen som jag har. Däremot ska man inte använda vanliga sprejer mot nästäppa, typ Nezeril, eftersom det kan ske en tillvänjning av slemhinnorna. Graviditeten är ju ett tillstånd som inte går över lika fort som en vanlig förkylning.
    kan också rekommendera renässans - som är vanlig koksaltlösning på sprejflaska. Funkar ganska bra och är HELT ofarligt.

• Mmmajsan

Så här säger FASS:
    "Kategori B:3. Klinisk erfarenhet från gravida kvinnor är begränsad. /.../ Tills ytterligare erfarenhet föreligger bör RHINOCORT AQUA ej ges under graviditet annat än efter särskilt övervägande."

Väg alltså en eventuell risk (som säkert är mycket mycket liten, kanske rent av inte finns, men är alltså ej vetenskapligt fastställd i studier) mot nyttan och behovet av medicinen. Jag har en bekant som är barnläkare och speciellt inriktad mot allergi, som tog cortisonpreparat (tror jag, är ej helt säker) under graviditet. Jag själv skulle dock inte tycka det är ett bra alternativ, men min nästäppa är såpass lindrig att jag kan stå ut med den. Skulle hellre ta Renässans eller Nezeril och varva mellan näsborrarna eller bara ta i en näsborre...eller ha medicinfria intervall. Det finns många alternativ att välja på!

• Pallas Athena

Jag har haft Rhinocort Aqua i flera år, men när jag blev gravid rådfrågade jag läkaren, och han sa: Låt bli! Jag blev rådd att ta en annan sorts nässpray som också finns receptfri: Lomudal Nasal. Inte lika bra dock, men det är det värt, för kortisonen är farlig för barnet!! (Tydligen innehåller Lomudal Nasal en annan slags, mildare kortison som inte är skadlig..)

• Ingen

Innehåller Lomudal över huvud taget kortison?

• Mmmajsan

Lomudal innehåller Natriumkromoglikat, som också är verksamt mot allergi. Den innehåller INTE cortison. Finns också i ögondroppar. Jag använde den själv i våras mot min pollenallergi istället för cortisonnässprayerna jag brukat ta förut.

• Pallas Athena

Hmmm, undrar vad det då var läkaren svamlade om, för det var så jag tolkade hans förklaring på varför Lomudal var okej att ta..

• Soffie

cortison i tablett form vid namn betapred ska man inte ta.
    Står det i fass att man ska rådfråga doktorn ska man nog va lite försiktig tills man vet till 100.
    Jag tar pulmycort vilket innehåller cortison min läkare och många andra säger att den är helt ok.
    Har man läkemedel ska man boka tid till doktorn så fort man vet man är gravid för att kolla igenom läkemedlen med en kunnig läkare. Så man slipper oroa sig!!

• jagälskarallaminabarn

Min bm sa idag att det är ok för mig att behålla Rhinocort Turbuhaler och Symbicort Turbuhaler som båda innehåller kortison (jag har visserligen dem mot astma, vet inte om det kan spela roll). Hon hade pratat med en gyn om det. Lycka till!

• Mmmajsan

Som sagt...det måste vägas mot nyttan för mamman. Har man astma är det förmodligen värt att ta det, både för barnet och mamman, för jag tror inte ett barn i magen skulle må så bra av en mamma som får astmaattacker med allt vad det innebär.

• bjden

Prova Rinexin tabletter. De hjälper mot graviditetstäppa.

/Coffee

• Marre

Jag började med rinexin idag, hoppas verkligen dom hjälper! Varken jag eller sambon kan ju sova när jag är sådär täppt!

Läkaren jag hade idag tyckte inte jag skulle använda rhinocort aqua alls även om bm rekommenderade den. Snacka om att få olika besked...

• Pallas Athena

Både Rhinocort Aqua och Lomudal Nasal måste användas ett tag innan de börjar verka ordentligt.. Och det beror också mycket på om man nyligen använt förkylningsspray. När jag började med Rhinocorten började den verka ordentligt efter 2-3 dagar, och när jag var riktigt förkyld hjälpte inte den, utan jag fick tillfälligt gå över till förkylningsnässpray. När jag därefter skulle gå tillbaka till Rhinocorten tog det nog nästan en vecka innan jag lyckades..
    När jag skulle börja använda Lomudal hade jag använt förkylningsnässpray i ett par veckor, och då tog det mig mer än en vecka att klara mig endast med Lomudal..
    Så ge det tid..

• Marre

Men om en läkare avråder från att använda Rhinocort Aqua vill man ju inte använda den i en vecka för att se om den hjälper... Inte jag iallafall!

• Pallas Athena

Marre: Nej, självklart inte - mitt inlägg var mer i största allmänhet..

Svar på tråden Rinocort Aqua