• Saza

Bajsfråga (lite äckelvarning...)

Har märkt en rätt äcklig sak.

När min dotter har ätit typ ärtor eller majs så kommer dom ut hela med bajset. Alltså dom är inte "nedbrutna" eller vad man ska säga...

Ska det vara så? Har ju inte direkt lust att kolla hur mitt eget ser ut... Fundersam

// Sandra - mamma till Wilma 051013
  • Svar på tråden Bajsfråga (lite äckelvarning...)
  • Den där Linn

Majs vet jag iaf att det inte bryts ner... ärtor har jag ingen koll på

• tösamajan

Det är nog helt normalt. Jag vet själv när min dotter ätit kiwi så kommer det ut svartprickigt bajs . Det är kiwikärnorna som inte brutits ner.
    Paprika är en annan sak som kommer ut ungefär lika som det kom in
    Fy, vilket skitsnack

• student

Har inte heller studerat mitt bajs med lupp men vet att barn och vuxna inte bryter ner majs och paprikaskal helt och hållet!

• Mystra

Håller med föregående talare att majs inte bryts ner.
    Har varit äcklig nog och kollat mitt eget!!!

• Saza

Ok majs är lugnt alltså
    Men ärtorna då?

• EllBee

Är nog samma sak med ärtor, de har ju skal som påminner om både majsens och paprikans skal.
    Du behöver nog inte oroa dig över det.

• Saza

Men tar kroppen upp näringen ändå eller? (tusen frågor )

• calu

Jag har varit på jobb och min man pappaledig de senaste fyra månaderna så jag har inte koll på dotterns bajs just nu. MEN, innan dessa fyra månader så kom det alltid ut majs, ibland ärtor (men känns som att åtminstone några av bröts ner), russin kan komma ut hela, kiwi-prickarna känner jag också igen... så jag tror nog det är helt normalt.

• Cad 1955

Russin kommer oxså ut och set dom ser ut som dom gjorde när dom åket in =)
    /Cad-mamma till en goding som älskar masj, russin & ärtor

• calu

Har ingen aning ifall kroppen tar upp näringen ändå, men tycker då att det måste vara så. Varför skulle det annars finnas så mycket majs och ärtor i barnmatsburkar? Inte kan det ju bara vara för att få det hela att se lite färgglatt ut?!

• EllBee

Såvida du inte bara matar barnet med ärtor och majs så är det ingen fara näringsmässigt sätt.
    Prova att mosa ärtorna innan du ger dem om du vill vara säker på att kroppen ska ta upp näring ur dem. Näring kan ju tas upp även om inte hela ärtan är nedbruten.

• Saza
    Calu - Här sitter man och tycker man är jättenyttig som ger sin barn massa grönsaker, men till vilken nytta?
    Ja, ja... hon tycker det är gott iallafall
  • Saza
    Zebragirl - Jo hon får en del annat också...
Svar på tråden Bajsfråga (lite äckelvarning...)