• Filippinan

Varför är det bättre att rösta blankt än att inte alls gå och rösta?

Observera att jag är lite osäker på hur det förhåller sig med räkningen av blanka röster. Det här är så jag tror att det är. Den som tror likadant och vill välja det alternativet får så göra på egen risk för att det kan vara felaktigt. Någon i tråden kan säkert upplysa om hur det ligger till.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför är det bättre att rösta blankt än att inte alls gå och rösta?
  • Tisseltott

För att antalet valdeltagare ska höjas i statistiken? Även en blankröst är ju en röst...

• Erika

fast de som röstar blankt, deras röster hamnar tyvärr i samma statestik tabell som dom som inte röstar alls trots att det är två helt olika saker.

• Jozie

Blankrösterna räknas som ogiltiga, men statisktiskt ser det juh bra ut med valdeltagandet

En ängel går vid min sida...
  • menu

gubben tänker inte rösta, men jag försöker locka han med att vi skall gå på en trevlig promenad på ett söndagsnöje å gå å rösta så vi får se..
    fast å andra sidan har jag oxå sagt att om han tänker rösta på sosarna så kan han likväl strunta i det!

• Tigerunge

Var det inte så att de skulle ändra på det?
    Att de skulle börja räkna blankrösterna också menar jag.

• Sanna K

Jag tycker att man ska rösta även om man röstar blankt. Jag tycker att det visar dem partier som fins att inget av dem duger.

This bitch bites
  • nennon

Det finns människor i andra länder som kämpar hela sitt liv för att ens få rösträtt. Därför tycker jag att det är nonchalant att låta bli att rösta eller rösta blankt. Vi ska vara glada att vi bor i ett land där "folket" får vara med och påverka statsstyret.
    Så - oavsett vilket parti man tycker bäst om - gå och rösta!

• Viking och Loke

ja tror inte dom räknar blank röster längre...
    Eller har jag helt fel?

• Ninizen

"Det finns människor i andra länder som kämpar hela sitt liv för att ens få rösträtt. Därför tycker jag att det är nonchalant att låta bli att rösta eller rösta blankt. Vi ska vara glada att vi bor i ett land där "folket" får vara med och påverka statsstyret.
    Så - oavsett vilket parti man tycker bäst om - gå och rösta!"

Håller med!!!!

• giftgrodan

Jo, blankrösterna räknas som ogiltiga, men de räknas ändå, så de läggs in i statistiken.

• Tingeling13
    Tigerunge skrev 2006-09-10 22:55:17 följande:
    Var det inte så att de skulle ändra på det?Att de skulle börja räkna blankrösterna också menar jag.

Jag trodde att de nyss ändrat till att inte räkna blanka röster.
    Just för att de blanka rösterna inte skulle kunna få mandat i riksdagen, vilket det faktiskt kan få om de blir många.

Men jag kan ärligt medge att jag är inte särskilt insatt Generad.

• glammis

För att visa att man värnar om Demokratin!

• mor till tre tjejer

Jag tycker att ska man ändå gå å rösta så varför rösta blankt

• Tant Raffa

Blankrösterna räknas som ogiltiga röster. Men för första gången i år kommer man att räkna blankrösterna för sig, och redovisa dem separat. Det tycker jag är jätteintressant! Tidigare har de bara klumpats ihop med kalleankarösterna och de felaktiga rösterna (t.ex. två valsedlar i samma kuvert, etc.).

• Amorella

Jag valde det första alternativet. Visst är det bättre att utnyttja sin rösträtt och rösta blankt än att inte rösta alls. Och man kan ju inte tnigna folk att rösta på ett parti om det inte finns något man vill stödja.

Det stämmer att blankrösterna tidigare har klumpats ihop med de ogiltiga rösterna, men blankrösterna utgör en klar majoritet av dem. Det är i alla fall så vi statsvetare ofta analyserar de ogiltiga rösterna - som blankröster.

Svar på tråden Varför är det bättre att rösta blankt än att inte alls gå och rösta?