• Maijlo

Hur botar du söndagsångest?

Hur gör du för att slippa söndagsångesten? Tänk, fem långa dagar innan det är helg igen!

• Svar på tråden Hur botar du söndagsångest?
  • LinTra

Jag gjorde det genom att skaffa ett jobb där jag jobbade 5-2 schema..*ler*
    Innan passade jag och pojken på att mysa, äta gott och ladda inför kommande vecka.

• supersemlan

Det beror på. Om jag har mycket att förbereda (lärare) sätter jag en deadline för när jag måste vara klar, så att jag har tid att mysa lite innan sömnen med te och kanske glass, eller nåt annat gott...nåt kul på TV eller en bra bok att läsa.

Det bästa är att helt enkelt acceptera att helgen är slut. Sluta känna ångest. Göra det som måste göras.

Ett annat sätt är att se till innan helgen att allt är klart inför måndagen. Då flyr man från sin söndagsångest genom att bara göra roliga saker hela dagen, träffa vänner, åka på utflykt, äta gott...

Men nu sitter jag här och flyr från min söndagsångest med en massa surfande... istället för att göra det som måste göras.

Alltså, dags att börja nu.

• Hope8082

Jag försöker planera in roliga saer att göra. Såd et lixom inte blir att allt kul sker på lördagen och sen på söndan sitter man och väntar på måndag utan att söndag blir en mysig dag oxå.

Jag har sällan ångest på söndagen för jag trivs så bra med mitt jobb att jag tycker det ska bli kul att gå dit

Men det är mitt tips! Sen lite vardagslyx brukar få veckorna att verka trevliga oxå

• supersemlan

Alltså jag trivs också med mitt jobb, problemet är att jag jobbar så himla hårt att det förtar lite av glädjen med det. Alldeles för ambitiös, planerar för mycket. Måste lära mig improvisera mer. Då kanske söndagsångesten försvinner.

• gemelli

Ett nytt jobb kanske botar den.
    Jag älskar mitt jobb, och känner aldrig nån söndagsångest!

• Jenny Nkpg

jag jobbar varannan helg...så ibland är söndagen mysig för
    att jag vet att jag inte ska jobba på morgonen dagen efter.
    söndagar är annars en sådan dag jag förbereder veckan med barnen.
    vilka aktiviteter som kommer,läkar besök,vad vi ska äta osv....
    lite av ett familjeråd.....

• Åke Vilse

Jag har aldrig haft söndagsångest.
    Jag har gillat mitt arbete och hellre att jag jobbat än suttit hemma själv och deppat över att jag är just själv...

Det är en av anledningarna till att jag har avskytt att ha semester flera veckor i sträck.

• supersemlan

Men man kan faktiskt både gilla sitt jobb OCH ha söndagsångest, det ena utesluter inte det andra.

Och det där med att hitta nytt jobb kanske inte är tvärenkelt för alla.

• Molnet

Svårt! Jag vet faktiskt inte hur jag gör.. Jag tycker jobbet är rätt kul och ser fram emot att träffa mina knäppa kollegor så jag känner ingen söndagsångest.

För inte alltför länge sen kände jag ångest på söndagar, fast mest för att jag sov så dåligt och söndagar innebar en lång sömnlös vecka fram till nästa helg då jag skulle få vila.

Jag tror att är man positiv, mår bra och har roligt omkring sig så kan man klara sig rätt bra ifrån söndagsångest !

• palmblad

Lyckas numera njuta av söndagen, så jag inte bara försöker spara den o oroar mig igenom den i väntan på måndagen.

• AW76

Idag planerade jag faktiskt redan vid 19-tiden, och inte vid 22-tiden. (lärare) Det hjälpte!

Jag tog ett djupt andetag, satte mig vid datorn och planerade för hela veckan. Det var "befriande" att få ner skriften på datorn, snyggt och prydligt, istället för att rafsa ner slarviga anteckningar på ett löst papper någonstans.

Har insett att det här med ordning och reda kan vara bra, om man är lärare (jag är typ VÄRLDENS slarvigaste/stökigaste person)

• supersemlan

Molnet - vad hände mellan din tidigare söndagsångest och din numera ångestfria tillvaro? Hur blev du av med sömnlösheten?

• Maijlo

Jag gillar också mitt jobb jättemycket, men jag älskar helgerna. Det är så mycket som måste bli gjort hemma som jag aldrig hinner. Är precis som supersemlan en lärare. Man jobbar JÄMT om man inte sätter en gräns.

• Maijlo

Jag gillar också mitt jobb jättemycket, men jag älskar helgerna. Det är så mycket som måste bli gjort hemma som jag aldrig hinner. Är precis som supersemlan en lärare. Man jobbar JÄMT om man inte sätter en gräns.

• Mi corazón

Jag trivs oxå på mitt jobb...men jag trivs betydligt mycket bättre med fritiden. Jag har ingen direkt söndagsångest...försöker låta bli att tänka på att jag skall jobba dan efter. Däremot är det tungt på måndagen när klockan ringer 05:25 och man vet att man inte kommer få sova förens på lördag och att man måste gå och lägga sig hyfsat tidigt för att orka med arbetsdagen. Plus att man bara har ca 5 timmars fritid på kvällen. Jag tror att 4 dagars arbetstid skulle passa mig bättre...men hade man väl det så skulle man väl vilja ha 3 osv.

Äh det är bara att göra det man måste. Det blir ju ingen lön om man inte jobbar...och utan lön inga nöjen.

• Molnet

supersemlan, ja du det undrar jag med..
    För det första gjorde sommarsemestern rätt mycket för min del, jag vilade upp mig och fick tid till eftertanke och att sätta upp mina mål inför hösten samt börja träna på att tänka positivt och planera in träning och roliga aktiviteter.

För det andra så har min sömn har på något sätt vänt, jag sover jättebra nu helt plötsligt. Kanske har det att göra med att jag har börjat tänka annorlunda och att jag känner mig mer positiv?
    DET gör det liksom lättare att orka med saker och ägna mig åt fler aktiviteter.

• gulligaanna

Jobbar själv ganska ofta söndagar och hela helger, så jag slipper ha ångest för just det. (kan ju hända man får lite ångest på söndagen när man väl satt sig på jobbet och vet att alla andra är lediga =)

Svar på tråden Hur botar du söndagsångest?