• Skrinda

Kloak-lukt?

Med jämna mellanrum luktar det kloak i vårt badrum (i flerfamiljshus byggt 1999). I början tyckte vi att det blev bättre om man körde en tvättmaskin, men nu kommer det även om vi nyligen tvättat.

Det luktar inte riktigt "skit" utan mer unket, smutsigt vatten...

Vad kan man göra själv, hur gör man? Köper man propplösning, en sån där skum röd gummitratt med pinne, eller vad!?

Vi är nybörjare på detta att bo i bostadsrätt så vi har ingen aning om vad som är vårt ansvar och vad som vi slipper pyssla med...

• Svar på tråden Kloak-lukt?
  • Jacqueline

pröva att hälla i lite klorin och sen en gryta nykokt vatten...de fungerar ibland..

• MoaMajken

Ni kanske har nåt vattenlås som står tomt ?
    En golvbrunn som inte används längre ?

Annars kan det ju fattas kitt nere vid handfatet, att det är otätt där liksom.

• MoaMajken

"skum röd gummitratt på pinne" En vaskrensare har man ifall det blivit stopp i avloppet väl. Ifall det svämmar över menar jag.

• Skrinda

Ok, köpa klorin! Ska man hälla det i tvättmaskinen också? Eller bara i handfat och badkar?

Vattenlås? Var sitter de? Hur vet man om de är tomma? Ska man fylla dem? Med vad?

Golvbrunn finns det bara en (under badkaret) så den spolas det i dagligen.

Kitt vid handfatet, var? Vid golvet?

Ingen som märker att jag är ganska nollställd va?

Sååå jättetacksam för att ni hjälper mig!

• Skrinda

Ok, ingen gummitratt då

• MoaMajken

Kanske all tvätt blir fläckig om du häller i tvättmaskinen !?

Vid handfatets "fot"... alltså när du lyfter på den vita plastkoppen så ska det vara tätat med en grå kletig massa = kitt. Om det saknas sånt så kommer det upp avloppslukt.
    I nyare handfat är det nån slags gummipropp istället (säger min sambo).

Ifall man t.ex har en dusch man inte använder (eller toalett) så blir det torrt i vattenlåset... då måste man spola med vatten/spola toan för att det ska fyllas på.

Ingen dold golvbrunn nån annanstans då nej.

• Skrinda

Men om det ser ok ut under tvättstället (skickade iväg maken på kontroll och han hittade en lila gummiring som satt tätt!) så måste det ändå vara tvättmaskinen som är boven?

Den har en slang som är nedstucken i ett rör som går ned i golvet (i ett tätt fint hål). Så då är det helt enkelt så att det stillastående vatten som samlas i det röret börjar stinka? Men om man häller i klorin och kör maskinen utan kläder, fungerar det då? Eller blir det kvar Klorin som sabbar nästa tvätt?

Tusen tack för hjälpen!

Äsch, jag köper en sån där röd gummipinne och kör den med en skopa klorin i maskinen så borde väl problemet vara löst

• Skusan

Du kan lugnt köra en 40 graders tvätt med klorin UTAN kläder i, eller ta några vita lakan som blivit solkiga med, utan att det förstör nästa tvätt . Läs noga!! på klorinflaskan innan användning så vet du hur du ska göra. Det kan vara svartmögel i tvättmaskinen som luktar, har nyss gjort en klorintvätt själv!

Du kan även tvätta duschbrunnen med lite klorin, för det kan lukta från dom med fast det rinner vatten där dagligen. Gamla tvålrester och hudavlagringar och hår luktar inte yummu efter ett tag...

• MoaMajken

Men du, kan du "lokalisera" vart i rummet det luktar mest ?
    Alltså det borde stinka MER från t.ex en golvbrunn, handfat eller där det komme ifrån

(sambon har börjat lägga sig i nu) Tvättmaskinen spolar ju dock nytt vatten varje gång du tvättar så det blir inte "gammalt vatten" som ligger där o äcklar sig. Om ni tvättar lite då och då vill säga.

• Skrinda

Vad jobbigt det blev... Jag som tycker om att effella, läsa böcker och slappa framför TV:n!

Ok, köpa klorin,
    köra en maskin med klorin och solkiga lakan (läsa noga på flaskan!),
    krypa under badkaret (plocka fram 147 badankor, spadar, shampoflaskor och tandborstar som samlat ihop en massa kletigt damm, uäck!),
    tvätta golvbrunnen med klorin!
    Klart?

Vad ni är gulliga här! Tack för hjälpen

Svar på tråden Kloak-lukt?