• GummiGutta

Är 37 cm mycket i huvudomfång för en nyfödd?

Min son hade 37 cm i huvudomfång när han föddes, han var 52 cm lång och vägde 3850 g. Är 37 cm mycket?
    Till saken hör att han föddes med akutsnitt pga värksvaghet efter igångsättning 17 dagar efter BF. Huvudet kanske hade varit mindre om han fötts vaginalt, det kanske hade pressats mer ihop då (nu spekulerar jag lite...)?
    Har hört vissa antydningar om att 37 cm är mycket så jag undrar lite. Hur stora huvuden hade era barn?

• Svar på tråden Är 37 cm mycket i huvudomfång för en nyfödd?
  • Tisseltott

Tror att din teori kan stämma =)
    Min systerdotter hade 34 om jag inte minns fel... Har inga egna barn.

• FridaE

Min son hade 36, tycker inte det är extremt stort!

• Morsan33

Tror också att din teori kan stämma.

Fick tösen med akut ks, vägde 3225, 48 cm lång,huvudomfång var 34.

Morsan33 **Planerat snitt 060920**
  • mammaE

Min dotter hade 37cm och jag födde henne vaginalt för drygt en månad sen, det gick toppenbra. Sprack invändigt men kände mig som innan efter nån vecka. Min son som jag fick 2004 hade 38 i huvud och jag fick snitt den gången. Men det var för att han var slö, dåliga hjärtljud och tre veckor överburen. Han kom på bf + 22 dagar. Tror snarare det var för din son var överburen som du blev snittad, då brukar de inte orka tränga ner i bäckenet. Jag blev igågnsatt med båda mina.

• medow

min näst yngsta hade 38 cm runt huvudet och föddes vaginalt utan problem.

• Snowgirl

Min dotter hade 36 cm i huvudomf. och sonen hade 38 cm.
    Båda var lite över medel i längd och vikt när de föddes också, dottern var 54cm lång och vägde 4200g, och sonen var 56cm lång och vägde 4705g.

• Two Sunshines

hejsan jag måste säga detta för det e lite kul faktiskt min son som föddes för en månad sedan var 52 cm lång vägde 3860 kg och hade huvud omfång 37 som din men han föddes vaginalt skumt eller hur... kram

• Snowgirl

Födde vaginalt båda ggr kanske jag skulle tillägga, och sprack inte någonting alls. Fast det var djävligt jobbiga förlossningar, var helt övertygad om att min sista stund var kommen.

Svar på tråden Är 37 cm mycket i huvudomfång för en nyfödd?