• Skrinda

Fornnordiska namn

Vi väntar inget nytt barn (planerar inte ens för något de närmaste åren) men som den hängivna namnsamlare jag är vill jag redan nu få förslag på fornnordiska namn till framtida småsyskon (eller tips på någon sida med fornnordiska namn).

Vår dotter heter Eira och vi vill gärna fortsätta med andra namn i samma stil. Förutom det absoluta kravet att det ska vara fornnordiskt får namnet inte vara vanligt, inte för likt dotterns och måste klinga hyfsat svenskt...

Vi har ett klart: Signe, men det är lite för poppis

Sitter ni inne med några bra förslag?

• Svar på tråden Fornnordiska namn
  • Dixie

ok, jag har lite dålig koll på om dessa pojknamn är fornnordiska men jag tror det; Frode, Loke & Frej

• Edstrom

Min dotter heter Freja i andra namn..
    Alla mina barn kommer få namn från den nordiska mytologin.

• Våra2006

vi har döpt vår dotter till Våra är inte fornnordiskt, men det har liknande klang som Eira.... och är garanterat inte vanligt, vi fick ansöka om det, så då(5månader sedan)var hon ensam om sitt namn. och helt klart svenskt =)

• familyfour

Signe...Är det fornnordiskt? Det visste jag inte...Det hette min älskade farmor...om jag hade fått en flicka så hade hon fått heta det...Men nu har jag två pojkar och planerar inte att skaffa nån fler...Men Signe är fint.

• Skrinda

Siri är jättefint! Var först osäker på om det är fornnordiskt, men det är en kortform för Sigrid som är det så då är det grönt ljus

Har lite svårt för de uppenbara asa-namnen (Loke, Frej osv...)

Våra var otroligt fint (men faller ju på huvudkravet...)

Över huvud taget tror jag att det blir svårast om vi får en pojke... Det enda namn jag kommer på är Ulf och det är varken vackert eller aktuellt eftersom makens bror heter så.

• Skrinda

Vid sidan av Gerda och Ingeborg var Signe det vanligaste fornnordiska namnet på 1800-talet

Usch, jag är namn-nörd

• Kicki K

Min dotter heter Yrsa, det är fornnordiskt och betyder den yra vilda samt björnhona. Det är 230st i Sverige som har namnet som tilltalsnamn, vilket gör det ovanligt!

• Skrinda

Yrsa! Också jättefint! Uttalar man det som yrsel? Eller med r-ljud?

• AnnahojSthlm

Men Siri är väl väldigt populärt just nu? I en helt annan liga än Eira i alla fall. (Vackert namn förresten!)

Svar på tråden Fornnordiska namn